werkplaatshandboek fe 35 87 mm

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
rob

werkplaatshandboek fe 35 87 mm

Bericht door rob »

Hallo,

Aangezien het blok van mijn nieuwe trekker uit elkaar moet (3 inlaatkleppen blijven open staan door de troep die er in zit), ben ik op zoek naar een goed werkplaatshandboek voor dit type motor en model trekker.
Voor mijn TEF bijvoorbeeld heb ik het boek van Graham Pressman: dit soort kwaliteit zoek ik dus.
Via deze site en google kan ik nl wel iets vinden, maar ik hoor graag ervaringen van mensen die dit soort boeken in hun bezit hebben.
Wie kan mij een goede tip geven waar ik dit boek kan aanschaffen?

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Contacteer:

Re: werkplaatshandboek fe 35 87 mm

Bericht door fergie »

Hello Rob,

De 87 mm motor is niet anders dan de TEA of TED motor in het TE manual dat je al hebt. Het 35 manual verwijst je daar naar. Enkel verschillen als andere spelingen en momenten staan vermeld. Enige mechanische verschillen is de boring (87mm) en de nokkenas loopt in bronzen bussen ipv het gietijzer. Heb je daar wat gegevens van nodig mail me maar.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

rob

Bericht door rob »

René,

Dan zal ik dat boek weer even goed doorspitten.
Als ik tzt vragen heb over die nokkenas zal ik je zeker mailen.
Daar zit nl ook ergens het probleem: de stoterstangen blijven bovenin staan.
Bedankt voor je antwoord.

Groet,
Rob
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rob,

Dan zitten de nok-volgers vast. Je kunt eens proberen de zaak door met een hamer op de tuimelaar te tikken vrij te krijgen. Soms hebben ze alleen een schokje nodig. Even wat kruipolie langs de stoter stang naar beneden spuiten en laten weken vooraf wellicht een goed idee.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

rob

Bericht door rob »

René,

Eéntje had ik al los kunnen tikken, de rest zal ik even rijkelijk in de kruipolie zetten.
Een tweede reden om hem los te halen, was om hem grondig te reinigen.
De olie die ik gister aftapte uit het carter was in verregaande staat van ontbinding, en er kwam nogal wat sludge mee.
Onder het kleppendeksel zaten veel droge 'vlokken' en hiervan zat ook veel aan de koppen van de stoterstangen.
Dan toch maar proberen om de zaak schoon te maken zonder kruk- en nokkenas te verwijderen.
Ik zie wel wat ik dan tegenkom.

Groet,
Rob

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rob,

Gooi de goedkoopste supermarkt olie die je kan vinden er in (bv Aldi/karwij of zo). Draai daar een uur of tien mee (wel in de gaten houden !) en ververs het dan. Houd dan de kleur in de gaten. Dat soort goedkope olien heeft een hoog gehalte aan "schoonmaak additiven" wat je motor schoon maakt. Wordt de tweede lading niet meteen pikzwart vervang dan het filter. Als het goed blijft wissel dan naar een merk olie. (20W50)

Je mag van mij natuurlijk de motor met de hand schoon maken, ik noem het maar even als "optie B".

Groetjes,

René.

Plaats reactie