handgasregeling ferguson TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
erwintenbrink

handgasregeling ferguson TEF

Bericht door erwintenbrink »

goedenmiddag,

bij mijn tef mist het een stangetje zoals op de foto aangegeven met het nummer 10. hierdoor loopt de trekker niet op volle toeren. wie kan mij aan zo'n stangetje helpen of weet hoe ik er aan een kan komen. ook graag de kosten er bij vermelden.

alvast bedankt.
Stangetje nummer 10
Stangetje nummer 10
stangetje nummer 10.gif (6.8 KiB) 4092 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Re: handgasregeling ferguson TEF

Bericht door fergie »

Hello Erwin,

Dat stangetje heeft niets te maken met het gas geven op zich. Het maakt deel uit van de anti-jengel inrichting (stationair toerental is zonder dit niet echt stabiel).

De motor moet onbalast 2200 Rpm halen (800 RPM op de aftakas). Dat stel je in met een stelschroef op de venturie (gasklep huis). Het is de bout met de lange moer er omheen. Controleer wel of de gasklep die schroef wel raakt. Indien niet de stop van de hand hendel onder het dash even wat bijstellen. Let daarbij wel op dat je geen kracht op de klep kunt zetten, de stop moet alle kracht afvangen. Anders slijt de gasklep heel snel in. (doen ze toch al maar dan erger). Exact bijstellen daarvan gaat het beste door stang 2 in de tekening van lengte te veranderen (een kant is gevangen draaibaar, de andere is schroefdraad).

Geen idee of ik die stang nog heb maar ik zal eens kijken. Zitten er nog wel kogels op de einden waar die op moet ?.

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

erwintenbrink

misschien was het dan toch een ander stangetje wat er mist. er mist nl. een stangetje van achter de dieseltank(die is aangesloten op de gashandle) naar voren. als ik dat dingetje naast de motor beweeg maakt de motor meer toeren dus heeft het wel iets met het gasgeven te maken. hij loopt zonder dat stangetje maar half gas. dus dat is niet helemaal goed.

deze afbeelding leek mij precies op de constructie in de trekker dus vandaar dat ik deze heb genomen en nr. 10 mist er.

de kogels zitten er volgens mij niet meer op. ik zal hier een deze dagen even naar kijken gezien ik de trekker op dit moment even niet bij huis heb.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Erwin,

Ik heb ook niet gezegd dat het geen invloed op het gas heeft, dat heeft het wel maar eigenlijk alleen op het stationair gebied. De regulateur is een vacuum type en die werk door onderdruk werkend op een membraam in die grote bol waar desbetreffende hendel aan zit op de brandstofpomp. De venturie (gasklep) bepaald bij welk toerental het gewenste vacuum optreed en dus bepaald de stand van de klep het toerental. Als de klep dus niet ver genoeg open wil heb je te kort toeren.

Overigens, zit er wel een luchtfilter op ?. Zonder luchtfilter ook te weinig toeren !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

erwintenbrink

luchtfilter zit er dacht ik wel op ja. maar volgens mij is het probeem gewoon opgelost als we dat stangetje maken/kopen. die zal er wel niet voor niets op zitten. waarschijnlijk is hij er een keer afgevallen ofzoo. of vergeten terug te plaatsen toen hij een keer door midden is geweest.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Erwin,

Nog een keer :

De hendels en stangen die naar de pomp gaan hebben te maken met de anti-jengel inrichting. Dit Jengelen treed op bij stationair toerental. Het heeft invloed op het "gedrag" van de vaccum regeling bij toerentallen van ca 400 tot zo'n 800-1000 toeren. Verder is deze niet van enige betekenis, dus zeker niet op het maximum toerental.

Het maximum toerental wordt ingesteld door de slag van de klep in de inlaat te begrenzen met de genoemde stelschroef. Dat is aangenomen dat de gasklep zo ver komt, als de aanslag onder je dashbord te krap staat wordt het daar reeds begrensd. Is dat het geval moet die zo ver worden gesteld dat de gasklep wel de aanslag bout raakt maar dat je geen "spanning" op de hevel kan zetten.

Groetjes,

René.

Plaats reactie