mf 152
Moderators: Tony, fergie, admin
mf 152
hallo
ik ben pjot(uit belgie) en nieuw op dit forum. Ben geen landbouwer en ook geen mechanieker .
Vorig we heb ik een mf 152 van '74 op de kop kunnen tikken. Die is 2 jaar geleden gereviseerd : alles werkt dan ook naar behoren.
Toch enkele vraagjes :
- bandendruk : welke?
- batterij : thuiskomen vergde een rit van 35 km. Toch wou die 's anderendaags niet starten. Enkele uurtjes batt opladen en toen ging die weer. Vraag is waarom die blijkbaar niet voldoende opgeladen raakte na zo een rit.(Er zit een batt in van 12v). Rit verliep wel in het donker : dus wel rijden met alle lichten aan.
mvg
pjot
ik ben pjot(uit belgie) en nieuw op dit forum. Ben geen landbouwer en ook geen mechanieker .
Vorig we heb ik een mf 152 van '74 op de kop kunnen tikken. Die is 2 jaar geleden gereviseerd : alles werkt dan ook naar behoren.
Toch enkele vraagjes :
- bandendruk : welke?
- batterij : thuiskomen vergde een rit van 35 km. Toch wou die 's anderendaags niet starten. Enkele uurtjes batt opladen en toen ging die weer. Vraag is waarom die blijkbaar niet voldoende opgeladen raakte na zo een rit.(Er zit een batt in van 12v). Rit verliep wel in het donker : dus wel rijden met alle lichten aan.
mvg
pjot
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello pjot,
Welkom op ons forum !. Ik hoop dat we al je vragen kunnen beantwoorden.
Om meteen maar te beginnen :
Bij de meeste tractoren geld dat de banden druk achter zo rond de 1 bar zit en de voorbanden rond de 2. Ik weet zo niet of Gerrit hier gegevens over op de site heeft staan, dat weet hij meestal wel dus dan meld hij dat vanzelf.
Als jouw trekker nog een gewone gelijkstroom dynamo heeft dan heeft die aardig moeite om de lampen bij te houden laat staan de accu opladen. Da's dus op zich niet gek dat de accu leeg is ondanks 2 uur rijden. Het is wel vreemd als de accu vooraf niet leeg was na het starten. Dat zou betekenen dat hij onder het rijden leeg is gegaan (als de accu dus na 2 uur rijden van vol naar leeg ging). Dat houdt in dat de dynamo het niet doet. Dat is echter niet zo heel moeilijk om te controleren. Start de trekker en laat die met een iets hoger toerental draaien. Meet vervolgens na een minuutje of tien de accu spanning met een voltmeter. Als de meter meer dan 13 V aangeeft is het wel in orde, is het minder dan moet een en ander nagezien worden.
Groetjes,
René de Bruin.
Welkom op ons forum !. Ik hoop dat we al je vragen kunnen beantwoorden.
Om meteen maar te beginnen :
Bij de meeste tractoren geld dat de banden druk achter zo rond de 1 bar zit en de voorbanden rond de 2. Ik weet zo niet of Gerrit hier gegevens over op de site heeft staan, dat weet hij meestal wel dus dan meld hij dat vanzelf.
Als jouw trekker nog een gewone gelijkstroom dynamo heeft dan heeft die aardig moeite om de lampen bij te houden laat staan de accu opladen. Da's dus op zich niet gek dat de accu leeg is ondanks 2 uur rijden. Het is wel vreemd als de accu vooraf niet leeg was na het starten. Dat zou betekenen dat hij onder het rijden leeg is gegaan (als de accu dus na 2 uur rijden van vol naar leeg ging). Dat houdt in dat de dynamo het niet doet. Dat is echter niet zo heel moeilijk om te controleren. Start de trekker en laat die met een iets hoger toerental draaien. Meet vervolgens na een minuutje of tien de accu spanning met een voltmeter. Als de meter meer dan 13 V aangeeft is het wel in orde, is het minder dan moet een en ander nagezien worden.
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Beste Pjot,
Ik heb een aantal instructie boekjes op mijn website staan.
Die kun je vinden via de link "techniek" en dan "instructieboekjes"
Daar staat een instructieboekje van de MF 135 en de MF 155.
Je kunt ook de links klikken die hieronder staan.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 1_0000.htm
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 55_00.html
Als ik me niet vergis, heeft de MF 152 een 3-cylinder diesel motor. Dat is dezelfde motor als uit de MF 135 en de MF 148. De achterbrug lijkt veel op die van de MF 155 en de MF165. En nu moet ik gaan gokken, maar volgens mij heeft de MF152 een hydraulisch bediende aftakas.
Wat de banden spanning betrefd, sluit ik me aan bij Rene. Als indicatie 1 tot 1,2 bar in de achterbanden en 1,8 tot 2 bar in de voorbanden. (normale banden). Heb je een sterk afwijkende bandenmaat dan zul de banden leverancier moeten raadplegen.
Ik heb een aantal instructie boekjes op mijn website staan.
Die kun je vinden via de link "techniek" en dan "instructieboekjes"
Daar staat een instructieboekje van de MF 135 en de MF 155.
Je kunt ook de links klikken die hieronder staan.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 1_0000.htm
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 55_00.html
Als ik me niet vergis, heeft de MF 152 een 3-cylinder diesel motor. Dat is dezelfde motor als uit de MF 135 en de MF 148. De achterbrug lijkt veel op die van de MF 155 en de MF165. En nu moet ik gaan gokken, maar volgens mij heeft de MF152 een hydraulisch bediende aftakas.
Wat de banden spanning betrefd, sluit ik me aan bij Rene. Als indicatie 1 tot 1,2 bar in de achterbanden en 1,8 tot 2 bar in de voorbanden. (normale banden). Heb je een sterk afwijkende bandenmaat dan zul de banden leverancier moeten raadplegen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
hartelijk dank
Ik heb vroeger nog vele uren gesleten op een mf 35 van begin jaren 60.
Vandaar mijn voorliefde voor dit merk
.
Helaas ken ik niet veel van techniek
Nu las ik toevallig gisteren op een ander forum dat deze (quote) "zeer slechte motoren" hebben; maar ik weiger voorlopig om dit te geloven
Ik heb vroeger nog vele uren gesleten op een mf 35 van begin jaren 60.
Vandaar mijn voorliefde voor dit merk

Helaas ken ik niet veel van techniek

Nu las ik toevallig gisteren op een ander forum dat deze (quote) "zeer slechte motoren" hebben; maar ik weiger voorlopig om dit te geloven

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Pjot,
Wel, ook perkins heeft een paar "foute" series gemaakt, het gaat om enkele series met een bepaald type cylinderbussen. Bij een dergelijke motor wordt in geval dat het mis gaat het latere type gemonteerd en dan is hij net zo goed als de latere versie's. Zo hebben alle merken wel eens een of andere "oeps" gehad. Verschil tussen de aanhangers van andere merken en ons is dat we die vuile was niet breed uit hangen op het net.
Groetjes,
René de Bruin
Wel, ook perkins heeft een paar "foute" series gemaakt, het gaat om enkele series met een bepaald type cylinderbussen. Bij een dergelijke motor wordt in geval dat het mis gaat het latere type gemonteerd en dan is hij net zo goed als de latere versie's. Zo hebben alle merken wel eens een of andere "oeps" gehad. Verschil tussen de aanhangers van andere merken en ons is dat we die vuile was niet breed uit hangen op het net.
Groetjes,
René de Bruin
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Voila : dit WE heeft ons beestje al meer dan 80 ton verplaatst
Enige opmerkingen en vragen :
- manoeuvreren verloopt bij lagere snelheid nogal
moeizaam. Het is logisch dat dit zwaarder is dan bij hogere snelheid maar het verschil is imho heel groot. Ook met logische zaken zoals druk in de voorwielen ed. houd ik rekening. Ik herinner me dit ook niet( in die mate) van de oudere mf waar ik vroeger mee reed. Is er eventueel nog een andere mogelijkheid?
- De afsluitklep(onder de zetel) van de frontlader is vettig : daar is er dus olieverlies.

