mf 130
Moderators: Tony, fergie, admin
mf 130
Hallo, mijn naam is Erik en ben nieuw op dit forum, heb me een 130 aangeschaft, in onbekende toestand. Na ontluchten blijkt dat hij maar 10 a 15 sec loopt, wat zal er aan de hand kunnen zijn? Filter of opvoerpompje? Heeft iemand een foto van de trekhaak van zulk een trekker, zit er niet bij.
Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen op deze site, veel succes allemaal!!!
Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen op deze site, veel succes allemaal!!!
Ferguson TE Z120 continental 1947- goudland kantelploeg- mestverspreider omgebouwd tot landbouwwagen.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 130
Hello Erik,
Er kunnen diverse redenen voor zijn maar meestal is het in een "onbekend" geval bij het begin te beginnen en domweg alles nalopen.
Brandstof in de tank vers ?.
Dop op de tank heeft een lucht kanaal, is dat open ? Bij twijfel dop er even af laten.
Tank kraan verstopt ?. Dop van de tank en even tegen de stroom in door blazen met de compressor.
Leidingen allemaal schoon en goede doorstroming ? Even losnemen en kijken hoe hard het er uit komt.
Filters schoon ?. Water in filters blokeerd de diesel.
Opvoerpomp defect ?. Rommel in de terugslag klep of membraam gescheurd (check olie op diesel, hoog oliepeil)
Lekkage in de leidingen voor de opvoerpomp ?. Daar kan diesel uit maar ook lucht in.
Als je start met startpiloot gebruik je teveel maar dan kan hij 15 seconden lopen op alleen de ether.
Ontluchten doe je door vanaf de tank elke nippel te ontluchten, dus filters, opvoerpomp (soms) en dan de brandstof pomp, laatste de verstuivers.
Als het laatste stukje ontluchten slecht wil dan is opslepen een optie die veelvuldig resultaat boekt.
Groetjes,
René.
Er kunnen diverse redenen voor zijn maar meestal is het in een "onbekend" geval bij het begin te beginnen en domweg alles nalopen.
Brandstof in de tank vers ?.
Dop op de tank heeft een lucht kanaal, is dat open ? Bij twijfel dop er even af laten.
Tank kraan verstopt ?. Dop van de tank en even tegen de stroom in door blazen met de compressor.
Leidingen allemaal schoon en goede doorstroming ? Even losnemen en kijken hoe hard het er uit komt.
Filters schoon ?. Water in filters blokeerd de diesel.
Opvoerpomp defect ?. Rommel in de terugslag klep of membraam gescheurd (check olie op diesel, hoog oliepeil)
Lekkage in de leidingen voor de opvoerpomp ?. Daar kan diesel uit maar ook lucht in.
Als je start met startpiloot gebruik je teveel maar dan kan hij 15 seconden lopen op alleen de ether.
Ontluchten doe je door vanaf de tank elke nippel te ontluchten, dus filters, opvoerpomp (soms) en dan de brandstof pomp, laatste de verstuivers.
Als het laatste stukje ontluchten slecht wil dan is opslepen een optie die veelvuldig resultaat boekt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: mf 130
Oke bedankt, ik ga alles nalopen en monteer gelijk een nieuw brandstof filter, nee ik gebruik geen start pilot.
Ferguson TE Z120 continental 1947- goudland kantelploeg- mestverspreider omgebouwd tot landbouwwagen.
Re: mf 130
Heldens ,
welke trekhaak bedoel je ? Er zit een ondertrekhaak op die m.b.v. de hef omhoog te halen is en er is ook nog een trekpunt wat op hoogte van de achterbrug zit . In deze laatste past alleen een rond trekoog van b.v. een platte wagen.
Ik heb ze alletwee en kan a.s. week wel een keer een paar foto's maken .
groeten, antoine
welke trekhaak bedoel je ? Er zit een ondertrekhaak op die m.b.v. de hef omhoog te halen is en er is ook nog een trekpunt wat op hoogte van de achterbrug zit . In deze laatste past alleen een rond trekoog van b.v. een platte wagen.
Ik heb ze alletwee en kan a.s. week wel een keer een paar foto's maken .
groeten, antoine
gebruik MF 168
Re: mf 130
Heldens,
zag net in de gebruikershandleiding van de MF 130 , dat er nog een derde trekhaak mogelijk is en wel een vaste ondertrekhaak . Geschroefd onder de achterbrug . Die heb ik alleen op plaatje .
Verder is er dan ook nog de mogelijkheid om op de "gatenbalk" een trekkogel te monteren zodat je een normale autoaanhanger kunt trekken .
Groeten , antoine
zag net in de gebruikershandleiding van de MF 130 , dat er nog een derde trekhaak mogelijk is en wel een vaste ondertrekhaak . Geschroefd onder de achterbrug . Die heb ik alleen op plaatje .
Verder is er dan ook nog de mogelijkheid om op de "gatenbalk" een trekkogel te monteren zodat je een normale autoaanhanger kunt trekken .
Groeten , antoine
gebruik MF 168
Re: mf 130
Maar zodra je een trekkogel monteert, en daar een kar achter hang, dan gaat je gatenbalk draaien, lijkt me niet ideaal, of zijn hier trucjes voor? Ik heb hier zelf namelijk ook last van.
Proud to be a Ferguson Tef 20 driver
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 130
Hello Dave,
Daar kun je eenvoudige blokeer middelen voor kopen maar zelf maken kan ook. Ik gebruik bij voorkeur een zwaaihaak met kogel ipv. de gatenbalk maar voor het snel verzetten van een paar aanhangers is de gatenbalk handiger (35 met positie releing dan ook). Onze balk is voorzien van een aangelaste constructie die om de heflat grijpt en zo de balk recht houdt. Wellicht vervang ik die nog eens door een losneembare constructie of zo'n kant en klaar ding.

