Eerste motorstart na revisie
Moderators: Tony, fergie, admin
Eerste motorstart na revisie
Hallo,
Ik heb eindelijk mijn 3 cilinder blok weer bijna in elkaar na een komplete revisie. Ander onderblok, nieuwe bussen en zuigers, nieuwe lagers enz. Dit is al weer enkele maanden geleden in elkaar gezet maar nog geen tijd gehad om te testen. Alle olie is uit de leidingen. Voordat ik voor de eerste keer start dan moet dus eerst alle olie nog aangezogen worden. Dus alles draait eerst zonder olie. Of moet ik de olieleidingen eerst vullen? Moet de olieleiding naar de drukmeter nog ontlucht worden?
Groeten Marco
Ik heb eindelijk mijn 3 cilinder blok weer bijna in elkaar na een komplete revisie. Ander onderblok, nieuwe bussen en zuigers, nieuwe lagers enz. Dit is al weer enkele maanden geleden in elkaar gezet maar nog geen tijd gehad om te testen. Alle olie is uit de leidingen. Voordat ik voor de eerste keer start dan moet dus eerst alle olie nog aangezogen worden. Dus alles draait eerst zonder olie. Of moet ik de olieleidingen eerst vullen? Moet de olieleiding naar de drukmeter nog ontlucht worden?
Groeten Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
Re: Eerste motorstart na revisie
De oliemeter hoeft niet ontlucht te worden, maar nl niets uit, de druk blijft hetzelfde.
Ik zou het blok laten draaien op enkel de startmotor, even 4 x een 15 seconden of zo, dan pas met diesel. Je kunt dit bv doen door de stopknop uit te trekken (ov verstuivers los te maken, wat je wil) en dan gewoon te starten, de motor draait dan rond zonder ontstekingen te krijgen. De pomp van het blok zet zo druk op het systeem.
gr Wim
Ik zou het blok laten draaien op enkel de startmotor, even 4 x een 15 seconden of zo, dan pas met diesel. Je kunt dit bv doen door de stopknop uit te trekken (ov verstuivers los te maken, wat je wil) en dan gewoon te starten, de motor draait dan rond zonder ontstekingen te krijgen. De pomp van het blok zet zo druk op het systeem.
gr Wim
Re: Eerste motorstart na revisie
Hey,
Wat Wim hierboven zegt is inderdaad correct maar ik zou ook op het volgende letten.
De motor starten (met de stop knop uitgetrokken zodat de pomp geen brandstof krijgt en dus de motor zeker niet kan starten) en dit inderdaad met 15 seconden per keer zodat de start motor niet oververhit. Dit herhaal je niet 4 keer maar tot er oliedruk is.
OF
Persoonlijk zou ik het niet doen met de stop knop uitgetrokken maar wel met de verstuiver leidingen aan de injector los geschroefd(nadat je de brandstof filter en injectiepomp onlucht hebt), zo ontlucht je de injector leidingen in één keer mee. Dit hoeft niet maar dit spaart de start motor weer wat.
Als er oliedruk is moet je enkel nog de injector leiding vasdraaien en starten.
Groetjes,
Wat Wim hierboven zegt is inderdaad correct maar ik zou ook op het volgende letten.
De motor starten (met de stop knop uitgetrokken zodat de pomp geen brandstof krijgt en dus de motor zeker niet kan starten) en dit inderdaad met 15 seconden per keer zodat de start motor niet oververhit. Dit herhaal je niet 4 keer maar tot er oliedruk is.
OF
Persoonlijk zou ik het niet doen met de stop knop uitgetrokken maar wel met de verstuiver leidingen aan de injector los geschroefd(nadat je de brandstof filter en injectiepomp onlucht hebt), zo ontlucht je de injector leidingen in één keer mee. Dit hoeft niet maar dit spaart de start motor weer wat.
Als er oliedruk is moet je enkel nog de injector leiding vasdraaien en starten.
Groetjes,
Koen
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
Ferguson 65, bj 1961
TEF bj 1955
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Eerste motorstart na revisie
Hello Marco,
Oplossing 3, opslepen met de stopknop uitgetrokken tot je olie druk hebt en dan los laten, heb je hem meteen gestart, ook met nog wat lucht in de leidingen.
Overigens, Olie druk op zich is niet eens belangrijk, belangrijk is dat je alle lagers en overige bewegende delen van een lik olie hebt voorzien bij de montage. Dan is er namelijk een olie film aanwezig die voor de smering zorgt. Olie druk betekend alleen dat de olie overal nog komt en de olie in de lagers ververst wordt voor het te heet wordt en de smeer-film in stort.
Groetjes,
René.
Oplossing 3, opslepen met de stopknop uitgetrokken tot je olie druk hebt en dan los laten, heb je hem meteen gestart, ook met nog wat lucht in de leidingen.
Overigens, Olie druk op zich is niet eens belangrijk, belangrijk is dat je alle lagers en overige bewegende delen van een lik olie hebt voorzien bij de montage. Dan is er namelijk een olie film aanwezig die voor de smering zorgt. Olie druk betekend alleen dat de olie overal nog komt en de olie in de lagers ververst wordt voor het te heet wordt en de smeer-film in stort.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Eerste motorstart na revisie
Bij montage van de lagers en de rest is alles van olie voorzien. Maar dit is al een paar maanden geleden dus ik weet niet wat er tussen uit loopt na verloop van tijd.
Ik heb de achterbrug nog zonder olie staan. De trekker heeft een doorlopende aftakas. Als ik de motor laat lopen is dat dan een probleem voor de hydrauliekpomp?
Groeten Marco
Ik heb de achterbrug nog zonder olie staan. De trekker heeft een doorlopende aftakas. Als ik de motor laat lopen is dat dan een probleem voor de hydrauliekpomp?
Groeten Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Eerste motorstart na revisie
Marco,
Dat de motor nog paar maanden heeft stil gestaan na montage, is natuurlijk niet ideaal. Het is echter geen probleem. Ook gewone trekkers staan wel eens een paar maanden stil.
De motor starten terwijl er geen olie in de achterbrug zit, is geen probleem. Je moet dan wel de koppeling helemaal vrij trappen (vastbinden oid.). Doe je dat niet, dan loopt de hydrauliek pomp en de lagers droog. Dit gaat slijtage geven.
Dus of olie erin, of de koppeling helemaal intrappen.
Dat de motor nog paar maanden heeft stil gestaan na montage, is natuurlijk niet ideaal. Het is echter geen probleem. Ook gewone trekkers staan wel eens een paar maanden stil.
De motor starten terwijl er geen olie in de achterbrug zit, is geen probleem. Je moet dan wel de koppeling helemaal vrij trappen (vastbinden oid.). Doe je dat niet, dan loopt de hydrauliek pomp en de lagers droog. Dit gaat slijtage geven.
Dus of olie erin, of de koppeling helemaal intrappen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: Eerste motorstart na revisie
We zullen komende week eens kijken of hij (of zij) het weer doet. Eerst andere slangklemmen halen want met de "old style" slangklemmen van HPS krijg ik de koeling niet goed mee dicht. Of ik doe iets verkeerd met deze klemmen?
Groeten Marco
Groeten Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Eerste motorstart na revisie
Hello Marko,
Nieuwe slangen ?. Of gebruik je de oude weer ?.
Groetjes,
René.
Nieuwe slangen ?. Of gebruik je de oude weer ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Eerste motorstart na revisie
Het zijn nieuwe slangen en slangklemmen. De draad van de slangklemmen is niet zo mooi rond. Ik heb nog geprobeerd om eerst de klemmen om een ronde pijp strak te trekken. Maar zo te zien lekken ze op het punt waar de schroefbevestiging zit. Hier wordt de slang namelijk een stukje niet vastgeklemd en lijkt de slang wel iets omhoog gedrukt te worden. Misschien de klem eerst invetten? Vervang ik de klem voor een grote tuinslangklem die ik nog had liggen dan is de verbinding wel dicht. Probleem heb ik bij meerdere verbindingen terwijl er nog geen druk op staat.
Groeten Marco
Groeten Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320