MF 65 lage olie druk
Moderators: Tony, fergie, admin
MF 65 lage olie druk
Hey,
Mijn MF 65 met AD4.203 motor heeft bijne geen olie druk wanneer de motor warm is, bij koude motor staat de meter op 1/3.
Bij warme motor staat de meter helemaal in't rood op traagloop (komt maar 1mm omhoog) en komt net uit het rood bij 2000 toeren.
Wat heb ik reeds gedaan om dit te verhelpen:
1. Dikker olie => 20W50 (ipv 15W40) + oliefilter + additief om viscositeit te verhogen => hielp niet
2. Nieuwe olie druk meter => zelfde resultaat
Ik heb nu de motor open liggen en zie:
1. geen abnormale slijtage op krukas en drijfstang lagers => ik heb ze nog niet opgemeten maar voel en zie geen grote abnormale slijtage => ik ga ze in ieder geval vervangen
2. axiale speling op de krukas is iets te veel (heeft niets te maken met oliedruk)=> 0.45 mm mag maar 0.35 max zijn => ik ga de thrust washers vervangen
3. de rubberen afdichting in de oliepomp die de olie aanzuigbuis moet afsluiten in de pomp is hard geworden van de ouderdom en de buis zat was los => zou dus wat lucht kunnen zuigen => afdichting ga ik vervangen
4. olie pomp rotor heeft te veel speling tussen rotor en rotor huis => mag 0.15 mm speling hebben => ik meet 0.20 tot 0.24 mm => ik ga de rotor of pomp vervangen.
5. Als ik enkel de pomp rotor vervang ga ik ook de veer van de oliedruk begrenzer vervangen daar deze de druk regelt.
Nu mijn vraag:
Ben ik op de goede weg of ben ik iets vergeten? Is er nog ergens iets waar de motor zijn druk kan verliezen?
Heeft er iemand ervaring met deze motor en lage oliedruk?
Groetjes,
Mijn MF 65 met AD4.203 motor heeft bijne geen olie druk wanneer de motor warm is, bij koude motor staat de meter op 1/3.
Bij warme motor staat de meter helemaal in't rood op traagloop (komt maar 1mm omhoog) en komt net uit het rood bij 2000 toeren.
Wat heb ik reeds gedaan om dit te verhelpen:
1. Dikker olie => 20W50 (ipv 15W40) + oliefilter + additief om viscositeit te verhogen => hielp niet
2. Nieuwe olie druk meter => zelfde resultaat
Ik heb nu de motor open liggen en zie:
1. geen abnormale slijtage op krukas en drijfstang lagers => ik heb ze nog niet opgemeten maar voel en zie geen grote abnormale slijtage => ik ga ze in ieder geval vervangen
2. axiale speling op de krukas is iets te veel (heeft niets te maken met oliedruk)=> 0.45 mm mag maar 0.35 max zijn => ik ga de thrust washers vervangen
3. de rubberen afdichting in de oliepomp die de olie aanzuigbuis moet afsluiten in de pomp is hard geworden van de ouderdom en de buis zat was los => zou dus wat lucht kunnen zuigen => afdichting ga ik vervangen
4. olie pomp rotor heeft te veel speling tussen rotor en rotor huis => mag 0.15 mm speling hebben => ik meet 0.20 tot 0.24 mm => ik ga de rotor of pomp vervangen.
5. Als ik enkel de pomp rotor vervang ga ik ook de veer van de oliedruk begrenzer vervangen daar deze de druk regelt.
Nu mijn vraag:
Ben ik op de goede weg of ben ik iets vergeten? Is er nog ergens iets waar de motor zijn druk kan verliezen?
Heeft er iemand ervaring met deze motor en lage oliedruk?
Groetjes,
Koen
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 65 lage olie druk
Hello Koen,
Hoofd en bigend lagers, de tappen kunnen best aan de grens zitten en de schalen nog eens vervangen. Ik zou pas schalen bestellen als ik de krukas gemeten heb en weet of die geslepen moet worden of niet. De nokkenas lagers kunnen ook teveel slijtage vertonen.
De axiaale speling van de rotors in de oliepomp en tussen de rotors onderling zijn veel meer van belang voor de goede werking van de pomp als de speling in het huis op de diameter.
De drukbegrens klep is juist wat de naam zegt, de klep begrensd de druk met koude olie. Dat is maar heel even en dan is de olie dun genoeg om goed rond te pompen en zie je de druk als gevolg van opbrengst versus weerstand door de lagers.
Groetjes,
René.
Hoofd en bigend lagers, de tappen kunnen best aan de grens zitten en de schalen nog eens vervangen. Ik zou pas schalen bestellen als ik de krukas gemeten heb en weet of die geslepen moet worden of niet. De nokkenas lagers kunnen ook teveel slijtage vertonen.
De axiaale speling van de rotors in de oliepomp en tussen de rotors onderling zijn veel meer van belang voor de goede werking van de pomp als de speling in het huis op de diameter.
De drukbegrens klep is juist wat de naam zegt, de klep begrensd de druk met koude olie. Dat is maar heel even en dan is de olie dun genoeg om goed rond te pompen en zie je de druk als gevolg van opbrengst versus weerstand door de lagers.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 65 lage olie druk
Hey René,
Bedankt voor de reactie.
Inderdaad ik ga morgen plastigage kopen en meet de lager speling op en ook de tap diameters.
Van de pomp speling bedoelde ik inderdaad de speling tussen de 2 rotors die veel te groot is, ook de speling tussen de rotor en het pomp huis zit op de limiet.
Nokkenas lagers?? Ik zie deze niet op de parts lijst of ben ik mis?
Groetjes,
Bedankt voor de reactie.
Inderdaad ik ga morgen plastigage kopen en meet de lager speling op en ook de tap diameters.
Van de pomp speling bedoelde ik inderdaad de speling tussen de 2 rotors die veel te groot is, ook de speling tussen de rotor en het pomp huis zit op de limiet.
Nokkenas lagers?? Ik zie deze niet op de parts lijst of ben ik mis?
Groetjes,
Koen
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 65 lage olie druk
Hello Koen,
De nokkenas loopt gewoon in het gietijzeren blok. Indien de lagers te ruim zijn zal dat een gevalletje lijnboren en verbussen worden.
Ik meet gewoon de lengte van de bijde rotors, als die gelijk zijn kun je de pomp monteren en de speling meten met je schuifmaat of meetklok op het eind van het asje.
Groetjes,
René.
De nokkenas loopt gewoon in het gietijzeren blok. Indien de lagers te ruim zijn zal dat een gevalletje lijnboren en verbussen worden.
Ik meet gewoon de lengte van de bijde rotors, als die gelijk zijn kun je de pomp monteren en de speling meten met je schuifmaat of meetklok op het eind van het asje.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 65 lage olie druk
Hey Réne,
Net wat ik ook dacht, en wat betreft de olie pomp, die ga ik gewoon vervangen.
Ik heb net de speling van de krukaslagers en drijfstang lagers gemeten met plastigage.
Resultaat,
Krukas: 0.30 mm => mag maar 0.13mm maximum zijn
drijstang: 0.25 => mag maar 0.10mm maximum zijn
Denk jij dat met het vervangen van de lagerschalen (met standaard maat) ik de speling kan terugbrengen naar een aanvaardbare speling? => de traktor loopt maar een 50 uur per jaar
Of moet de krukas geslepen worden?
Groetjes,
Net wat ik ook dacht, en wat betreft de olie pomp, die ga ik gewoon vervangen.
Ik heb net de speling van de krukaslagers en drijfstang lagers gemeten met plastigage.
Resultaat,
Krukas: 0.30 mm => mag maar 0.13mm maximum zijn
drijstang: 0.25 => mag maar 0.10mm maximum zijn
Denk jij dat met het vervangen van de lagerschalen (met standaard maat) ik de speling kan terugbrengen naar een aanvaardbare speling? => de traktor loopt maar een 50 uur per jaar
Of moet de krukas geslepen worden?
Groetjes,
Koen
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 65 lage olie druk
Hello Koen,
De enige goede manier om te kijken of nieuwe schalen helpen is de maat van de tappen op te meten met een micrometer en die te vergelijken met de standaard maat. Een revisie bedrijf is meestal niet te beroerd dat voor niets voor je te doen.
Groetjes,
René.
De enige goede manier om te kijken of nieuwe schalen helpen is de maat van de tappen op te meten met een micrometer en die te vergelijken met de standaard maat. Een revisie bedrijf is meestal niet te beroerd dat voor niets voor je te doen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 65 lage olie druk
Hey Rene,
Bedankt voor je reactie.
Ik had hetzelde idee maar had graag een tweede opinie.
Ik heb ook reeds kontact opgenomen met een revisiebedrijf, deze zijn van mening dat het niet haalbaar is van de krukas niet te slijpen.
Ik had eerlijk gezegd hetzelfde idee, dus het zal slijpen worden of een andere traktor.
Het zal mij een 500€ kosten met lagers inbegrepen + 180€ voor de olie pomp en dan nog enkele € voor wat dichtingen.
Dit lijkt mij geen overdreven prijs, niet?
Groetjes,
Bedankt voor je reactie.
Ik had hetzelde idee maar had graag een tweede opinie.
Ik heb ook reeds kontact opgenomen met een revisiebedrijf, deze zijn van mening dat het niet haalbaar is van de krukas niet te slijpen.
Ik had eerlijk gezegd hetzelfde idee, dus het zal slijpen worden of een andere traktor.
Het zal mij een 500€ kosten met lagers inbegrepen + 180€ voor de olie pomp en dan nog enkele € voor wat dichtingen.
Dit lijkt mij geen overdreven prijs, niet?
Groetjes,
Koen
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: MF 65 lage olie druk
hoi
Een oliepomp bij argiline kost 52 pond ex vat.
mvg hans eshuis
Een oliepomp bij argiline kost 52 pond ex vat.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Re: MF 65 lage olie druk
Hey Rene,
Inderdaad Agriline heeft goede prijzen, ik heb er al veel besteld en de kwaliteit is meestal goed.
Maar voor vitale onderdelen zoals een oliepomp ga ik voor zekerheid.
Ik ben ondertussen ook nog aan het onderhandelen met een oom die nog een Ford 4600 heeft, ja ik weet het, het is geen MF.
De reden waarom ik deze zou willen kopen is dat mijn oom deze nieuw gekocht heeft, de traktor een kabine heeft, maar 3000 uren op de teller en nooit zwaar werk heeft gedaan.
Alleen kan hij er moeilijk afscheid van nemen wat ik zeer goed versta maar het ding daar maar laten staan in de schuur is ook maar niets.
Als ik hem mag kopen hou ik waarschijnlijk de 65 bij, dan mag deze op pensioen en dient hij enkel voor de Zondag.
Groetjes,
Inderdaad Agriline heeft goede prijzen, ik heb er al veel besteld en de kwaliteit is meestal goed.
Maar voor vitale onderdelen zoals een oliepomp ga ik voor zekerheid.
Ik ben ondertussen ook nog aan het onderhandelen met een oom die nog een Ford 4600 heeft, ja ik weet het, het is geen MF.
De reden waarom ik deze zou willen kopen is dat mijn oom deze nieuw gekocht heeft, de traktor een kabine heeft, maar 3000 uren op de teller en nooit zwaar werk heeft gedaan.
Alleen kan hij er moeilijk afscheid van nemen wat ik zeer goed versta maar het ding daar maar laten staan in de schuur is ook maar niets.
Als ik hem mag kopen hou ik waarschijnlijk de 65 bij, dan mag deze op pensioen en dient hij enkel voor de Zondag.

Groetjes,
Koen
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 65 lage olie druk
Hello Koen,
Wij laten het meestal "zwart" doen, ca 250,- - 300,- voor het slijpen. (4 pitter) dan de oliepomp, probeer bepco-tracpieces eens. Goed spul voor interesante prijzen. http://www.tracpieces-online.com/detail ... ion=510609, onderdeel nummer 30/90-2. De meeste LMB's kunnen dit wel voor je bestellen. Ik heb alles voor m'n 6.354 van hun.
'T zal altijd behelpen blijven met dat blauwe slappe aftreksel gebeuren.......
Groetjes,
René.
Wij laten het meestal "zwart" doen, ca 250,- - 300,- voor het slijpen. (4 pitter) dan de oliepomp, probeer bepco-tracpieces eens. Goed spul voor interesante prijzen. http://www.tracpieces-online.com/detail ... ion=510609, onderdeel nummer 30/90-2. De meeste LMB's kunnen dit wel voor je bestellen. Ik heb alles voor m'n 6.354 van hun.
'T zal altijd behelpen blijven met dat blauwe slappe aftreksel gebeuren.......
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....