Vreemd probleem met de koeling

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jehannes

Vreemd probleem met de koeling

Bericht door jehannes »

Hallo,

Na ongeveer 10-20 minuten draaien heb ik het idee dat de motor te warm begint te worden. De 4-cilinder MF 35 begint namelijk te druppen/stromen door het overlooppijpje van de radiateur. Ook valt het op dat het water bovenin de radiateur erg heet wordt. Het volgende heb ik gisteren gecontroleerd:
- Thermostaat opgewarmd in een pan water (gaat open bij 70-80 graden).
- Radiateur gedemonteerd en doorgespoeld (de doorstroom is erg goed, geen verstopping)
- Water in de opening bij de thermostaat gieten (stroomt er bij de pomp weer uit)
- Slang bovenaan de radiateur eraf en de motor laten draaien (bij warm wordende motor komt er maar weinig water uit)

Ook heb ik de waterpomp gedemonteerd, maar kan niet echt een defect vinden. Het verbaast me wel dat 4 giet-ijzeren schoepjes het water zouden moeten verpompen.
Ik vraag me af wat het probleem kan zijn, omdat de gecontroleerde dingen niet defect lijken.

Alvast bedankt!
Jehannes
Ferguson 35 - Standard 23C

jeroen1080

Re: Vreemd probleem met de koeling

Bericht door jeroen1080 »

Het kan goed zijn dat de koppakking kapot is.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

witte rook bij het starten?
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

jehannes

Bericht door jehannes »

Bij het starten even een donkere rookpluim, daarna rookt 'ie niet meer. Iets wat altijd al zo geweest is.

De slang tussen blok en radiateur losgemaakt en de thermostaat verwijderd. Vervolgens de ferg gestart. Na ongeveer een halve minuut begint het water te borrelen in de slang (met daaromheen de blauwe slangklemmen). Het sputtert er een beetje uit. Het water zou er toch uit moeten stromen?
Afbeelding

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Misschien dat je lucht in het blok hebt zitten. Meestal ontlucht hij vanzelf.

Bovenst slang weer goed doen. Kraantje in het blok los doen en in de onderste slang knijpen. Eventueel met lopende motor.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Er zit een gaatje in de thermostaat waar een balletje met een soort hark door bungelt, die moet boven !.

Kontroleer eens of je met draaiende warme motor ook bellen ziet komen in de radiator. Onze is namelijk op het moment ook ziek met iets lek. We hopen allen de koppakking maar het kan ook meer zijn. In ons geval geen witte rook (er komt geen water in de cylinder) maar wel gassen in de koelkanalen. Heb het systeem op druk getest en die loopt langzaam terug. Tevens in minder dan een minuut na starten van de motor had ik 1 bar op het koelsysteem gemeten.

Groetjes,

René.

jehannes

Bericht door jehannes »

Het bleek inderdaad lucht in het systeem te zijn, waardoor de pomp geen water rond kon pompen. Het kraantje losgedraaid, vervolgens in de onderste slang geknepen. De lucht is nu uit het systeem. Hartelijke dank!

Plaats reactie