Enige opmerkingen en vragen :
- manoeuvreren verloopt bij lagere snelheid nogal
moeizaam. Het is logisch dat dit zwaarder is dan bij hogere snelheid maar het verschil is imho heel groot. Ook met logische zaken zoals druk in de voorwielen ed. houd ik rekening. Ik herinner me dit ook niet( in die mate) van de oudere mf waar ik vroeger mee reed. Is er eventueel nog een andere mogelijkheid?
- De afsluitklep(onder de zetel) van de frontlader is vettig : daar is er dus olieverlies.
Hallo Pjot,
Bij de 100-serie kan er een stuurbekrachtiging worden geïnstalleerd http://www.annatefka.nl/mf_folders/mf10 ... _02_10.jpg zo wordt het sturen lichter.
Heeft de trekker nu een 3 of een 4 cilinder motor want de twee worden vermeld?
Groetjes.
Bij de 100-serie kan er een stuurbekrachtiging worden geïnstalleerd http://www.annatefka.nl/mf_folders/mf10 ... _02_10.jpg zo wordt het sturen lichter.
Heeft de trekker nu een 3 of een 4 cilinder motor want de twee worden vermeld?
Groetjes.
mf 152 heeft inderdaad een standaard 3 cilinder motor, de AD3.152, alleen iets meer pk's dan de 135. namelijk 48 pk. de aftakas is inderdaad hydraulisch geschakeld en ook heeft de versnellingsbak een multi-power als het goed is.
sturen bij stildstand of lage snelheid gaat altijd moeizaam. wat er aan te doen? veel gewicht in de hefarmen hangen, flink glad maken onder de banden door water. er is weinig aan te doen, ik denk dat alle trekkers er last van hebben.
sturen bij stildstand of lage snelheid gaat altijd moeizaam. wat er aan te doen? veel gewicht in de hefarmen hangen, flink glad maken onder de banden door water. er is weinig aan te doen, ik denk dat alle trekkers er last van hebben.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Allemaal,
Wat veel mensen niet in de gaten hebben is dat bij gebruik van de voorlader er meestal een hogere banden druk voor de voorwielen is of grotere banden monteren. Ook realiseren veel mensen zich niet dat een voorlader dat is wat de naam eigenlijk aangeeft, het is een laad hulp, geen buldozer dus. Neem een beetje minder per keer, dan heb je langer plezier van je trekker en werktuig en het stuurd wat lichter.
Het hebben van stuurbekrachtiging is leuk maar het sloopt je fusees, kogels en uiteindelijk je stuurhuis omdat je dan stilstaand gaat staan draaien. Overigens is het niet eenvoudig aan een dergelijke ombouwset te komen. Ik geloof echter dat je beter af bent zonder, dan laat je het wel uit je hoofd om te sturen voordat je rijdt en denk je na over je volgende beweging.
Groetjes,
René de Bruin.
Wat veel mensen niet in de gaten hebben is dat bij gebruik van de voorlader er meestal een hogere banden druk voor de voorwielen is of grotere banden monteren. Ook realiseren veel mensen zich niet dat een voorlader dat is wat de naam eigenlijk aangeeft, het is een laad hulp, geen buldozer dus. Neem een beetje minder per keer, dan heb je langer plezier van je trekker en werktuig en het stuurd wat lichter.
Het hebben van stuurbekrachtiging is leuk maar het sloopt je fusees, kogels en uiteindelijk je stuurhuis omdat je dan stilstaand gaat staan draaien. Overigens is het niet eenvoudig aan een dergelijke ombouwset te komen. Ik geloof echter dat je beter af bent zonder, dan laat je het wel uit je hoofd om te sturen voordat je rijdt en denk je na over je volgende beweging.
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: mf 152
Bandenspanning,
Net op het Forum met een MF135, zie ff voorstellen,
al direkt een vraag?
Waarom is de bandenspanning zo laag 1 tot 1,5 bar achter???
Geldt dat alleen voor een Massey of ook bv. voor een Zetor 7430?
ps. rij sinds vorig jaar voor het eerst op een tractor, dus weet er niets van verder.
Net op het Forum met een MF135, zie ff voorstellen,
al direkt een vraag?
Waarom is de bandenspanning zo laag 1 tot 1,5 bar achter???
Geldt dat alleen voor een Massey of ook bv. voor een Zetor 7430?
ps. rij sinds vorig jaar voor het eerst op een tractor, dus weet er niets van verder.

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: mf 152
Hello Cor,
Het zijn geen banden voor hoge snelheden, ze zijn een behoorlijk stukie groter dan de gemiddelde auto en over het algemeen rijden we er niet of nauwelijks mee op de weg. Voor wegtransport wordt meestal de achterband spanning wat opgevoerd. Bijvoorbeeld TEF, normaal achter 0,8 bar, voor wegtransport 1,0 bar. In geval van hele slechte condities op de akker 0,7 bar.
Groetjes,
René.
Het zijn geen banden voor hoge snelheden, ze zijn een behoorlijk stukie groter dan de gemiddelde auto en over het algemeen rijden we er niet of nauwelijks mee op de weg. Voor wegtransport wordt meestal de achterband spanning wat opgevoerd. Bijvoorbeeld TEF, normaal achter 0,8 bar, voor wegtransport 1,0 bar. In geval van hele slechte condities op de akker 0,7 bar.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....