Temperatuurschommelingen TED

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
koen

Temperatuurschommelingen TED

Bericht door koen »

Hallo,

ik heb wat probleempjes met mijn ferguson TED 20 van 1950. Hij heeft een beetje last met temperatuurschommelingen. Als hij gewoon staat te draaien kan de temperatuur opeens van 70 naar 90°C springen en terugvallen, soms gaat hij zelf tot 100°. Ook wanneer ik hem stilleg stijgt de temperatuur snel tot 100°C. ik heb de thermostaat al uitgetest en die werkt nog, ook de waterpomp ziet er nog goed uit, de radiator is onlangs vernieuwd, daar kan het ook niet aan liggen. Ik ben ten einde raad. Aan wat zou dit kunnen liggen?

Alvast bedankt

Groeten Koen

fergie
Contacteer:

Re: Temperatuurschommelingen TED

Bericht door fergie »

Hello Koen,

Kan wel eens een lekke koppakking zijn. IN geval van een lekke pakking zal de motor het koelsysteem vrij snel onder druk zetten, dat kun je voelen door bij warme motor eers even de radiator dop er af te nemen, zet die weer terug en voel dan of de slang onder aan de radiator redelijk vlot hard wordt.

Vaak kun je dan ook zien dat de strooming in de radiator vol belletjes zit.

Een andere optie is een defecte radiator dop al lijkt me dat hier niet waarschijnlijk, tenminste niet zoals beschreven. De dop moet een bepaalde druk kunnen houden (zo ongeveer 0,4 bar). als die niet sluit of de druk is te laag zal het kookpunt van de vloeistof in het systeem ineens lager worden bij wegvallende druk en dat kan dan aanlijkding zijn voor plaatselijk kooken in het systeem. Als de stoom vervolgens langs de sensor gaat lijkt de temperatuur dan ineens te stijgen.

Laatste optie is een thermostaat zonder "lek". Er moet een klein gaatje in zitten zodat lucht onder de thermostaat weg kan komen. Is er een nieuwe in gekomen wil het voorkomen dat die niet voorzien is van dit gaatje. De orginele hadden er ook een klein penetje met een bal aan het eind in zitten zodat het gat vrij beleef.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

koen

Bericht door koen »

Bedankt voor de heel snelle reactie René.

Ik vrees voor het eerste. Ik heb de dop er eens afgedaan al draaien, en toen bleven de temperatuurschommelingen. Ik heb ook eens gekeken en heb de indruk dat er belletjes in het water zitten.

Groeten Koen

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Koen,

Dan wordt de druktest belangrijk. Er zijn ook instrumenten om de zaak te controleren. Mijn buurman heeft zo'n set. Je kunt de radiator dop testen op druk, het systeem op de trekker op druk testen en de druk in het systeem meten. Onze 35 klokte ca 1 bar in 1 minuut lopen wat dus duidelijk een lekke pakking was. Mischien zit er nog zo'n ouderwetse dorps garage bij je in de buurt waar ze dat hebben, wellicht dat ze de test voor je willen doen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie