verfprobleem
Moderators: Tony, fergie, admin
verfprobleem
Hallo,
een lastig probleempje; we hebben de motorkap helemaal glad geschuurd en ontvet dus klaar om te spuiten.
echter na de primer onstaat er een reactie met de onderlaag en vormen zich scheurtjes. Ook de gedeelten die met filler zijn behandeld hebben dit probleem. Is dit een spuitbusverf probleem of iets anders? alle tips zijn welkom. Groeten Gijs
een lastig probleempje; we hebben de motorkap helemaal glad geschuurd en ontvet dus klaar om te spuiten.
echter na de primer onstaat er een reactie met de onderlaag en vormen zich scheurtjes. Ook de gedeelten die met filler zijn behandeld hebben dit probleem. Is dit een spuitbusverf probleem of iets anders? alle tips zijn welkom. Groeten Gijs
Re: verfprobleem
heb je twee verschillende soorten verf, 1 op waterbasis en de ander op een oplosbasis met bv terpentine?
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: verfprobleem
hoi
Heb ik ook een keer gehad als je niet vloeken kan dan leer je het wel, als je de motip goedkope spuitbussen voor fietsen eerst hebt gebruikt en later de primer van motip dan lost de goedkope op.
Je zal dus opnieuw moeten beginnen, eerst alles weer kaal maken plamuren en dan spuiten.
mvg hans eshuis
Heb ik ook een keer gehad als je niet vloeken kan dan leer je het wel, als je de motip goedkope spuitbussen voor fietsen eerst hebt gebruikt en later de primer van motip dan lost de goedkope op.
Je zal dus opnieuw moeten beginnen, eerst alles weer kaal maken plamuren en dan spuiten.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Re: verfprobleem
Alles overnieuw doen valt nog wel mee, juist om dat te voorkomen eerst wat aan het proberen geweest. We weten ook niet wat voor verf er nu op zit, waarschijnlijk niet origineel.
Mischien toch maar met de verfspuit aan de gang in plaats van de spuitbus.
Mischien toch maar met de verfspuit aan de gang in plaats van de spuitbus.
Re: verfprobleem
Hallo
Het heeft te maken met het volgende:
Spuitbusverf is op thinnerbasis.
Thinnerbasis verf vreet/brandt gewone verf (op terpentine basis) weg. Deze thinnerbasisverf is dus alleen te gebruiken als de ondergrond helemaal kaal is.
Thinnerbasisverf kan nooit over oliebasis verf. Andersom kan wel mits de thinnerbasisverf goed droog is.
succes.
groet
jandirk
Het heeft te maken met het volgende:
Spuitbusverf is op thinnerbasis.
Thinnerbasis verf vreet/brandt gewone verf (op terpentine basis) weg. Deze thinnerbasisverf is dus alleen te gebruiken als de ondergrond helemaal kaal is.
Thinnerbasisverf kan nooit over oliebasis verf. Andersom kan wel mits de thinnerbasisverf goed droog is.
succes.
groet
jandirk
Re: verfprobleem
Bedankt voor alle reacties, ik heb besloten de spuitbussen te vergeten en met de verfspuit aan de slag te gaan.
Hopen dat het goed komt...
Groeten Gijs
Hopen dat het goed komt...
Groeten Gijs
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 12 feb 2007 17:29
- Locatie: Ottersum, aan de grens
Re: verfprobleem
Dit is een interessant onderwerp.
Ik heb laatst mijn motorkap onder handen genomen.
Iemand had mij verteld dat ik er gewoon afbijtmiddel op moest en het vervolgens, na een minuut of tien te wachten, met een hogedruk spuit of te spuiten. Wat schetst mijn verbazing. Er gebeurt echt helemaal niets met de verf. Normaal begint hij vrij snel te bladeren.
Ik had in eerste instantie een erg goedkope afbijt. Daarna nog een merk genomen met hetzelfde resultaat.
Ik dacht dus sneller klaar te zijn. Uiteindelijk heb ik de motorkap, zoals ik de rest al gedaan heb, met de slijptol met staalborstel schoon gemaakt.
Heeft iemand een idee waarom afbijt niet werkt en wat zou dan wel kunnen werken?
Verder spuit ik alles wat ik geschuurd heb, en dat is dan dus altijd blank metaal, met een zinkprimer spuitbus. Daarna spuit ik het met Autoflex RX van sikkens. Wel duur, maar wel makkelijk te spuiten. Ik ga binnenkort een legerjeep restaureren en die wil ik met gewone industrielak spuiten. De zinkprimer wil ik wel blijven gebruiken. Dat werkt lekker makkelijk als je weer iets kaal geschuurd/gestraald hebt, dan hoeft het niet lang blank te liggen. En iedere avond de verfspuit schoonmaken is niet mijn hobby.
Misschien heeft iemand iets aan dit stukje.
Ik heb laatst mijn motorkap onder handen genomen.
Iemand had mij verteld dat ik er gewoon afbijtmiddel op moest en het vervolgens, na een minuut of tien te wachten, met een hogedruk spuit of te spuiten. Wat schetst mijn verbazing. Er gebeurt echt helemaal niets met de verf. Normaal begint hij vrij snel te bladeren.
Ik had in eerste instantie een erg goedkope afbijt. Daarna nog een merk genomen met hetzelfde resultaat.
Ik dacht dus sneller klaar te zijn. Uiteindelijk heb ik de motorkap, zoals ik de rest al gedaan heb, met de slijptol met staalborstel schoon gemaakt.
Heeft iemand een idee waarom afbijt niet werkt en wat zou dan wel kunnen werken?
Verder spuit ik alles wat ik geschuurd heb, en dat is dan dus altijd blank metaal, met een zinkprimer spuitbus. Daarna spuit ik het met Autoflex RX van sikkens. Wel duur, maar wel makkelijk te spuiten. Ik ga binnenkort een legerjeep restaureren en die wil ik met gewone industrielak spuiten. De zinkprimer wil ik wel blijven gebruiken. Dat werkt lekker makkelijk als je weer iets kaal geschuurd/gestraald hebt, dan hoeft het niet lang blank te liggen. En iedere avond de verfspuit schoonmaken is niet mijn hobby.
Misschien heeft iemand iets aan dit stukje.
Groeten,
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
Re: verfprobleem
Wat vinden jullie van deze primer?
http://www.hammerite.nl/pages/producten ... ndverf.php
En welke primer bevelen jullie aan (als je verf die nog goed vast zit laat zitten)?
http://www.hammerite.nl/pages/producten ... ndverf.php
En welke primer bevelen jullie aan (als je verf die nog goed vast zit laat zitten)?
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: verfprobleem
hoi
Heb je dit gelezen;
Niet geschikt voor non-ferrometalen, zoals zink,
aluminium en gegalvaniseerd metaal.
Kan dus niet op een ferguson!
mvg hans eshuis
Heb je dit gelezen;
Niet geschikt voor non-ferrometalen, zoals zink,
aluminium en gegalvaniseerd metaal.
Kan dus niet op een ferguson!
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie