Verwijderen van vastgeroeste assen.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
steven
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 jun 2007 19:44
Locatie: Geraardsbergen - België

Verwijderen van vastgeroeste assen.

Bericht door steven »

hoi allemaal,
dit zal ook voor jullie waarschijnlijk een veel voorkomend probleem zijn,
maar ik had graag toch eens jullie ervaringen en adviezen gekend voor het verwijderen van vastgeroeste assen. Concreet gaat het in mijn geval over de lange as achteraan de trekker die zowel de trekhaak als de 'rocker' van het derde punt vasthoudt aan het achterlijf. (Zie foto, hopelijk.) Deze as zit namelijk muurvast door het roest. Heb al geprobeerd met WD40 en heb ook al getracht er in te boren maar dat lukt niet, deze as lijkt harder dan mijn boortje! Is verwarmen hier eventueel een oplossing en zoja, met wat, hoelang en hoe doe ik dat dan precies?
Alvast bedankt!


(Dit had misschien hier viewtopic.php?t=76 moeten staan, als ik verkeerd was, sorry.)
Afbeelding
Franse TEF20 van 1955

MF_699
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 07 feb 2007 15:19
Locatie: vroenhoven (Belgie)

Bericht door MF_699 »

Hallo Steven ,

Eventueel kun je altijd met de gasbrander verwarmen en dan met een vuisthamer erop slaan .
_____Red Pride , World Wide_____

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Steven,

Dit is een mooie gelegenheid om een andere methode te gebruiken. Flink slaan wil namelijk ook, dat gaat alleen niet bij bouten wat ik beschreef (als je die niet wilt vernielen tenminste). Roest is namelijk tot poeder te slaan. Maak de omgeving vrij en de bouten van de boventrekhaak los. Ga vervolgens met een moker of voorhamer in alle mogelijke richtingen slaan. De roest verpulvert deels. Als je de pen kunt bewegen probeer hem er dan niet in een keer uit te krijgen maar als je klem loopt gewoon opnieuw gaan slaan.

Als iets echt tot een massa is samen geroest kun je zelfs op het buitenste deel van in dit geval het "oog" slaan om de roest te verpulveren, de schokgolf zet zicht dan ook wel voldoende door in dergelijk dik ijzer.

Groetjes,

René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

steven
Berichten: 8
Lid geworden op: di 12 jun 2007 19:44
Locatie: Geraardsbergen - België

Bericht door steven »

Bedankt voor de snelle info!
Dat wordt dus een werkje van lange adem denk ik. Misschien een ideetje: zou het te doen zijn om in plaats van een hamer gebruik te maken van een pneumatische of elektrische (hilti) hamer met een stompe beitel?
En als ik het zou verwarmen, hoe doe ik dat het beste? Eerst flink verwarmen met de gasbrander en laten afkoelen of de as er trachten uit te slaan in nog warme toestand?
Franse TEF20 van 1955

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Steven,

Een electrische hamer heeft bij lange na niet de energie per slag als met een grote hamer. Een 5kg hamer is ideaal voor dit soort dingen, liefst met een langere steel maar het zal dan niet mee vallen niets anders te raken cq. beschadigen.

In dit geval is verwarmen een probleem, je hebt te maken met een enorme klop metaal, de warmte wordt meteen verder geleid. Als je overigens dingen verwarmt is het beter het eerst af te laten koelen zodat de delen weer krimpen, dat geeft ruimte.

Gewoon een kwartiertje flink slaan is hier de beste methode denk ik.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie