dynamo
Moderators: Tony, fergie, admin
dynamo
De ampèremeter op mijn MF 168 blijft ( bij vol toerental) of precies op de grens van rood/groen staan, of loopt in het rood bij b.v. gebruik van zwaailicht. Ik heb het idee dat er niet wordt bijgeladen door de dynamo. Ter controle heb ik via een draad aan de plus van de dynamo, met 12 V lampje tegen chassis getest, maar lampje ging niet branden . Is nu de conclusie gerechtvaardigd om te zeggen dat de dynamo kapot is ?
Is eventuele reparatie mogelijk, zinvol of beter een nieuwe aanschaffen ?
Verder nog de vraag of de draad van de plus rechtstreeks naar de regulateur moet of naar de ampèremeter ?
Bij voorbaat mijn dank voor de raadgevingen .
Is eventuele reparatie mogelijk, zinvol of beter een nieuwe aanschaffen ?
Verder nog de vraag of de draad van de plus rechtstreeks naar de regulateur moet of naar de ampèremeter ?
Bij voorbaat mijn dank voor de raadgevingen .
gebruik MF 168
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Beste Antoine,
De draad van de dynamo moet direct naar de spanningsregelaar.
De amperemeter zit tussen de spanningsregelaar en de accu.
Met je controle kun je wel met zekerheid zeggen dat er niets werkt.
Je weet alleen niet of het de spanningsregelaar is of de dynamo.
Controleer eens of alle draden van de spanningsregelaar en de de dynamo nog goed contact maken. Let daarbij speciaal op de draad van de spanningsregelaar naar het chassis.
Pak vervolgens een stuk draad en maak contact met de accu pool (die niet aan het chassis zit) en de F van de dynamo. Laat hierbij de motor halfgas draaien en kijk of de amperemeter nu wel uitslaat.
Zowel de spanningsregelaar als de dynamo zijn te reviseren (opnieuw af te regelen). De dynamo kun je eventueel zelf uit elkaar halen. De spanningsregelaar is wat lastiger maar is ook te doen. Het laten doen kost meestal zoveel geld dat men ervoor kiest om er maar een goedkope wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar op te (laten) zetten.
De draad van de dynamo moet direct naar de spanningsregelaar.
De amperemeter zit tussen de spanningsregelaar en de accu.
Met je controle kun je wel met zekerheid zeggen dat er niets werkt.
Je weet alleen niet of het de spanningsregelaar is of de dynamo.
Controleer eens of alle draden van de spanningsregelaar en de de dynamo nog goed contact maken. Let daarbij speciaal op de draad van de spanningsregelaar naar het chassis.
Pak vervolgens een stuk draad en maak contact met de accu pool (die niet aan het chassis zit) en de F van de dynamo. Laat hierbij de motor halfgas draaien en kijk of de amperemeter nu wel uitslaat.
Zowel de spanningsregelaar als de dynamo zijn te reviseren (opnieuw af te regelen). De dynamo kun je eventueel zelf uit elkaar halen. De spanningsregelaar is wat lastiger maar is ook te doen. Het laten doen kost meestal zoveel geld dat men ervoor kiest om er maar een goedkope wisselstroom dynamo met ingebouwde spanningsregelaar op te (laten) zetten.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Beste Gerrit,
bedankt voor je antwoorden . Bij mijn tractor zat de +draad van de dynamo rechtstreeks naar de ampèremeter en de -draad van de dynamo liep(loopt) naar de uitgang van de spanningsregulateur .? Of dit laatste goed is betwijfel ik ook ! De spanningsregulateur heb ik al vervangen want die bleek bij inspectie doorgebrand ! De dynamo heb ik gedemonteerd en dan kan je hem met de hand ronddraaien als een molentje en blijft hij vrij draaien. Volgens mij zou je (net als bij een fietsdynamo) een magnetische weerstand moeten ondervinden die hem wel laat draaien maar met enige moeite en schoksgewijs . Klopt deze veronderstelling ?
Groeten , antoine
bedankt voor je antwoorden . Bij mijn tractor zat de +draad van de dynamo rechtstreeks naar de ampèremeter en de -draad van de dynamo liep(loopt) naar de uitgang van de spanningsregulateur .? Of dit laatste goed is betwijfel ik ook ! De spanningsregulateur heb ik al vervangen want die bleek bij inspectie doorgebrand ! De dynamo heb ik gedemonteerd en dan kan je hem met de hand ronddraaien als een molentje en blijft hij vrij draaien. Volgens mij zou je (net als bij een fietsdynamo) een magnetische weerstand moeten ondervinden die hem wel laat draaien maar met enige moeite en schoksgewijs . Klopt deze veronderstelling ?
Groeten , antoine
gebruik MF 168
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Antoine,
Bij een (gelijkstroom/wisselstroom)dynamo voel je geen weerstand/schokken zoals bij een fietsdynamo. Bij een fietsdynamo draai je een permanente magneet rond. Bij een gelijkstroon dynamo zit de elektromagneet tegen de buitenkant gemonteerd. Bij een wisselstroom dynamo draai je de elektromagneet rond. In beide gevallen moet je eerst stroom door de elektromagneet laten lopen voordat je weerstand kunt voelen.
Bij een gelijkstroom dynamo rusten er twee koolborstels op het anker. Als deze versleten zijn draai je de poulie van de dynamo makkelijk rond.
De poulie moet vrij snel stoppen na een flinke draai. Is dat niet het geval, dan zijn of de koolborstel te ver afgesleten of is het veertje afgebroken die de borstel op het anker druk.
Als ik je verhaal goed interpreteer moet jij de koolborstels en de veertjes eens aan een nadere inspectie onderwerpen.
Bij een (gelijkstroom/wisselstroom)dynamo voel je geen weerstand/schokken zoals bij een fietsdynamo. Bij een fietsdynamo draai je een permanente magneet rond. Bij een gelijkstroon dynamo zit de elektromagneet tegen de buitenkant gemonteerd. Bij een wisselstroom dynamo draai je de elektromagneet rond. In beide gevallen moet je eerst stroom door de elektromagneet laten lopen voordat je weerstand kunt voelen.
Bij een gelijkstroom dynamo rusten er twee koolborstels op het anker. Als deze versleten zijn draai je de poulie van de dynamo makkelijk rond.
De poulie moet vrij snel stoppen na een flinke draai. Is dat niet het geval, dan zijn of de koolborstel te ver afgesleten of is het veertje afgebroken die de borstel op het anker druk.
Als ik je verhaal goed interpreteer moet jij de koolborstels en de veertjes eens aan een nadere inspectie onderwerpen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Hallo Gerrit,
ik heb de koolborstels bekeken en die waren nog prima op lengte en ook de veertjes (2x) werkten nog goed . Voor de rest heb ik hem vandaag bij een reparatiebedrijf laten testen en die vertelden mij dat de "stator" kapot is ! Niet meer als onderdeel te leveren noch te repareren . Dus moet of aan een nieuwe à € 200 of op zoek naar revisiedynamo ..
Is er trouwens ergens een electrisch schema van de MF 168 te zien of te downloaden ?
Bedankt voor je antwoord, groeten antoine
ik heb de koolborstels bekeken en die waren nog prima op lengte en ook de veertjes (2x) werkten nog goed . Voor de rest heb ik hem vandaag bij een reparatiebedrijf laten testen en die vertelden mij dat de "stator" kapot is ! Niet meer als onderdeel te leveren noch te repareren . Dus moet of aan een nieuwe à € 200 of op zoek naar revisiedynamo ..
Is er trouwens ergens een electrisch schema van de MF 168 te zien of te downloaden ?
Bedankt voor je antwoord, groeten antoine
gebruik MF 168
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Antoine,
Dat is inderdaad pech. Het komt inderdaad een enkele voor dat een dynamo niet meer te make is. 200 euro is niet echt goedkoop maar je moet iets. Misschien dat iemand nog een tweede hands heeft liggen. Vraag ook eens bij een niet MF dealer. Misschien dat er ook immitatie wel aan te komen is.
Er staat een schema van de 100 serie op de website. Die is wel niet van de 168, maar ik denk wel dat je er iets aan hebt.
Dat is inderdaad pech. Het komt inderdaad een enkele voor dat een dynamo niet meer te make is. 200 euro is niet echt goedkoop maar je moet iets. Misschien dat iemand nog een tweede hands heeft liggen. Vraag ook eens bij een niet MF dealer. Misschien dat er ook immitatie wel aan te komen is.
Er staat een schema van de 100 serie op de website. Die is wel niet van de 168, maar ik denk wel dat je er iets aan hebt.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger