Romas aardappelrooier
Moderators: Tony, fergie, admin
Romas aardappelrooier
Ik heb enige tijd geleden een Romas 55 aardappelrooier gekocht.
Ik heb hem nu op stenen staan en blijkt dat de wiellagers kapot zijn.
Ik ga deze over een paar maanden vervangen. Weet iemand hier hoe deze lagers vast zitten tussen het wiel en de as?
Hier bedoel ik mee of deze klem zitten of andere manier waarop deze op hun plaats blijven.
Weet ook iemand hier hoe duur die lagers per stuk ongeveer zijn?
Ik wil dan graag gesloten lagers? Kan dit of eist deze rooier speciale wiellagers op?
En als laatste vraag: weet iemand welke kleuren (naam of code) de rooier heeft?
Het is donkerrood met groen maar welke precies weet ik ook niet.
Alvast bedankt
Jan Westhoeve
Ik heb hem nu op stenen staan en blijkt dat de wiellagers kapot zijn.
Ik ga deze over een paar maanden vervangen. Weet iemand hier hoe deze lagers vast zitten tussen het wiel en de as?
Hier bedoel ik mee of deze klem zitten of andere manier waarop deze op hun plaats blijven.
Weet ook iemand hier hoe duur die lagers per stuk ongeveer zijn?
Ik wil dan graag gesloten lagers? Kan dit of eist deze rooier speciale wiellagers op?
En als laatste vraag: weet iemand welke kleuren (naam of code) de rooier heeft?
Het is donkerrood met groen maar welke precies weet ik ook niet.
Alvast bedankt
Jan Westhoeve
Don't think about the rest, Massey Ferguson is simply the best!!
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Romas aardappelrooier
Beste MF35,
Helaas ken ik het merk aardappelrooier helemaal niet. Ik kan me er ook geen voorstelling van maken. Kun je misschien een paar foto's plaatsen?
Helaas ken ik het merk aardappelrooier helemaal niet. Ik kan me er ook geen voorstelling van maken. Kun je misschien een paar foto's plaatsen?
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ik heb nog geen eigen foto's gemaakt.
Op internet is er één foto te vinden.
Hij lijkt klein achter deze trekker maar achter een mf 35 is het een mooie verhouding.

Bron:
http://www.trekkermuseum-otmmz.nl/wisse ... %2009.html
Op internet is er één foto te vinden.
Hij lijkt klein achter deze trekker maar achter een mf 35 is het een mooie verhouding.
Bron:
http://www.trekkermuseum-otmmz.nl/wisse ... %2009.html
Hallo Jan
Wij hebben vroeger thuis een dergelijke voorraad rooier gehad, de kleuren combinatie is inderdaad rood met groen zoals op de foto echter alleen de groene kleur op de foto is duidelijk te donker, het was een lichtere kleur groen, meer naar wat gras-groen wordt genoemd.
Er waren meerdere uitvoeringen te koop, de uitvoering op de foto was met de bediening van de rooibek op de voorkant van de rooier, bedienbaar vanaf de tractor, er was ook een uitvoering waarbij de rooibek bediend werd met een hefboom van achteren. Deze uitvoering was wat kleiner en had ook kleinere wielen.
Aan de dwars stang in de midden hoort een stuk grijs zeil te zitten.
Succes ermee, mocht je hem willen verkopen, ik zoek er trouwens nog één.
Johan Timmerman
Wij hebben vroeger thuis een dergelijke voorraad rooier gehad, de kleuren combinatie is inderdaad rood met groen zoals op de foto echter alleen de groene kleur op de foto is duidelijk te donker, het was een lichtere kleur groen, meer naar wat gras-groen wordt genoemd.
Er waren meerdere uitvoeringen te koop, de uitvoering op de foto was met de bediening van de rooibek op de voorkant van de rooier, bedienbaar vanaf de tractor, er was ook een uitvoering waarbij de rooibek bediend werd met een hefboom van achteren. Deze uitvoering was wat kleiner en had ook kleinere wielen.
Aan de dwars stang in de midden hoort een stuk grijs zeil te zitten.
Succes ermee, mocht je hem willen verkopen, ik zoek er trouwens nog één.
Johan Timmerman
Bedankt Johan!!!
Op dit moment verkoop ik de rooier niet.
Hoe ik daar over een half jaar over denk weet ik nog niet.
De kleur groen is op deze foto inderdaad te donker.
Dat grijze zeil is bij mij een stukje juten zak.
Ik ben op dit moment bezig om de mf 35 weer in de verf te zetten.
Van de zomer ga ik aan de rooier weer verder.
Ik verf het frame mf rood (lijkt me dezelfde kleur rood), en welke kleur groen voor de platen weet ik nog niet.
Ik neem aan dat er in de haakse overbrenging 80W90 olie mag?
Heeft iemand hier nog een idee om de rooimatten netjes te krijgen.
Zelf dacht ik om er beetje olie over te smeren, en in te laten drogen.
Maar als ik dan een keertje rooi geeft dat zo'n bende, of valt dat wel mee?
De spijlen hebben een roestkleur. Ik ga deze niet schoon schuren en verven, dat heeft geen zin.
Misschien rooi ik er een keertje mee tijdens een demonstratie, en dan is de verf zo weer van de rooimatten af.
Alvast bedankt!!
Op dit moment verkoop ik de rooier niet.
Hoe ik daar over een half jaar over denk weet ik nog niet.
De kleur groen is op deze foto inderdaad te donker.
Dat grijze zeil is bij mij een stukje juten zak.
Ik ben op dit moment bezig om de mf 35 weer in de verf te zetten.
Van de zomer ga ik aan de rooier weer verder.
Ik verf het frame mf rood (lijkt me dezelfde kleur rood), en welke kleur groen voor de platen weet ik nog niet.
Ik neem aan dat er in de haakse overbrenging 80W90 olie mag?
Heeft iemand hier nog een idee om de rooimatten netjes te krijgen.
Zelf dacht ik om er beetje olie over te smeren, en in te laten drogen.
Maar als ik dan een keertje rooi geeft dat zo'n bende, of valt dat wel mee?
De spijlen hebben een roestkleur. Ik ga deze niet schoon schuren en verven, dat heeft geen zin.
Misschien rooi ik er een keertje mee tijdens een demonstratie, en dan is de verf zo weer van de rooimatten af.
Alvast bedankt!!
Goedemiddag.
Ik ben reeds in het bezit van twee verschillende aardappelrooiers, de ene betreft een romas t3 61, en de andere is mij helemaal niets over bekend.
De Romas t3 61 heeft een recht frame, en die loopt aan de voorkant breder uit thv de rooibek. Verder zit er aan de zijkant van de rooier een panzitting gemonteerd, deze heeft wel de originele kleur.
Is er iemand die meer informatie heeft over het merk Romas of weet waar ik dat kan vinden. Ik kan vrij weinig over vinden.
De andere rooier zou volgens degene van wie ik hem heb gekocht ook een Romas betreffen, deze heeft zeker overeenkomsten met Romas maar ook grote verschillen, zal eerdaags wat foto,s bijvoegen.
Hoop dat er mensen zijn die meer weten van het Merk Romas en welke types er zijn, en welke bouwjaren daar ongeveer bij horen.
Wil graag eerst het een en ander weten van het merk vordat ik over ga tot restauratie.
MVG
Ronald de Groot
Ik ben reeds in het bezit van twee verschillende aardappelrooiers, de ene betreft een romas t3 61, en de andere is mij helemaal niets over bekend.
De Romas t3 61 heeft een recht frame, en die loopt aan de voorkant breder uit thv de rooibek. Verder zit er aan de zijkant van de rooier een panzitting gemonteerd, deze heeft wel de originele kleur.
Is er iemand die meer informatie heeft over het merk Romas of weet waar ik dat kan vinden. Ik kan vrij weinig over vinden.
De andere rooier zou volgens degene van wie ik hem heb gekocht ook een Romas betreffen, deze heeft zeker overeenkomsten met Romas maar ook grote verschillen, zal eerdaags wat foto,s bijvoegen.
Hoop dat er mensen zijn die meer weten van het Merk Romas en welke types er zijn, en welke bouwjaren daar ongeveer bij horen.
Wil graag eerst het een en ander weten van het merk vordat ik over ga tot restauratie.
MVG
Ronald de Groot
Op de site van Risping Nijbeets kwam ik een oude advertentie tegen van een Romas rooier.
Zie onderstaande link.
http://www.risping-nijbeets.nl/afbeeldi ... /romas.jpg
Zie onderstaande link.
http://www.risping-nijbeets.nl/afbeeldi ... /romas.jpg
Porsche-Diesel Standard 218 bj 59
OTMMZ-lid
OTMMZ-lid
Ja klopt, ik heb ook al contact met deze mensen gehad.
Verder kom ik de rooier niet veel tegen op internet.
Toch bedankt voor de moeite!
Verder kom ik de rooier niet veel tegen op internet.
Toch bedankt voor de moeite!
Op internet is er verder niet veel over te vinden inderdaad.
Terwijl ze nog wel veel voorkomen. Hier in de buurt weet ik er enkele te staan, meestal worden ze nog gebruikt om vroege aardappelen te rooien voor de verkoop.
Terwijl ze nog wel veel voorkomen. Hier in de buurt weet ik er enkele te staan, meestal worden ze nog gebruikt om vroege aardappelen te rooien voor de verkoop.
Porsche-Diesel Standard 218 bj 59
OTMMZ-lid
OTMMZ-lid
-
@ MF35: je zou de rooimatten kunnen insmeren met (rauwe) lijnolie. Niet te dik opsmeren en na een tijdje droogt het wel op. Het mooie van lijnolie is dat het een natuurlijke plantaardige olie is, en vooral heel goed in staat om onbehandeld ijzer/staal te beschermen tegen roest. Als het droog is lijkt het wel blanke lak, maar niet zo krasvast uiteraard.
Ik weet niet waar je woont, maar lijnolie is wel te krijgen bij bijvoorbeeld Oliemolen Woldzigt te Roderwolde, Oliemolen de Passiebloem te Zwolle, en nog wel een paar. Een beetje goeie schilderszaak heeft het ook wel denk ik.
Motorolie, WD40 etc. blijft vet en glibberig. Lijnolie droogt wel vrij langzaam, maar het is biologisch, dus kan geen kwaad.
Groeten,
Andreas
Ik weet niet waar je woont, maar lijnolie is wel te krijgen bij bijvoorbeeld Oliemolen Woldzigt te Roderwolde, Oliemolen de Passiebloem te Zwolle, en nog wel een paar. Een beetje goeie schilderszaak heeft het ook wel denk ik.
Motorolie, WD40 etc. blijft vet en glibberig. Lijnolie droogt wel vrij langzaam, maar het is biologisch, dus kan geen kwaad.
Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht