als ik mijn goudbuik start als hij koud is dan klepperd hij een beetje als hij dan warmer is doet hij dit niemeer
hij dampt ook blauw soms ploft hij zo wat uit de uitlaat niet zo fel bij half gas merk je er niets van bij vol gas hoor je het weer een beetje
mij is verteld geweest dat bij koude start deze motor altijd wat tekt en het dampe ook eigen is aan een 23c 4cyl standard motor
kan iemand mij zeggen hoe ik het dampe en het ploffe eruit krijg?
ik heb al iets bij de mazout gegoten voor de leiding te zuiveren en injecteurs
verder heb ik al aan de mazout pomp geregelt
maar zonder resultaat
kleppen staat ook allemaal juist
kan iemand mij hier meer uitleg over geven ?
mvg stef geurts
ploffend geluid en fel blauw dampe goudbuik
Moderators: Tony, fergie, admin
ploffend geluid en fel blauw dampe goudbuik
goudbuik FE35 1956 ferguson TED20 1952
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: ploffend geluid en fel blauw dampe goudbuik
hoi
misschien is 1 of meer verstuifers niet goed, door b.v een schroefen draaier tegen de verstuiferleidingen te houden voel je de druk. Vergelijk dit en als er een minder is is hij waarscheinlijk lek of geeft minder druk.
Dan kun je ze er altijd nog uithalen om te testen/ bijstellen of vervangen.
mvg hans eshuis
misschien is 1 of meer verstuifers niet goed, door b.v een schroefen draaier tegen de verstuiferleidingen te houden voel je de druk. Vergelijk dit en als er een minder is is hij waarscheinlijk lek of geeft minder druk.
Dan kun je ze er altijd nog uithalen om te testen/ bijstellen of vervangen.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: ploffend geluid en fel blauw dampe goudbuik
Hello Stef,
Dampen uit de carter ontluchting (ik neem aan dat je die buis bedoelt) is inderdaat een 4 cylinder eigen maar dat moet niet zeer ernstige vormen aan nemen. Doet het dat wel is de motor flink versleten en heb je dus veel lekkage langs de zuigerveren.
De 23C is gevoellig wat de brandstof voorziening betreft. Verstuivers op 135 bar (150 indien je nieuwe nozles monteerd) en niet hoger !. Correct spuitpatroon is ook belangrijk. De naald in deze verstuivers heeft een uitstekend konisch deel (dat steekt dus onder uit de verstuiver) welke zorgt voor en hol kegel vormig patroon. Tevens zijn er twee typen, voor motoren met een inlaat gloeier en voor motoren met 4 losse gloeispiralen in elke cylinder. De verkeerde er in werkt niet best. De versie voor losse gloeispiralen moet ook bij langzaam draaien (dus start snelheid) opzij spuiten waarvoor die een extra gaatje heeft. De andere hebben dat gaatje niet waardoor starten moeilijker is.
Een goede methode om tijdens het lopen eens te controleren of een en ander goed regelmatig werkt is een schroevendraaier tegen de inspuit leiding, zo kort mogelijk bij de vertuiver (niet er tegen !) en dan je oor op het handvat leggen. (eventueel je oor-lel even voor je gehoorgang leggen, is anders wat luid). Het geluid zou een mooi heldere tik moeten zijn wat deels wordt veroorzaakt door de verbranding. Daardoor kun je de verstuivers onderling vergelijken .Eventueel eens bij een motor die goed loopt luisteren om te vergelijken met de jouwe.
Als de zaak goed in orde is en de motor heeft goed kompressie dan zul je stationair een behoorlijke klop in elke cylinder hebben welke ook op afstand nog mooi helder klinkt.
Groetjes,
René.
Dampen uit de carter ontluchting (ik neem aan dat je die buis bedoelt) is inderdaat een 4 cylinder eigen maar dat moet niet zeer ernstige vormen aan nemen. Doet het dat wel is de motor flink versleten en heb je dus veel lekkage langs de zuigerveren.
De 23C is gevoellig wat de brandstof voorziening betreft. Verstuivers op 135 bar (150 indien je nieuwe nozles monteerd) en niet hoger !. Correct spuitpatroon is ook belangrijk. De naald in deze verstuivers heeft een uitstekend konisch deel (dat steekt dus onder uit de verstuiver) welke zorgt voor en hol kegel vormig patroon. Tevens zijn er twee typen, voor motoren met een inlaat gloeier en voor motoren met 4 losse gloeispiralen in elke cylinder. De verkeerde er in werkt niet best. De versie voor losse gloeispiralen moet ook bij langzaam draaien (dus start snelheid) opzij spuiten waarvoor die een extra gaatje heeft. De andere hebben dat gaatje niet waardoor starten moeilijker is.
Een goede methode om tijdens het lopen eens te controleren of een en ander goed regelmatig werkt is een schroevendraaier tegen de inspuit leiding, zo kort mogelijk bij de vertuiver (niet er tegen !) en dan je oor op het handvat leggen. (eventueel je oor-lel even voor je gehoorgang leggen, is anders wat luid). Het geluid zou een mooi heldere tik moeten zijn wat deels wordt veroorzaakt door de verbranding. Daardoor kun je de verstuivers onderling vergelijken .Eventueel eens bij een motor die goed loopt luisteren om te vergelijken met de jouwe.
Als de zaak goed in orde is en de motor heeft goed kompressie dan zul je stationair een behoorlijke klop in elke cylinder hebben welke ook op afstand nog mooi helder klinkt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: ploffend geluid en fel blauw dampe goudbuik
dag rené,,
het dampe is voornamelijk aan de uitlaat zelf, zeker bij koude motor ,, eens goed warm bijna niks meer (maar soms blijft hij het ook doen)
kwa carterontluchting dampt hij niet veel
over compressie gesproken deze heeft hij nog genoeg
kleppen staan ook perfect afgesteld
de verstuivers doen 120bar maar we denken dat er eentje bij is wat loopt
we hebben deze gestest bij de 1ste test van de 4 verstuivers doen ze het prima bij een 2de test zat er eentje bij dat loopt
onze conclusie is namelijk gewoon 4 nieuwe verstuivers zetten
het tekken bedoel ik mee net of je da kleppe hoort rammelen bij koude motor eens warm is dit al veel minder
mvg stef geurts
het dampe is voornamelijk aan de uitlaat zelf, zeker bij koude motor ,, eens goed warm bijna niks meer (maar soms blijft hij het ook doen)
kwa carterontluchting dampt hij niet veel
over compressie gesproken deze heeft hij nog genoeg
kleppen staan ook perfect afgesteld
de verstuivers doen 120bar maar we denken dat er eentje bij is wat loopt
we hebben deze gestest bij de 1ste test van de 4 verstuivers doen ze het prima bij een 2de test zat er eentje bij dat loopt
onze conclusie is namelijk gewoon 4 nieuwe verstuivers zetten
het tekken bedoel ik mee net of je da kleppe hoort rammelen bij koude motor eens warm is dit al veel minder
mvg stef geurts
goudbuik FE35 1956 ferguson TED20 1952
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: ploffend geluid en fel blauw dampe goudbuik
Hello Stef,
Onze 35 tikte ook ernstig in koude toestand. Dat bleek een riggel in de zijkant van een tuimelaar te zijn die daardoor steeds "verschoot" bij het bedienen van een klep. Was makkelijk te zien met de motor lopend zonder deksel. Even vlak gemaakt en nu weer "normaal" klep geluid. Je zult ze koud altijd wat horen, als de zaak warm en uitgezet is moet het over zijn.
Een verstuiver die doorloopt veroorzaakt 2 dingen. De brandstof die doorloopt wordt niet verneveld en ontbrand dus niet. Omdat de druk in de leiding tussen inspuiten af neemt is de inpuiting in die cylinder later dan de andere 3 en is de verbranding niet optimaal en rookt het door de gelekte brandstof wit tot licht grijs.
Groetjes,
René.
Onze 35 tikte ook ernstig in koude toestand. Dat bleek een riggel in de zijkant van een tuimelaar te zijn die daardoor steeds "verschoot" bij het bedienen van een klep. Was makkelijk te zien met de motor lopend zonder deksel. Even vlak gemaakt en nu weer "normaal" klep geluid. Je zult ze koud altijd wat horen, als de zaak warm en uitgezet is moet het over zijn.
Een verstuiver die doorloopt veroorzaakt 2 dingen. De brandstof die doorloopt wordt niet verneveld en ontbrand dus niet. Omdat de druk in de leiding tussen inspuiten af neemt is de inpuiting in die cylinder later dan de andere 3 en is de verbranding niet optimaal en rookt het door de gelekte brandstof wit tot licht grijs.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....