Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.
Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.
Van mijn kant een restauratieverslag van een Ferguson TE met 3 cylinder Perkins motor. Geen boutje- / moertjeverhaal maar meer wat ik tegenkwam bij het gangbaar maken van deze trekker. Hopelijk leerzaam voor de wat minder ervaren trekkerliefhebber/koper.
De Ferguson werd aangeboden op marktplaats. Telefonisch een afspraak gemaakt met de eigenaar. Een oudere man die de trekker enkel gebruikte voor licht werk. Altijd in de familie geweest. In de jaren 60 toen de Continental benzinemotor kapot ging werd er een Perkins diesel voor gezet. Dit gebeurde regelmatig in die tijd. Het is dezelfde motor als de Ford Dexta maar dan net iets anders. Bij aankomst starte de motor flot. Waarschijnlijk was ze nog warm.... Met een schroevendraaier op het startrelais , en wat startpiloot ging dit. Rookte wel wat en maakte niet een pittige indruk. Prijs was er na dus mijn wens was vervuld: ik had een P3 .
Het opknappen kon beginnen. Nieuwe startschakelaar en -relais geplaatst. Dieselfilter vervangen en bezinkglas schoongemaakt (zat vol smurrie!). Luchtfilter met olie gevuld wat er direct weer uitliep. Teken dat er vaker water dan olie in het filter heeft gezeten . Hopelijk is de reperatie met polyester olieproof. Met volle accu en goed gloeien starte ie nog moeizaam. Veel rook. Paardenbak maar eens gecultivaterd. Motor werd erg heet. Motor blijkt ook nog eens bevroren te zijn geweest want is gelast.
Het wordt winter; maar eens naar het koelcicuit zien. De nog originele TE radiateur afgetapt. Maar uit het aftapkraantje van de motor komt niets!? Wat blijkt, de motor bevat geen water maar enkel roest! Alle slangen en kraantje eraf. Hogedrukreiniger erop en één grote bruine drap komt uit de motor. Doorgaan totdat het helder is. Vandaar dat de motor warm werd. Gelukkig had ik nog heel wat slangen liggen die pasten en dus vervangen. Waterpomp er afgehad en nieuwe pakking geplaatst. Koelvloeistof er in en gelukkig lekte er niets. Ik zal de motorolie vervangen en zien of hier geen water in komt. Want aan de binnenkant kan ie ook lek zijn he.
Startprobleem blijft. Tank en klepdeksel eraf. Op de kop staat P3/144. Geen enkele speling op de kleppen te constateren . Vandaar die rook natuurlijk. Afgesteld op 25 mm zoals het hoort. Even gloeien en in één keer starten . Toch herken ik het geluid van de Dexta nog niet echt. Er zit geen power in (of dexta's dat wel hebben?) De gashendel blijkt maar half open te kunnen. Rotklus want dit zit verstopt achter het stuurhuis. Maar door regelstangen aangepast te hebben komt de gasklep vol open. (zit in luchtinlaat). Bij vol gas nog wat rook maar dit zal wel in de volle horizontale uitlaat zitten. Maar eens flink aan het werk zetten dus. Wordt vervolgd. Gr Symen.
Bijlagen
P3 klein.jpg (100.43 KiB) 16618 keer bekeken
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
ben met de achteras bezig geweest. Niet specifiek P3 natuurlijk. Maar toch. Achteras op 2 bokjes en de achterwielen eraf. De remtrommels zijn vet zoals bijna altijd bij een niet gerestaureerde TE. Keerringen zijn hard geworden en de olie lekt er dus bij langs. Als het nog wil de rem afspannen met de daarvoor bestemde bout op de achterkant. Trommel gelijkmatig aftikken. De voeringen zijn doordrenkt met olie en is af omdat de nagels vlak staan met de voering.
remschoenklein.jpg (72 KiB) 16555 keer bekeken
Nieuwe voeringen zijn gemakkelijk te monteren. Plaats een doorslag die net in de verdieping past in de werkbank. werk met 2 personen. Plaats de voering op de doorslag met de ronding naar beneden. Sla nu met een centerpunt de nagel iets vast en daarna met een kleine hamer plat.
Niet volgens het handboek maar wel effectief is het plaatsen van een oliekeerring over de as. Onderstaande foto's ter verduidelijking. Houd de keerring en het pasvlak goed schoon.
aslagerklein.jpg (95.07 KiB) 16555 keer bekeken
Doe flink wat vet op het lager.
asvetklein.jpg (95.22 KiB) 16555 keer bekeken
Plaats de keerring om de as. Pers nu mbv een buis en evt een pasring de keerring om het lager.
buisoverkeerklein.jpg (91.16 KiB) 16555 keer bekeken
buis+persklein.jpg (96.27 KiB) 16555 keer bekeken
Tik met de hamer en een plaatje de keerring naar beneden onder druk.
Als de keerring vlak met de vlens is ie diep genoeg.
Het uitshimmen is al vaak besproken op dit Forum. Dit heb ik gedaan en de remmen zijn nu aan de beurt. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Remmen.
Zoals vermeld nieuwe remvoeringen geplaatst. Volgens de handleiding de remmen afgesteld. Het zijn nog de eerste uitvoering (kidney). Toch valt het remmen bij de proefrit nog niet mee.
Koeling
Wat ook opvalt is dat de radiateur al snel warm wordt. De radiateur is nog origineel en lekt niet. Wel is de omlijsting los, wat bijeengehouden wordt met een touw. De reden dat het los is geraakt is snel duidelijk. Er zit nl. spanning op de omlijsting. Omdat de P3 motor hoger is dan de Standaard is de radiateur op een verhoging geplaatst. Deze verhoging is getordeerd, vandaar de spanning op de radiateur. Dit verholpen en tin laten lopen tussen omlijsting en radiateur. Thermostaathuis verwijderd en wel een thermostaat aanwezig maar in geopende toestand. Nieuwe er in gezet. Nadien alles ok.
Motorolie
Oliedruk is zo rond de 45lbs. Valt me niet tegen. Warme olie maar eens af laten lopen. Het gaasfilter waar de oliepomp uitpomt schoongemaakt en nieuwe pakking gemaakt. Het externe oliefilter is niet aanwezig! Nu wel.
Hef
De trekveer zit behoorlijk vast, maar met wat tikken komt ze los. Nu kan ze weer bediend worden, net kunnen draaien als er een ploeg aan hangt. De hefhendel moet ook afgesteld worden. Zet de aanslag op 5,6 cm vanaf de hendel die in de bovenste stand staat. Door de 4 bouten los te draaien kan het frame bewogen worden. De ploeg moet nu bij de pal net gaan zakken.
Volgende dag nog eens de hef omhoog gedaan te hebben blijft ze in de bovenste stand staan. Geen beweging meer in te krijgen . De regelschuif doet het niet meer. Deze is losgeraakt van de regelvork. Toch raar dat dit kan gebeuren. Olie eruit (geen overbodige luxe) en de inspectieluikjes eraf. Door een klosje tussen de vork is de regelschuif weer op zijn plaats te krijgen. Zou er toch iets verbogen zijn bij het loshalen van de trekveer? Want bij de hefhendel in de laagste stand loopt de vork tegn het huis aan en buigt af naar het midden. Hierdoor kan ze los zijn geraakt. Gr Symen.
Is het bij jou P3 wel starten lopen?
De mijne is niet aan te krijgen. (elektrisch dan)
Na lang gloeien en flink diesel in spuiten wil hij wel beginnen.
Aanslepen gaat best.
mijn P3 start tot nu toe goed. Pas nu het wat kouder wordt, moet ik gloeien.
Wat kan het zijn bij die van jou?
Is de accu nog goed en vol?
Wordt de luchtinlaat werkelijk warm bij gloeien?
Wat is de oliedruk?
Goeie compressie? Je mag de motor amper kunnen draaien met de hand aan de (strakke) V-snaar!
Loopt de brandstofpomp op tijd?
Veel rook?
Klepspeling goed? (zie mijn verhaal wat dat kan schelen.)
Startmotor al gereviseerd?
enz.
Succes en we horen het wel. Gr Symen.
Accu is prima. Maar zonder gloeien kan je het gerust vergeten.
Luchtinlaat word warm want zodra je diesel inspuit komt er rook uit de inlaat
Oliedruk bij stationaire motor: 4,5 bar (koud) Bij warme motor en stationar toerental 2 bar. Dat is dus heel netjes.
Met de slinger op de krukaspoelie moet ik goed m,n best doen om hem rond te krijgen, maar de koppakking zweet wel een beetje.
Bij koude motor blauwe rook, bij warme motor veel minder maar wel roken.
Kleppen zijn een maand geleden gesteld ( doet inderdaad wonderen)
Startmotor niet gereviseerd.
Hij start net zo snel/sloom als de p3 op het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=cClWTixAoSA
ik denk dat je de pomp maar eens moet timen. Kan je dat uitsluiten. Vooral met starten heel belangrijk. Bekend probleem bij de MF 4 cilinder. Op dit forum staat het principe van het timen vd pomp beschreven. Alleen moet je nog wat specifieke gegevens van je motor hebben. Gr Symen.
Ik heb het nog eens aan m,n opa gevraagd, hij dacht dat timen niet zo heel veel zin zou hebben omdat de trekker op het land toch erg sterk is. Hij zei dat als de pomp niet goed op tijd zou staan hij ook niet sterk zou zijn op het land. Ik ga zelf niet aan de brandstof pomp zitten. Dan weet ik het wel weer. Dan start hij helemaal nooit meer haha.