MF 148 revisie
Moderators: Tony, fergie, admin
MF 148 revisie
Dag allemaal,
Dit is het begin van een revisie van een MF 148. Deze verbruikt zeer veel olie, en als de motor warm wordt spat de olie er langs alle kanten uit aldus de ex gebruiker. Deze heeft 3 jaar stil gestaan in een schuur. Gisteren heb ik deze opgehaald. De batterij was natuurlijk zo dood als een pier. Dan maar slepen. 5 meter slepen en de motor draaide als nieuw (met veel blauwe rook). Nu staat deze bij mij thuis. De cabine moet er af zodat hij binnen kant in de garage waar het warmer is om te sleutelen.
Zoiezo zal de motor open moeten om te zien wat daar allemaal gaande is. Waarschijnlijk wel een aantal pakkingen die kapot zijn. Direct van de gelegenheid gebruik maken om een complete revisie te doen. Het lijkt mij de beste leerschool. (Het wordt de eerste keer)
Binnenkort volg ik een opleiding van een week om versnellingsbakken te herstellen. Meebrengen van je eigen versnellingsbak wordt bijzonder gewardeerd. Dit wordt dus het eerste wat gedemonteerd moet worden.
Ik neem aan dat de beste werkwijze deze is omschreven onder FAQ het splitsen van een TE/35 trekker. Eerst de motor scheiden van de versnellingsbak en de achterbrug, en vervolgens de versnellingsbak van de achterbrug halen?
In grote lijnen komt het er op neer om alles stevig vast te zetten met krikken en blokken. Vervolgens alle onderdelen los te maken die over de versnellingsbak heen lopen (demontage van het stuurhuis ook?) en vervolgens de boel uit elkaar rijden. Is het nodig om op voorhand de olie van het motorcarter en de achterbrug af te laten? Moet ik mij verwachten aan hevig sleurwerk om de boel uit elkaar te krijgen, of zou dit vrij vlot moeten schuiven?
In elk geval, alle extra tips (voor een MF 148) zijn zeker welkom. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop van de werkzaamheden. Ik hoop ergens een klein fotoverslag te kunnen maken.
Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de tips en hulp die deze website/forum al opleverden!
Tim
ps: reeds een ferguson TE van 1950 in bezit die al 10 jaar verschillende klusjes zonder probleem doet!
Enkele foto's:
Dit is het begin van een revisie van een MF 148. Deze verbruikt zeer veel olie, en als de motor warm wordt spat de olie er langs alle kanten uit aldus de ex gebruiker. Deze heeft 3 jaar stil gestaan in een schuur. Gisteren heb ik deze opgehaald. De batterij was natuurlijk zo dood als een pier. Dan maar slepen. 5 meter slepen en de motor draaide als nieuw (met veel blauwe rook). Nu staat deze bij mij thuis. De cabine moet er af zodat hij binnen kant in de garage waar het warmer is om te sleutelen.
Zoiezo zal de motor open moeten om te zien wat daar allemaal gaande is. Waarschijnlijk wel een aantal pakkingen die kapot zijn. Direct van de gelegenheid gebruik maken om een complete revisie te doen. Het lijkt mij de beste leerschool. (Het wordt de eerste keer)
Binnenkort volg ik een opleiding van een week om versnellingsbakken te herstellen. Meebrengen van je eigen versnellingsbak wordt bijzonder gewardeerd. Dit wordt dus het eerste wat gedemonteerd moet worden.
Ik neem aan dat de beste werkwijze deze is omschreven onder FAQ het splitsen van een TE/35 trekker. Eerst de motor scheiden van de versnellingsbak en de achterbrug, en vervolgens de versnellingsbak van de achterbrug halen?
In grote lijnen komt het er op neer om alles stevig vast te zetten met krikken en blokken. Vervolgens alle onderdelen los te maken die over de versnellingsbak heen lopen (demontage van het stuurhuis ook?) en vervolgens de boel uit elkaar rijden. Is het nodig om op voorhand de olie van het motorcarter en de achterbrug af te laten? Moet ik mij verwachten aan hevig sleurwerk om de boel uit elkaar te krijgen, of zou dit vrij vlot moeten schuiven?
In elk geval, alle extra tips (voor een MF 148) zijn zeker welkom. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop van de werkzaamheden. Ik hoop ergens een klein fotoverslag te kunnen maken.
Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de tips en hulp die deze website/forum al opleverden!
Tim
ps: reeds een ferguson TE van 1950 in bezit die al 10 jaar verschillende klusjes zonder probleem doet!
Enkele foto's:
Re: MF 148 revisie
Ondertussen zijn we terug een weekend verder. De tractor staat binnen en is reeds voor een groot stuk gepluimd. Bijna alle verbindingen tussen de versnellingsbak en de motor zijn los. Enkel nog een klein beetje elektriciteit en de stuurstangen... Deze laatste heb ik geprobeerd met een beitel tussen de stuurstang en het blok te steken en dan te slaan met een hamer, maar daar kwam nog geen beweging in. Ik laat het een tijdje trekken in kruipolie en probeer het dan nog eens. Kan het geen kwaad als je de gebogen arm onder spanning zet door de beitel tussen te steken dat er druk komt in het stuurhuis zelf? Ik kan de as waar links en rechts de gebogen stukken aan hangen een kleine halve cm bewegen in het stuurhuis. Ik zou niet graag breuk doen in het stuurhuis zelf.
Nog enkel foto's van de evolutie van de tractor.
Nog enkel foto's van de evolutie van de tractor.
- Bijlagen
-
- op weg naar een warmer plaats
- PIC_9016.JPG (40.71 KiB) 11210 keer bekeken
-
- laatste stand van zaken
- PC200025.JPG (39.14 KiB) 11210 keer bekeken
-
- de oudste mag slepen!
- _MG_8064.JPG (26.15 KiB) 11210 keer bekeken
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: MF 148 revisie
hoi
De moer van de stuur kogen iets los draaien. Den breekijzer tussen de moer en versnellingsbak doen,, spannig er op zetten. Dan met een zware hamer een goede klap op het stuurarmpje geven, en los is hij.
mvg hans eshuis
De moer van de stuur kogen iets los draaien. Den breekijzer tussen de moer en versnellingsbak doen,, spannig er op zetten. Dan met een zware hamer een goede klap op het stuurarmpje geven, en los is hij.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello Tim,
De bedoeling is dat je de verbinding onder spanning zet en dan laat "schrikken" door een klap met de hamer. Je zult een stuurhuis niet zo snel breken als je ziet wat voor enorme klappen het kan verdragen bij het over ruw terein rijden !.
Groetjes,
René.
De bedoeling is dat je de verbinding onder spanning zet en dan laat "schrikken" door een klap met de hamer. Je zult een stuurhuis niet zo snel breken als je ziet wat voor enorme klappen het kan verdragen bij het over ruw terein rijden !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 148 revisie
Bedankt voor de tip, niet bang zijn van goed te laten schrikken. De ene kant kwam zeer snel los (doordat het vochtig werd gehouden door het lekkende stuurhuis aan die kant) de andere kant moest toch een aantal keer schrikken!
Het stuurhuis is gedemonteerd, dat ging veel vlotter dan gedacht, 8 boutjes lossen en afnemen...
Ondertussen zijn de bouten gelost tussen de motor en de versnellingsbak. De delen hangen/staan nog voor elkaar. Een halve cm opening is er al. Zijn er dingen waar ik moet op letten als ik het geheel uit elkaar haal? positie van de assen tov elkaar of ...
Ik vraag mij ook al een tijdje af wat of waarvoor het stukje huis tussen de versnellingsbak en de achterbrug dient. Het is ongeveer 20cm lang en de handrem zit er boven bevestigd. Is dit gewoon een verbindingsstuk, of zit daar iets speciaal in? Dit mag aan de achterbrug blijven hangen om de versnellingsbak te demonteren?
Foto's volgen morgen... of de dag na morgen...
Tim
Het stuurhuis is gedemonteerd, dat ging veel vlotter dan gedacht, 8 boutjes lossen en afnemen...
Ondertussen zijn de bouten gelost tussen de motor en de versnellingsbak. De delen hangen/staan nog voor elkaar. Een halve cm opening is er al. Zijn er dingen waar ik moet op letten als ik het geheel uit elkaar haal? positie van de assen tov elkaar of ...
Ik vraag mij ook al een tijdje af wat of waarvoor het stukje huis tussen de versnellingsbak en de achterbrug dient. Het is ongeveer 20cm lang en de handrem zit er boven bevestigd. Is dit gewoon een verbindingsstuk, of zit daar iets speciaal in? Dit mag aan de achterbrug blijven hangen om de versnellingsbak te demonteren?
Foto's volgen morgen... of de dag na morgen...
Tim
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Tim,
Dat 20cm (8 inch) tussenblok is er in gezet om de trekker langer te maken. Hierdoor onstond er voldoende ruimte voor een goede instap in de kap. Er zit niets bijzonders is. Dit blok kan vervangen worden door een ander blok met een extra vertragingsbak erin of een blok met aftappunt voor vierwielaandrijving.
Dat 20cm (8 inch) tussenblok is er in gezet om de trekker langer te maken. Hierdoor onstond er voldoende ruimte voor een goede instap in de kap. Er zit niets bijzonders is. Dit blok kan vervangen worden door een ander blok met een extra vertragingsbak erin of een blok met aftappunt voor vierwielaandrijving.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
wiggen tussen vooras en asbok geplaatst? Versnellingsbak in de vrij? Gr Symen.
wiggen tussen vooras en asbok geplaatst? Versnellingsbak in de vrij? Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!
Re: MF 148 revisie
Jep, de wiggen zijn geplaatst, de versnellingsbak staat in neutraal.
Vandaag het slechte nieuws gehoord dat de cursus die ik wou volgen niet doorgaat, omdat er te weinig inschrijvingen zijn. Dit is tegenslag. Gelukkig is de versnellingsbak er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik nu gewoon de trekker in twee haal en de motor reviseer, die is tenslote echt kapot. Aan de versnellingsbak scheelt niets speciaals.
Morgen, of volgende week splits ik toch de tractor bij het vliegwiel, en ontmantel ik de motor. Daar moet ergens toch een fout te vinden zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!
Vandaag het slechte nieuws gehoord dat de cursus die ik wou volgen niet doorgaat, omdat er te weinig inschrijvingen zijn. Dit is tegenslag. Gelukkig is de versnellingsbak er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik nu gewoon de trekker in twee haal en de motor reviseer, die is tenslote echt kapot. Aan de versnellingsbak scheelt niets speciaals.
Morgen, of volgende week splits ik toch de tractor bij het vliegwiel, en ontmantel ik de motor. Daar moet ergens toch een fout te vinden zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!
Re: MF 148 revisie
Het heeft wat op zich laten wachten, maar alhier enkele foto's van de evolutie.
Volgende werk wordt de motor. De radiotor afnemen, kleppendeksel verwijderen, kleppen en eens zien wat daar te zien is. Het zal afhangen van hoe het er uit ziet binnenin, maar als ik zo wat lees in een werkplaatshandboek ziet het er naar uit dat er toch redelijk gespecialiseerd materiaal nodig is om de nodige elementen te meten/controleren en te (de)monteren.
Volgende werk wordt de motor. De radiotor afnemen, kleppendeksel verwijderen, kleppen en eens zien wat daar te zien is. Het zal afhangen van hoe het er uit ziet binnenin, maar als ik zo wat lees in een werkplaatshandboek ziet het er naar uit dat er toch redelijk gespecialiseerd materiaal nodig is om de nodige elementen te meten/controleren en te (de)monteren.
- Bijlagen
-
- Een opening van 5mm!!
- PIC_9041.JPG (39.57 KiB) 11083 keer bekeken
-
- Overzicht
- PIC_9036.JPG (36.34 KiB) 11083 keer bekeken
-
- Stuurhuis er af. Zicht op de versnellingsbak
- PIC_9034.JPG (38.15 KiB) 11083 keer bekeken
-
- Klaar om het stuurhuis te demonteren
- PIC_9030.JPG (42.84 KiB) 11083 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Gans mijn verhaal getypt en dan een fout met internet verbinding en weg verhaal…
Opnieuw dus:
De tractor is in 2. Enkele bevindingen:
Aan de kant van de versnellingsbak is een beetje olietroep terug te vinden. Een lekkende dichting van de versnellingsbak? Hoe moet deze vervangen worden?
De koppeling op zich was redelijk goed. Zijn er dingen die zeker moeten bekeken of vervangen worden van de koppeling nu de tractor open is?
De motor gepluimd, verstuivers waren de grootste lastposten, maar ook deze zijn er uit geraakt. De kop was behoorlijk zwart en vervuild van het roet. Moeten deze vervangen worden, gecontroleerd door een gespecialiseerde firma, gewoon goed gereinigd?
Verder aan het kleppendeksel op het eerste zicht geen grote gebreken.
De koppaking vertoonde een scheur tussen een boutgat en een boring. Ik denk niet dat dit voor grote problemen kon gezorgd hebben? De randen van de pakking rond de boringen zijn ook behoorlijk toegetakeld.
De boringen zelf zijn onderaan mooi glad en proper, bovenaan zwart en ruw van het roet.
Het lijkt mij best om nu eerst het carter er af te halen om de zien wat daar kan gezien worden?
Heeft iemand een richtprijs voor wat een revisie van het motorblok, krukas en cilinders kost en een goede firma in de buurt van oost/west Vlaanderen (belgie)?
Opnieuw dus:
De tractor is in 2. Enkele bevindingen:
Aan de kant van de versnellingsbak is een beetje olietroep terug te vinden. Een lekkende dichting van de versnellingsbak? Hoe moet deze vervangen worden?
De koppeling op zich was redelijk goed. Zijn er dingen die zeker moeten bekeken of vervangen worden van de koppeling nu de tractor open is?
De motor gepluimd, verstuivers waren de grootste lastposten, maar ook deze zijn er uit geraakt. De kop was behoorlijk zwart en vervuild van het roet. Moeten deze vervangen worden, gecontroleerd door een gespecialiseerde firma, gewoon goed gereinigd?
Verder aan het kleppendeksel op het eerste zicht geen grote gebreken.
De koppaking vertoonde een scheur tussen een boutgat en een boring. Ik denk niet dat dit voor grote problemen kon gezorgd hebben? De randen van de pakking rond de boringen zijn ook behoorlijk toegetakeld.
De boringen zelf zijn onderaan mooi glad en proper, bovenaan zwart en ruw van het roet.
Het lijkt mij best om nu eerst het carter er af te halen om de zien wat daar kan gezien worden?
Heeft iemand een richtprijs voor wat een revisie van het motorblok, krukas en cilinders kost en een goede firma in de buurt van oost/west Vlaanderen (belgie)?
- Bijlagen
-
- kleppendeksel.JPG (42.73 KiB) 11049 keer bekeken
-
- kleppen.JPG (42.36 KiB) 11049 keer bekeken
-
- kant versnellingsbak.JPG (28.98 KiB) 11049 keer bekeken
-
- cilinder.JPG (32.32 KiB) 11049 keer bekeken
-
- boring.JPG (40.99 KiB) 11049 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
3de keer goede keer, het laatste deel van de foto's, alvast bedankt voor de reacties!
- Bijlagen
-
- verstuivers.JPG (39.07 KiB) 11049 keer bekeken
-
- scheur koppaking.JPG (32.61 KiB) 11049 keer bekeken
-
- oleitroep.JPG (43.39 KiB) 11049 keer bekeken
-
- motorblok.JPG (40.59 KiB) 11049 keer bekeken
-
- koppeling.JPG (39.57 KiB) 11049 keer bekeken
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello Tim,
De bak is soortgelijk aan de 35/65, kijk ff bij de FAQ over hoe de keering te vervangen.
Koppelling kalm steeds een slag per boutje los van het vliegwiel halen en de frictie plaat bekijken. Als de klinknagels nog flink onder het oppervlak liggen (1mm of meer) kun je er nog plenty plezier van hebben. Eventueele olie is wel weg te krijgen met remmenreiniger en dan warm maken in een oven, eventueel herhalen. Ook perfect schoon in de vaatwasser allleen vindt moeders dat meestal niet zo leuk...... De tweede plaat (aftakas) zal gewoonlijk geen problemen leveren omdat die veel minder wordt gebruikt. Hij kan eventueel wel vet zijn dus best wel even te bekijken
Verder is aan te bevelen het druklager en piloot lager te vervangen. Kosten zijn minimaal en als het later toch moet weer een bult werk.
Een krukas slijpen kost je gemiddeld tot ca. 50,- euro per tap (dus 3d rijfstang+4 hoofdlagers=7x50,-=350 euro) hier in NL. Als ze het zwart doen kan dat aanzienlijk voordeliger uitpakken. Het is in ieder geval vaak de moeite waard rond te bellen en soms er een stuk voor te rijden.
Zwarte kool aanslag kan diverse oorzaken hebben. Bv Olie verbruik via de klepgelijders (meestal dan vettig diep zwart), verstopt luchtfilter (harde soms licht grijzige kool) of verstuivers die niet meer goed werken. Even laten testen en zo nodig de nozles vervangen en laten afstellen. Laatste optie is de thermostart in de inlaat. Als die lek is neemt hij steeds diesel mee in de aanzuig lucht en dat geeft dan weer kool door onvolledig verbranden.
De koppakking lijkt het nogal zwaar gehad te hebben, zo heb ik er nog geen gezien. Lekkage naar een boutgat leverd verminderde kompressie en eventueel olie verbruik, allebij niet goed voor de verbranding in die betreffende cylinder. Het lijkt ook wel dat je een zuiger hebt die nat en gitzwart is is het niet ?.
Groetjes,
René.
De bak is soortgelijk aan de 35/65, kijk ff bij de FAQ over hoe de keering te vervangen.
Koppelling kalm steeds een slag per boutje los van het vliegwiel halen en de frictie plaat bekijken. Als de klinknagels nog flink onder het oppervlak liggen (1mm of meer) kun je er nog plenty plezier van hebben. Eventueele olie is wel weg te krijgen met remmenreiniger en dan warm maken in een oven, eventueel herhalen. Ook perfect schoon in de vaatwasser allleen vindt moeders dat meestal niet zo leuk...... De tweede plaat (aftakas) zal gewoonlijk geen problemen leveren omdat die veel minder wordt gebruikt. Hij kan eventueel wel vet zijn dus best wel even te bekijken
Verder is aan te bevelen het druklager en piloot lager te vervangen. Kosten zijn minimaal en als het later toch moet weer een bult werk.
Een krukas slijpen kost je gemiddeld tot ca. 50,- euro per tap (dus 3d rijfstang+4 hoofdlagers=7x50,-=350 euro) hier in NL. Als ze het zwart doen kan dat aanzienlijk voordeliger uitpakken. Het is in ieder geval vaak de moeite waard rond te bellen en soms er een stuk voor te rijden.
Zwarte kool aanslag kan diverse oorzaken hebben. Bv Olie verbruik via de klepgelijders (meestal dan vettig diep zwart), verstopt luchtfilter (harde soms licht grijzige kool) of verstuivers die niet meer goed werken. Even laten testen en zo nodig de nozles vervangen en laten afstellen. Laatste optie is de thermostart in de inlaat. Als die lek is neemt hij steeds diesel mee in de aanzuig lucht en dat geeft dan weer kool door onvolledig verbranden.
De koppakking lijkt het nogal zwaar gehad te hebben, zo heb ik er nog geen gezien. Lekkage naar een boutgat leverd verminderde kompressie en eventueel olie verbruik, allebij niet goed voor de verbranding in die betreffende cylinder. Het lijkt ook wel dat je een zuiger hebt die nat en gitzwart is is het niet ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 148 revisie
Alweer een stuk verder. Heb het druklager met het huis waar hij op zit los gehaald, en dus ook de koppelingspedaal. Op het druklager zit toch 1a2mm speling. het huis waar hij op zit vertoont ook tekenen van slijtage (zie foto).
Vandaag dus een eerste bestelling van nieuwe onderdelen gedaan:
twee nieuwe veren die het druklager tegen houden (en dus de koppelingspedaal omhoog) Geen idee als dat echt nodig is, maar vond dat de koppeling behoorlijk licht intrapte
twee nieuwe bronzen busjes voor in het huis waar de as door zit waarrond de koppelingspedaal scharniert (ik hoop dat ik de juiste heb besteld, vind maar 1 model zonder afmetingen http://www.kramp.com/shop/action/itemca ... M1N+Bus+MF)
Nieuw druklager (de buitenafmeting lijkt groter te zijn van het bestelde dan van het origineel, breedte en binnendiameter zijn gelijk) en gelijk ook een nieuwe lagerhouder (kost verdacht weinig). De 'armpjes' die tegen de lagerhouder van het druklager duwen tonen ook tekenen van slijtage op de contactvlakken, maar is het nodig deze ook te vervangen? Het lijkt mij niet echt een probleem te zijn.
En een nieuwe o-ring voor in het dekseltje die het lager van de secundaire as afdicht.
Ik herinner mij nog als kind dat je het koppelingspedaal bijna door de treeplaat moest duwen en dan met heel veel gekraak kon je de aftakas in werking zetten. Op het einde moest je de tractor stil leggen, aftakas inschakelen en de tractor terug starten. Dit komt wss oa door de slijtage op de lagerhouder waardoor je in principe de koppeling niet diep genoeg meer kon trappen om volledig te ontkoppelen?
Ik heb het verhaal gevolgd die op FAQ staat om nieuwe keerringen te monteren, maar ik ben niet zeker van mijn stuk.
Van de ingaande as heb ik de lagerkamering los gehaald (4bouten). Deze kan ik een paar cm achteruit trekken, maar dan blijft het steken tegen de scharnieras van de rempedalen. Deze scharnieras moet er uit?
De kamering voor het lager van de secundaire (onderste) as heb ik met die twee bouten een cm uit geduwd. Nu zit het eerste tandwiel geklemd tegen de behuizing van de versnellingsbak. Is dit de juiste methode? mag ik verder drukken met de twee bouten?
Graag wat bevestiging of tips, ben niet zo zeker van mijn stuk en wil geen domme dingen doen.
Morgen probeer ik de drukgroep los te krijgen (had geen 3boutjes van 1/4 UNC draad, morgen wel)
Heb contact gehad met een (kleine) tractorwerkplaats, die gaf het advies om de motor op zijn geheel te demonteren en binnen te brengen bij een revisiebedrijf, die kunnen dan met het gepaste materiaal het ganse blok tot in de puntjes (slijpen, vlakken, honen...) in orde brengen. ruw geschate kostprijs 3000 euro (!)
Onderweg gestopt bij een bedrijf die wel de verstuivers wou controleren, dat leek niet veel in te houden voor hen, sympathieke mensen, kostrpijs... 'jah, gewoon beetje de tijd dat we er mee bezig zijn e, hang af wat er mee moet gebeuren'
Iemand die ik ken die al een te? ferguson heeft gereviseerd gaf het advies om het allemaal zelf te doen.
Mijn visie is, het mag iets (liefst niet TE veel) kosten, Het moet degelijk zijn, en ik wil er vooral in de eerste plaats veel aan bijleren. Wat zijn jullie ervaringen?
(weet iemand met zekerheid de nummers die kramp hanteert voor de pakkingen/lagers/keerringen... soms zijn ze nogal karig met afmetingen of extra info...)
Alvast bedankt!
Beste wensen voor het nieuwe jaar, want morgen komt het er waarschijnlijk niet meer van om bij te posten!
Vandaag dus een eerste bestelling van nieuwe onderdelen gedaan:
twee nieuwe veren die het druklager tegen houden (en dus de koppelingspedaal omhoog) Geen idee als dat echt nodig is, maar vond dat de koppeling behoorlijk licht intrapte
twee nieuwe bronzen busjes voor in het huis waar de as door zit waarrond de koppelingspedaal scharniert (ik hoop dat ik de juiste heb besteld, vind maar 1 model zonder afmetingen http://www.kramp.com/shop/action/itemca ... M1N+Bus+MF)
Nieuw druklager (de buitenafmeting lijkt groter te zijn van het bestelde dan van het origineel, breedte en binnendiameter zijn gelijk) en gelijk ook een nieuwe lagerhouder (kost verdacht weinig). De 'armpjes' die tegen de lagerhouder van het druklager duwen tonen ook tekenen van slijtage op de contactvlakken, maar is het nodig deze ook te vervangen? Het lijkt mij niet echt een probleem te zijn.
En een nieuwe o-ring voor in het dekseltje die het lager van de secundaire as afdicht.
Ik herinner mij nog als kind dat je het koppelingspedaal bijna door de treeplaat moest duwen en dan met heel veel gekraak kon je de aftakas in werking zetten. Op het einde moest je de tractor stil leggen, aftakas inschakelen en de tractor terug starten. Dit komt wss oa door de slijtage op de lagerhouder waardoor je in principe de koppeling niet diep genoeg meer kon trappen om volledig te ontkoppelen?
Ik heb het verhaal gevolgd die op FAQ staat om nieuwe keerringen te monteren, maar ik ben niet zeker van mijn stuk.
Van de ingaande as heb ik de lagerkamering los gehaald (4bouten). Deze kan ik een paar cm achteruit trekken, maar dan blijft het steken tegen de scharnieras van de rempedalen. Deze scharnieras moet er uit?
De kamering voor het lager van de secundaire (onderste) as heb ik met die twee bouten een cm uit geduwd. Nu zit het eerste tandwiel geklemd tegen de behuizing van de versnellingsbak. Is dit de juiste methode? mag ik verder drukken met de twee bouten?
Graag wat bevestiging of tips, ben niet zo zeker van mijn stuk en wil geen domme dingen doen.
Morgen probeer ik de drukgroep los te krijgen (had geen 3boutjes van 1/4 UNC draad, morgen wel)
Heb contact gehad met een (kleine) tractorwerkplaats, die gaf het advies om de motor op zijn geheel te demonteren en binnen te brengen bij een revisiebedrijf, die kunnen dan met het gepaste materiaal het ganse blok tot in de puntjes (slijpen, vlakken, honen...) in orde brengen. ruw geschate kostprijs 3000 euro (!)
Onderweg gestopt bij een bedrijf die wel de verstuivers wou controleren, dat leek niet veel in te houden voor hen, sympathieke mensen, kostrpijs... 'jah, gewoon beetje de tijd dat we er mee bezig zijn e, hang af wat er mee moet gebeuren'
Iemand die ik ken die al een te? ferguson heeft gereviseerd gaf het advies om het allemaal zelf te doen.
Mijn visie is, het mag iets (liefst niet TE veel) kosten, Het moet degelijk zijn, en ik wil er vooral in de eerste plaats veel aan bijleren. Wat zijn jullie ervaringen?
(weet iemand met zekerheid de nummers die kramp hanteert voor de pakkingen/lagers/keerringen... soms zijn ze nogal karig met afmetingen of extra info...)
Alvast bedankt!
Beste wensen voor het nieuwe jaar, want morgen komt het er waarschijnlijk niet meer van om bij te posten!
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Tim,
De prijs voor de revisie van het blok zou best wel eens kunnen kloppen.
Nu zag ik dat HPS een nieuwe perkins motor aan bied voor dat geld.
http://www.histoparts.com/oscom2/catalo ... ts_id=4974
Misschien dat dat ook een optie is.
De prijs voor de revisie van het blok zou best wel eens kunnen kloppen.
Nu zag ik dat HPS een nieuwe perkins motor aan bied voor dat geld.
http://www.histoparts.com/oscom2/catalo ... ts_id=4974
Misschien dat dat ook een optie is.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
volgens mij hoeft de rempedaalas er niet uit. Als je het huis iets terugduwt moet je de as met huis er uit kunnen pakken. Hier centreer je later de koppeling weer mee. Gr Symen.
volgens mij hoeft de rempedaalas er niet uit. Als je het huis iets terugduwt moet je de as met huis er uit kunnen pakken. Hier centreer je later de koppeling weer mee. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!