Vragen over hefinrichting ed.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Harry

Vragen over hefinrichting ed.

Bericht door Harry »

Zoals eerder beschreven op dit forum heb ik een ferguson tef gekocht, en ben deze aan het opknappen. Op dit moment loopt hij al, dat wil zeggen:
-Start relatief goed(10sec als ik voorgegloeid heb en knopje op brandstof pomp in druk)
-oliedruk meter slaat naar het midden uit
-gooit water rond in systeem(ga ik vauit doordat het water warm wordt)
-loopt mooi rustig
-aftakas draait
Op dit moment ben ik de wielen op aan het knappen achter, en ga er andere banden opp monteren, achterbanden die erop lagen waren ongelijk. Verder zaten banden aan velgen vast geroest.
Een probleem dat ik tegen kom, is dat de hef niet omhoog gaat, eerst dacht ik dat dat kwam doordat hij de olie eruit gooide langs een pijpje dat uit het deksel aan de onderzeide van de trekker komt.( deksel zit ter hoogte van de stoel ongeveer. Wanneer ik dit dicht maak door een stop er op te draaien, gebeurt er nog niets met de hef.(niveau olie is goed). Hoe kan dit? Het leek dat het pijpje dat uitr dit deksel kwam was afgebroken, wat kan hier aan gezeten hebben?

Omdat de trekker nu op blokken staat, constateer ik dat de de wielen af en toe draaien terwijl de trekker toch vrij staat. Dit is maar af en toe en vrij schokkerig. Zou dit kwaad kunnen?

Alvast bedankt voor de informatie

Groetjes Harry

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Harry,

Dat pijpje is het aftappunt geweest voor een hydraulische cylinder van bijvoorbeeld een voorlader of een kipper.

Dit aftappunt moet inderdaad dicht zijn. Een TEF bezit 2 of 4 aftapunten voor een externe hydraulische aansluiting.

Dat de hef niet omhoog komt, kan een aantal oorzaken hebben.
- De pomp levert niet voldoende druk meer door slijtage.
- Er zit een lek in het interne hydraulisch circuit.
- De bediening van de regelschuif functioneert niet.

Dat de wielen schokkerig ronddraaien hoeft geen probleem te zijn. Als de trekker loopt, draaien er toch tandwielen in de versnellingsbak.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Klaas

Bericht door Klaas »

Hallo Harry

Een paar mogelijke oorzaken dat de Hefinrichting van je TEF niet werkt kunnen zijn:
Mogelijk vergeten de aftakas aan te zetten anders werkt de pomp niet.
De O-ringen welke in de aan/afvoerleiding tussen de pomp en de zuiger zijn verhard.

Groeten Klaas

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn is dat de zuiger vast geplakt of geroest zit in de cylinder. Ook kan na lang staan de as die boven uit je trekker komt waar de armen aan zitten vast gaan zitten. Dat laatste is eenvoudig te proberen door zelf de heflatten op te tillen. Als dat wil is de as dus vrij.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Harry

Bericht door Harry »

Ik was idd vergeten om de aftakas aan te zetten, daar kwam ik achter toen ik de uitleg las over de hefinrichting. Zoals eerder gezegd is dit pijpje ggebroken, ik heb nu een stuk draad vrijgemaakt. Klopt het dat dit UNF draad is? Ik heb er en dop voor gedraaid met ik dacht 17/32 maar deze past toch niet,(krijg hem er niet op) mogelijk doordat de draad te veel beschadigd is. Uiteindelijk werk de pomp dus wel, want hij gooit langs dit pijpje er olie uit.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Bijna alle schroefdraden in de TE trekker zijn ofwel UNC of UNF. Enkele uitzonderingen zijn sommige diesel lijding delen en eventueel hydroliek delen. Welke maat de stop heeft die normaal in het kanaal onder in dat deksel (dat deksel is de bodemplaat van de hydroliek pomp ) kan ik niet achterhalen. Ik kan wel kijken of ik nog zo'n dopje voor je heb. Ik laat het wel even weten.

Kijk wel uit, het is aluminium, het is heel eenvoudig het zo ver te beschadigen dat je een andere pomp nodig hebt, helicoils zijn hier namelijk geen optie in de meeste gevallen.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Harry

Bericht door Harry »

Bedankt voor de tips zo ver.
Zoals gezegd was het afgebroken dus hoop dat het niet zo ver beschadigd is dat de opm daar gaat lekken. Als je een dopje zou hebben graag. (Natuurlijk wil ik dat verzenden betalen)

Is eventueel de plaat demonteren, daarna het gat dichtlassen een optie?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Ik heb enkele pompen liggen maar geen dopjes er meer in, die moeten dus ergens in een bak liggen, ik ga even zoeken.

De plaat demonteren houd in dat je de aftakas moet uitbouwen en de regel klep afkoppelen, de pomp is vast aan de plaat verbonden en de aftakas gaat er doorheen. De regelklep zit in de pomp en zou dan los gekoppeld moeten worden van de hefboom van het hefdeksel.

Last but not least is de pomp niet van normaal aluminium gemaakt maar is het een heel moeilijk te lassen legering.

Groetjes,

René de Bruin.

Harry

Bericht door Harry »

Heeft even geduurd, maar ben weer wat verder gekomen. Nadat ik de banmden en wieln afgemonteerd heb, ben ik verder gegaan om het aftap punt aan de hydrtauliek pomp af te dichten. Het tappunt was zo ver afgebroken dat de binnendraad sok helemaal wqeg was, en er alleen een stukje pijp met buitendraad zat. Heb hier een dop met UNF voor gedraaid, maar deze paste niet goed, waarschijnlijk de draar te veel beschadigd, door dat hij al zo dicht tegen de plaat zit, is het ook niet mogelijk om hier opnieuw draad op te snijden. Toen gedraagd M10 in het pijpje te tappen, dit ging goed todat ik de tap terug wilde halen, en het pijpje mee begon te draaien. Uiteindelijk heb ik dus geen resultaat, en lijkt het me zinvol om de pomp uit te bouwen. Hoe kan ik dit het beste doen. Heb de plaat van de pijlstok al losgehaalt opm goed te kunnen kijken, en ook de stoel er afgehaald en het hefinrichting deksel losgehaal.

Het voplgende probleem is de versnelloingsbak, ik kan schakellen to zijn 3, daarboven klapt de bak sterk. Ook in de lage versnellingen loopt de bak niet zuiver. Na een proefrit van 50 meter heb ik hem dus snel weer binnen gezet. Best wel een redelijk teleurstelling.
Graag advies voor bovenstaande punten.

Groeten Harry

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Ik neem aan dat je de regel klep los hebt genomen voor je het hefdeksel/cq pomp hebt verwijderd ?. Het deksel is namelijk middels de hevels voor de bediening verbonden met de regelschuif in de pomp. Als je die niet afkoppeld breek je de regelschuif af. Tevens voor het uitbouwen van de pomp eerst ook die schuif helemaal naar binnen drukken. (en de aftakas er uit)

Ik heb dus nog enkele goede pompen liggen waarvan de bijde doppen dan welliswaar missen maar die had je nog. Een pomp kost je 50 euro.

Wat bedoel je precies met klappen in de 4 ?

Groetjes,

René de Bruin.

Harry

Bericht door Harry »

Had idd het hefdeksel nog niet eraf omdat ik zag bij het optillen dan hij daar nog vast zit. Heb ondertussen zoal jij uitlegde deze loggemaakt en dus de pomp + hefdeksel volledig gedemonteerd. Heb ondertussen ook het geheel van binnen goed schoongemaakt om de boel goed te kunnen zien.(lag veel zand en dikke drap onderin).

Ben zeker geintereseerd in een pomp want deze zal niet te maken zijn.
Wat betreft het klappen in zijn vier en ook toch wel in lagere versnellingen een beetje. Ik heb de vul dop van de versnellingbak losgedraaid(naast pook) en ik zie dat het bovenste tandwiel beschadigd is(tanden zijn hele stukken van vervormd ed. Dit is een groot tandwiel. Mogelijk is er nog meer kapot?

Dus lijkt het me handig hier ook naar te kijken alvorens de pomp ed terug te bouwen. Zou je hiervan ook kunnen uitleggen wat het beste is allemaal te demonteren. Om eventueel tandwielen te moeten vervangen moet hij doormidden?

Alvast bedankt weer he.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Behalve een pomp heb ik ook nog een hele set assen en tandwielen voor de bak in de aanbieding. Om daar bij te kunnen moet de bak helemaal uit de trekker, motor en achterbrug er af dus. De bak is een nogal ingewikkeld ding, de schade is zonder demonterenn niet helemaal in te schatten en mogelijk moeten er enkele machinale bewerkingen worden uitgevoerd om het ding weer goed te krijgen. Eventueel kan ik een en ander wel voor je doen of met je samen doen bij mij in de werkplaats. Stuur me maar een berichtje als je dat wat lijkt, Steenbergen is niet zo ver van me af.

Ik heb een hele uitgebreide FAQ geschreven over het splitsen van de trekker, lees die even voor je begint. Indien je vragen hebt kun je die heir wel stellen maar een berichtje naar me kan ook, dan kunnen we eens bellen.

Groetjes,

René.

Plaats reactie