hefinrichting

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Symen

hefinrichting

Bericht door Symen »

Twee van mijn fergusons hebben het zelfde probleem. De hef werkt wel maar gaat of helemaal omhoog of naar beneden. Waar ligt dit aan en wat kan ik er aan doen?
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Symen,

Het hefsysteem van de Ferguson TE 20 kent geen positie regeling maar alleen een diepte regeling. Dat betekent dat hef in principe maar twee standen kent. Helemaal bovenin of helemaal beneden.

Tijdens het werken in de grond kent de hef wel tussen standen omdat je dan druk hebt op de topstang. Je kunt dan met handle van de hef wel de werkdiepte regelen.

Kijk voor de hele beschrijving van het werken van het hefsysteem eens verder op deze site.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Symen

Bericht door Symen »

Bedankt voor je antwoord, ik wist niet dat het zo werkte.
De hef van mijn tef zakt wel onder belasting. Moet ik een nieuw rubber om de zuiger plaatsen? (zuigerveer). In dit forum las ik over het loshalen van het hefdeksel. Om de hef los te maken van de pomp moet je dan het deksel van de aftakashendel er af halen?
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Niels H

Bericht door Niels H »

je hef zakt waarschijnlijk alleen onder belasting omdat je er een enkelwerkende cilinder in heb zitten ofniet?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Om de regelstangen los te maken van de regelschuif in de pomp moet je de bijde deksels aan weerszijden van de bak (dus ook die met de pijlstok) verwijderen. Bij de latere types moet je dan een aluminium giet deel dat een brug vormt tussen de onderste benen verwijderen door de twee boutjes los te draaien. Vervolgens de bijde benen sprijden door een een stuk hout/metaal tussen te zetten dat ongeveer 1 cm langer is dan de afstand tussen de benen. Dan de regelschuif uit de kupjes halen onderaan in de olie. Dan de bouten los en deksel verwijderen.

De pakking van dit deksel heeft de neiging zo vast te zitten dat je de trekker er aan kunt ophijsen !. Sla om de zaak te lossen een koudbeitel tussen de onderkant van het deksel en de achterbrug. Er is een uitstekend deel onder de dikke veer waar je dat kunt doen zonder wat te beschadigen. Uiteraard moet je de pin verwijderen die het eind van de veer met de topstang tuimelaar verbind.

Er zitten metalen zuigerveren op de zuiger, soms breekt er een. Meer waarschijnlijk is een lekke o-ring in de verbinding tussen cylinder en hefdeksel. Als je de zaak weer monteerd dan de nieuwe pakking aan bijde zijden voorzien van een DUN !! laagje vloeibare pakking. Maak de pasvlakken van zowel achterbrug als deksel helemaal schoon en vrij van resten van de oude pakking. Zorg er voor dat je van binnen naar buiten werkt om te voorkomen dat er rommel in de olie komt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen

Bericht door Symen »

MIS!!!!! Voordat ik de vraag over de hefirichting stelde had ik het hefdeksel al los. Bij de dexta pak je hem er nl zo af. Het gevolg en je waarschuwde al, het asje van de regelschuif is afgebroken.Hoe nu verder?
Wat mij opviel is dat er geen pakking onder het hefdeksel zat, hij schoof er ook zo maar af. Achter de deksels aan weerzijden zaten wel pakkingen. Ben geen O-ring tegengekomen maar snap wel waar hij zitten moet. Om de zuigerveren te controleren moet de zuiger er uit maar hoe?
Kan dit met luchtdruk?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Symen,

Je kunt de zuiger er met lucht wel uit blazen maar doe het in korte pulsjes, hij wil namelijk best nogal explosief naar buiten komen. Liefst cylinder los van het deksel en dan met de zuiger naar beneden op tafel, dan lucht er op.

Het gebroken deel van de regelklep is meestal wel middels een boutje oid. op te lossen, Gerrit heeft het ook gedaan, zie z'n restauratie verslag.