Groetjes,
René.
Daar kun je eenvoudige blokeer middelen voor kopen maar zelf maken kan ook. Ik gebruik bij voorkeur een zwaaihaak met kogel ipv. de gatenbalk maar voor het snel verzetten van een paar aanhangers is de gatenbalk handiger (35 met positie releing dan ook). Onze balk is voorzien van een aangelaste constructie die om de heflat grijpt en zo de balk recht houdt. Wellicht vervang ik die nog eens door een losneembare constructie of zo'n kant en klaar ding.

Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01
Re: mf 130 - trekkogel aan gatenbalk
Ik heb het zelf nog niet (wel gatenbalk, maar nog geen kogel erop), maar heb dat probleem van de draaiende gatenbalk wel voorzien.
Ik zeg eens op een website (misschien op deze, misschien op een andere) een foto van een gatenbalk met kogel, waarop men aan 1 kant van de balk een strip had gelast, waaraan met 2 strippen een soort vork was gelast, die om 1 hefarm grijpt. Zo wordt dat draaien van die gatenbalk voorkomen.
Ik heb helaas geen foto of link naar die foto, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.
Potver, René was me te snel af...
Groeten,
Andreas
Ik zeg eens op een website (misschien op deze, misschien op een andere) een foto van een gatenbalk met kogel, waarop men aan 1 kant van de balk een strip had gelast, waaraan met 2 strippen een soort vork was gelast, die om 1 hefarm grijpt. Zo wordt dat draaien van die gatenbalk voorkomen.
Ik heb helaas geen foto of link naar die foto, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.
Potver, René was me te snel af...

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht

Re: mf 130
Tefje,
je moet die gatenbalk dan inderdaad blokkeren zodat hij niet kan gaan draaien . Bij de MF 130 kan dit heel gemakkelijk doordat je de vangkorf van de boventrekhaak eraf kunt halen . Je kunt dan de 2 pennen waaraan die vangkorf normaal zit, gebruiken om m.b.v. 2 stangen de gatenbalk te fixeren . Hierdoor blijft ook je gatenbalk op een vaste hoogte (afhankelijk van de lengte van de gebruikte stangen) zitten, waardoor je de hef kunt uitschakelen . Gemakkelijk zelf te maken d.m.v. wat las- en boutwerk.
Groeten, antoine
je moet die gatenbalk dan inderdaad blokkeren zodat hij niet kan gaan draaien . Bij de MF 130 kan dit heel gemakkelijk doordat je de vangkorf van de boventrekhaak eraf kunt halen . Je kunt dan de 2 pennen waaraan die vangkorf normaal zit, gebruiken om m.b.v. 2 stangen de gatenbalk te fixeren . Hierdoor blijft ook je gatenbalk op een vaste hoogte (afhankelijk van de lengte van de gebruikte stangen) zitten, waardoor je de hef kunt uitschakelen . Gemakkelijk zelf te maken d.m.v. wat las- en boutwerk.
Groeten, antoine
gebruik MF 168