Zoals ik al eerder schreef wordt het tijd het stuurhuis van de 135 onder handen te nemen. Histoparts verkoopt veel onderdelen hiervoor.
Ook hebben ze een compleet nieuw stuurhuis in het assortiment. Welke delen veroorzaken de speling op de stuurarmen? Er zijn nogal wat onderdelen te koop voor zo'n stuurhuis.
Of is het beste om alles er nieuw in te zetten, de as vanaf het stuurwiel naar beneden, en ook alles in het huis?
Wat is wijsheid?
Stuurhuisrevisie
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Stuurhuisrevisie
Hello Gijs,
Als je de trekker orgineel wilt houden reviseer je het stuurhuis. De speling komt van :
1. Als bijde stuur armen onderling geen speling hebben meestal alleen het "top" lager net onder het stuur en de pennen op de kogelkringloop moer (shims verwijderen als nog gemonteerd).
2. Als de armen onderling ook speling hebben dan lagerbussen en eventueel assen.
Groetjes,
René.
Als je de trekker orgineel wilt houden reviseer je het stuurhuis. De speling komt van :
1. Als bijde stuur armen onderling geen speling hebben meestal alleen het "top" lager net onder het stuur en de pennen op de kogelkringloop moer (shims verwijderen als nog gemonteerd).
2. Als de armen onderling ook speling hebben dan lagerbussen en eventueel assen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Stuurhuisrevisie
Wat bedoel je met kogelkringloopmmoer?
En waar zit die?
Er zit speling op de stuurarmen onderling, in het stuurwiel zelf zit bijna geen speling.
En waar zit die?
Er zit speling op de stuurarmen onderling, in het stuurwiel zelf zit bijna geen speling.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Stuurhuisrevisie
Hello Gijs,
De stang waar je aan draaid met het stuur heeft aan de onderkant een schroefdraad. Daarom heen zit een moet met kogels, het is een soort schroefdraad met ingebouwd kogellager zeg maar. De kogels hierin circuleren via een omloop kanaaltje. Die moer zit met twee pinnen aan een van de stuurassen vast zodat bij sturen de moer op of neer gaat en dat omzet in een draaiende beweging op de eerste as. De tweede as wordt middels een halve maan aan tanden aangedreven vanaf de eerste as (waardoor die de andere kant op draait).
Als je voornamelijk speling hebt tussen de linker en rechter arm zit er speling op de lagerbussen van bijde uitgaande assen en eventueel ook op de vertanding.
Zie http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 35x_uk.pdf (pag 62) Dit is voor een 35 maar stuurhuis op de 135 is alleen op detail verschillend, opzet is identiek. De moer is onderdeel 5 t/m 9, uitgaande as 1 onderdeel 16 en de tweede no 10. Lagerbussen 23 (2x), 2 en 11.
Groetjes,
René.
De stang waar je aan draaid met het stuur heeft aan de onderkant een schroefdraad. Daarom heen zit een moet met kogels, het is een soort schroefdraad met ingebouwd kogellager zeg maar. De kogels hierin circuleren via een omloop kanaaltje. Die moer zit met twee pinnen aan een van de stuurassen vast zodat bij sturen de moer op of neer gaat en dat omzet in een draaiende beweging op de eerste as. De tweede as wordt middels een halve maan aan tanden aangedreven vanaf de eerste as (waardoor die de andere kant op draait).
Als je voornamelijk speling hebt tussen de linker en rechter arm zit er speling op de lagerbussen van bijde uitgaande assen en eventueel ook op de vertanding.
Zie http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 35x_uk.pdf (pag 62) Dit is voor een 35 maar stuurhuis op de 135 is alleen op detail verschillend, opzet is identiek. De moer is onderdeel 5 t/m 9, uitgaande as 1 onderdeel 16 en de tweede no 10. Lagerbussen 23 (2x), 2 en 11.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....