Het hefdeksel moet er wel met een pakking op zitten, anders heb je zeker lekkage gehad. De O-ring die ik bedoel dicht de cylinder af tegen het hefdeksel. Eerdere types hadden daar een pakking. Heb je er een met een pakking dan niet vergeten bij het opnieuw monteren een ringetje pakkingspapier om de bouten aan de andere kant doen !, anders licht de cylinder scheef en gaat de pakking weer defect.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Symen

hefinrichting

Bericht door Symen »

Het is al weer even geleden, maar hier ben ik weer. De hef zakte onder belasting en asje van regelschuif was afgebroken. Wat het zakken betreft; in de hefcilinder zat een behoorlijke kras . Ik heb een andere kunnen bemachtigen ,weer eentje met een pakking. Bij deze sloper zat wel een O-ring in het hefdeksel maar bij die van mij niet. Gemonteerd zoals Rene aangaf. Asje van regelschuif van buotje M5 gemaakt. Aftakas en pomp eruit gehad. Alle deksels met pakkingen en vloeib. pakking. O-ringetjes in bovenste en onderste deksel geplaatst. Olie op peil gebracht en starten maar. MAAR........ hef doet het niet!( Aftakas wel aan. ) Ja hij doet soms wel iets, gaat tergend langzaam omhoog. Zou het lucht kunnen zijn? Of ligt het aan de regelschuif?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Symen,

Het zal dan waarschijnlijk liggen aan de afstelling van het kwadrant (het ding met de hendel voor de bediening). Deze is gemonteerd aan het hefdeksel met 4 bouten in slob-gaten. De afstelling wordt normaal gedaan met een een werktuig geheven (bijvoorbeeld een ploeg, als het maar een topstang nodig heeft). Omdat dit niet lukt zul je dus eerst de zaak zover moeten zien te krijgen dat hij gaat heffen. Draai daartoe de 4 bouten los en druk het kwadrant een stuk naar achteren op de trekker. (het kan zijn dat ie nu niet meer wil zakken, dus eerst werktuig aankoppelen !). Het afstellen dan als volgt :

1. Zet de hendel in de uiterst bovenste stand. Zet vervolgens de stopper 5,7 cm van de hendel af (dus de afstand tussen hendel en stopper is 5,7cm). (2 1/4" is 5,7 cm)

2. Beweeg de hendel langzaam naar voren tot het werktuig net begint te zakken. Bij de juiste afstelling is de hendel dan net tegen de stopper. Is hij er voorbij dan het kwadrant een kleinbeetje naar voren stellen, is hij er nog niet een beetje naar achteren, net zolang tot het zakken begint met de hendel in contact met de stopper.

Tip : de bouten net zo los dat je het kwadrant met een hamer voor en achteruit kunt kloppen in kleine stapjes. Dan blijft de zaak goed tegen de trekker aan liggen zodat bij het aandraaien van de bouten de instelling niet verloren gaat en het maakt precies afstellen mogelijk

3. De bouten weer aandraaien.

Groetjes,

René

Symen

Bericht door Symen »

Vanalles met het kwadrant geprobeerd maar geen resultaat. Hij heft niet. Bij mijn andere fergusons kun je de hef ,met het draaien met de hand van de aftakas, wel omhoog krijgen. Bij de tef voel je bij het draaien op geen enkele manier tegendruk. Ik krijg toch het gevoel dat de regelschuif niet goed werkt. Heb je ook een tekening 'hiervan? Op de site is dit niet duidelijk genoeg.
De hendel van de hefinrichting zit overigens niet rechtstreeks op het kwadrant, het is er eentje met een overbrenging. Deze heb ik los en kan je goed voelen waar de veer (aan de hefpomp) op spanning komt bij het bewegen hiervan.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Symen,

Ik kan je geen E-mail sturen omdat je die niet bij je profiel hebt opgegeven. Als je mij nu even een mailtje stuurd kan ik je wel helpen met meer info. Ik vermoed dat je de lengte van het boutje verkeerd hebt overigens (moet langer).

Groetjes,

René.

Ard

Bericht door Ard »

Ik zag dit op een Australische website:

http://www.fergy.com.au/positioncontrol.htm

Is dat iets nuttigs ?

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Ard,

Dat ken ik al jaren.
Voordeel: je heb positie regeling.
Nadeel: De diepte regeling werkt niet meer.
Als je wilt ploegen of werken met een eg / cultivator etc moet je de positie regeling vast zetten en de hef opnieuw afregelen.

Ja dit ding werkt zolang je geen diepte regeling nodig hebt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Ard

Bericht door Ard »

Ha Gerrit, Is dat iets dat je zelf zou kunnen maken of van een 35 ofzo er op kunt bouwen ? Ploegen etc. wordt niet echt wat, daarvoor is mijn tuin te klein... :(

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Ard,

Overbouwen van een MF35 is niet mogelijk.
Nabouwen is denk ik wel mogelijk. Ik zal eens zoeken of ik ergens een foto er van heb. Als ik me niet vergis, kun je hem ook in Engeland bestellen. Ergens herinner ik me dat er wel een patent op zit (of was dat op een andere versie).

Er zijn overigens meerdere oplossing in omloop. Misschien kan ik er wel een keer een pagina over maken. Ik zal eens zien.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie