Remlichten

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
wester3a

Remlichten

Bericht door wester3a »

Ik las dat er in Belgie geen remlichten nodig zijn onder de 25 km per uur. Hoe zit het in Nederland. Op mijn MF35 zitten ze niet. Heb je ze ook nodig als je bv een dichte wagen trekt.
Vast bedankt,
Jan Dirk

wester3a

Re: Remlichten

Bericht door wester3a »

Er is toch wel iemand die dit weet.
Jan Dirk

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Jan Dirk,

Ik heb op mijn trekker de verlichting helemaal in orde gemaakt. Dit zorgt ervoor dat het verkeer dat achter me rijdt tenminste weet wat ik ga doen.

Ik heb er nog even een boek op nageslagen. In dit geval is het boek uit 1987.
Kort samengevat staat er het volgende in:
Spiegels, richtingaanwijzers, koplampen en stoplichten (remlichten) zijn niet verplicht als je geen cabine heb en niet in het donker rijdt. Je moet dan op een andere manier het achter je rijdende verkeer duidelijk maken dat je gaat remmen of af gaat slaan.

Zit er een cabine op je trekker, of heb je er lading achter dat het zicht belemmerd, dan zul je verlichting (en spiegels) moeten monteren om het verkeer te vertellen wat je gaat doen.

http://www.recht4all.nl/wetten/w/wgnvrkrsw.htm

Of zoek op Voertuigreglement op de volgende site:
http://wetten.overheid.nl/zoeken/
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

wester3a

Bericht door wester3a »

Bedankt.
Ik weet wat me te doen staat, want safety first.
Jan Dirk.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Jan Dirk,

Safety First!
Dat ben ik helemaal met je eens.
Daarnaast geeft goede verlichting ook rust tijdens het rijden. Zeker als je zoals ik vaak in de stad rijdt. Sinds de verlichting er op zit, reageert de gemiddelde automobilist minder raar.

Het blijft natuurlijk altijd opletten. De automobilisten blijven rare wezens. Zeker hier in de stad is het ego vaak te groot om achter een oude trekker te blijven rijden.

Overweeg ook een zwaailamp. Dat is zeker als het donker is geen overbodige luxe om anderen er op attend te maken dat je niet het snelste voertuig bij je hebt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

wpee

Bericht door wpee »

In principe is dit al sinds enige jaren verplicht, ook op de traktor. Dit kun je nalezen in het wegen verkeers regelement.
Vroeger was dit niet. Letterlijke woorden van de agent die ik opbelde: Als je traktor (ie LANZ) mooit is opgemaakt dan valt het niet op als je geen verlichting hebt overdag. Savonds verplicht altijd. Knipperlicht met de hand valt ook niet op.
... maar je moet niet betrokken raken bij een ongeluk....

Nu rij ik met de LANZ en TED alleen naar shows, ik werk er niet mee. Ik lees dat velen van jullie nog met een kieper rijden/werken. DAT ou ik zonder verlichting NOOIT riskeren. Ik heb al teveel ongelukken gezien met traktoren die linksaf slaan en waar net een auto/fietser/bromfiets wil inhalen....

Wim

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Ik heb vandaag nog eens een nieuwer boek nageslagen over de verlichting van tractoren.

In dat boek wordt verwezen naar het voertuigreglement dat geldt vanaf 1994.

Daarvan heb ik paar artikelen gekopieerd

Artikel 5.8.51

Landbouw- of bosbouwtrekkers moeten zijn voorzien van:
a. twee dimlichten en indien het voertuig aan de voorzijde wordt voorzien van werktuigen die de dimlichten afschermen, twee extra dimlichten;
b. twee stadslichten en indien het voertuig aan de voorzijde wordt voorzien van werktuigen die de stadslichten afschermen, twee extra stadslichten;
c. ten minste twee richtingaanwijzers die naar voren stralen en ten minste twee richtingaanwijzers die naar achteren stralen, alsmede waarschuwingsknipperlichten;
d. twee achterlichten;
e. twee remlichten;
f. twee of vier niet-driehoekige rode retroreflectoren;
g. een rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek.

Artikel 5.8.57
1. Landbouw- of bosbouwtrekkers mogen zijn voorzien van:
a. twee of vier grote lichten;
b. twee extra dimlichten;
c. twee extra stadslichten;
d. twee mistlichten aan de voorzijde van het voertuig;
e. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig;
f. twee of vier parkeerlichten;
g. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig;
h. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
i. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
j. een of twee achteruitrijlichten;
k. vier markeringslichten indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
l. een richtlicht;
m. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
n. werklichten.

2. Landbouw- of bosbouwtrekkers mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Afdeling 14. Aanhangwagens achter landbouw- of bosbouwtrekkers en achter motorrijtuigen met beperkte snelheid

Artikel 5.14.51

Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
a. twee stadslichten indien het voertuig breder is dan 1,60 m;
b. twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig;
c. twee achterlichten;
d. twee remlichten;
e. twee driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
f. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
g. niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig;
h. met ingang van 1 januari 2005, twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
i. een rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek.

In tegenstelling tot auto's, lijkt er geen uitzondering gemaakt te worden wat de leeftijd betreft. Alle trekkers (oud en nieuw) moeten er dus aan voldoen zodra ze de openbare weg op gaan.

Wil je het zelf allemaal nalezen, zoek dan op Voertuigreglement in http://wetten.overheid.nl/.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie