Hallo,
Pas zijn wij naar Panningen geweest, Met een aantal tractors.
Op de terug weg moest ik remmen omdat we op een T-splitsing afreden.
Zo gezegd zo gedaan. Gas terug, koppeling in en de rem er op.
Ineens begon hij te tikken, zo erg dat ik het in mijn koppelingspedaal voelde.
Meteen de tractor afgezet nou kwam ik ook tot de conclusie dat er olie via de peilstok om hoog kwam.
Conclusie:
De middelste cilinder bus van mijn MF 35X was boven naast de rand afgescheurd.
En over de zuiger en drijfstang naar beneden gezakt op de krukas, waar hij kapot sloeg.
Ik ben begonnen met het demonteren van mijn motorblok.
Nou sta ik op het punt om mijn blok te reviseren. Met een revisieset van leverancier: Sparex.
Het probleem: Er zijn 2 verschillende sets. Een met chromen bussen en een met stalen bussen.
Welke moet ik hebben?
Bij voorbaat dank,
Thijs Hurkmans
Blok revisie
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Blok revisie
Hello Thijs,
Er zou naast het motor nummer CL op het blok zijn ingeslagen of gegoten als het om chromen bussen gaat. Die hebben deze makke dat ze makkelijk afbreken aan de kraag. Je kunt het blok laten kotteren om de normale gietijzer bussen te plaatsen, alleen de kraag is dikker dus alleen de sparing voor de kraag moet vergroot worden. Ik weet bijna zeker dat de boring in het blok verder identiek is. Als ik later wat tijd heb kijk ik het even na, ik moet nu weg.
Groetjes,
René.
Er zou naast het motor nummer CL op het blok zijn ingeslagen of gegoten als het om chromen bussen gaat. Die hebben deze makke dat ze makkelijk afbreken aan de kraag. Je kunt het blok laten kotteren om de normale gietijzer bussen te plaatsen, alleen de kraag is dikker dus alleen de sparing voor de kraag moet vergroot worden. Ik weet bijna zeker dat de boring in het blok verder identiek is. Als ik later wat tijd heb kijk ik het even na, ik moet nu weg.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Blok revisie
Hello Thijs,
De diepte van de kraag sparing is anders, 1,17 tot 1,24 mm voor de chromen (vandaar dat ze afbreken) en 3,76 tot 3,84mm voor de gietijzeren. De overige maten zijn identiek dus de enige bewerking is kotteren, koste mij 50 euro per cylinder. Voordeel is wel dat de gietijzeren bussen gemiddeld genomen behoorlijk goedkoper zijn !.
Groetjes,
René.
De diepte van de kraag sparing is anders, 1,17 tot 1,24 mm voor de chromen (vandaar dat ze afbreken) en 3,76 tot 3,84mm voor de gietijzeren. De overige maten zijn identiek dus de enige bewerking is kotteren, koste mij 50 euro per cylinder. Voordeel is wel dat de gietijzeren bussen gemiddeld genomen behoorlijk goedkoper zijn !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Blok revisie
Hallo,
Aha, Dat er verschil in de prijs zat dat had ik al gemerkt bij het opzoeken en dergelijke.
Kotteren dat zou geen probleem zijn, materialen zijn aanwezig i.v.m. eigen bedrijf.
Naar het motornummer moet ik nog even kijken, maar ik denk dat het om chromen bussen gaat i.v.m. dunne kraag.
Alvast bedankt,
Thijs Hurkmans
Aha, Dat er verschil in de prijs zat dat had ik al gemerkt bij het opzoeken en dergelijke.
Kotteren dat zou geen probleem zijn, materialen zijn aanwezig i.v.m. eigen bedrijf.
Naar het motornummer moet ik nog even kijken, maar ik denk dat het om chromen bussen gaat i.v.m. dunne kraag.
Alvast bedankt,
Thijs Hurkmans
Re: Blok revisie
Op mijn blok van 1961 stond voor het serienummer CL ingeslagen. Maar dit waren geen chromen bussen. Ook op het ruilblok van dezelfde leeftijd stond CL ingeslagen maar geen chromen bussen. Misschien dat beide blokken al een keer uitgekotterd waren? Wel bleek bij het ruilblok dat de nieuwe bussen niet diep genoeg in het blok gingen. Ze staken er nog 0,3mm bovenuit. Waarschijnlijk was het blok inclusief de oude bussen een keer gevlakt.
Groeten, Marco
Groeten, Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Blok revisie
Hello Marco,
het CL moet los staan van het motor nummer. Overigens zijn veel motoren zijn reeds aangepast, het afbreken van de kraag was nogal een kwaal.
Groetjes,
René.
het CL moet los staan van het motor nummer. Overigens zijn veel motoren zijn reeds aangepast, het afbreken van de kraag was nogal een kwaal.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....