Butler richtingaanwijzers

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Contacteer:

Re: Butler richtingaanwijzers

Bericht door fergie »

Hello Gerard,

De diodes moeten wel andersom..... Tevens is tijdens het remmen de knipperfunctie niet te zien. Schema om dat wel te doen zie hieronder. Standaard auto relais, nummers staan meestal op de relais wel aangegeven.

Groetjes,

René.
Bijlagen
knipper_rem_schema.jpg
(19.66 KiB) 4190 keer gedownload
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

g grootheest

Bericht door g grootheest »

hoi fergie

heb je helemaal gelijk in. maar een standard relais heeft niet altijd een maak verbreek contakt.dus let daar wel op. ik heb zelf meestal een kar achter me 35x
dus ik stoor me er niet aan. maar het staat wel mooier met een relais.

groetjes gerard
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

Marco55

Bericht door Marco55 »

Naar die diodes zat ik ook al te kijken. Maar als de + aan het chassis zit zoals bij mijn MF35 dan is dit wel goed.

Groeten,

Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Inderdaad, marco heeft gelijk. Ga echter ook nog geen relais aanschaffen, er zit ook een fout in mijn tekening !. Ik heb dat ooit eens bedacht maar kan er niet opkomen wat er nog bij moet.... als het me te binnen schiet meld ik me wel met een correct schema !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Marco55

Bericht door Marco55 »

Het lijkt zo eenvoudig maar ik moest er toch even over nadenken.
Volgens mij moet dit werken.
De kwaliteit van het plaatje is niet zo best maar ik hoop dat het te lezen is.

Groeten,

Marco
Bijlagen
Rem_Knipper.jpg
Rem_Knipper.jpg (50.42 KiB) 10128 keer bekeken
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

g grootheest

Bericht door g grootheest »

hoi marco en rene

ik heb heb het allemaal is bekeken maar bij mij werkt het met diodes prima.
als ik richting aangeef knippert het lampje en als ik rem gaat hij branden.
het lijkt mij een beetje omslachtig met al die relais.

en rene als je je relais bedien krijgt 87a geen spanning meer dus ook geen remlicht te zien als je richting aan geef.

groetjes gerard
mf35x,david brown 880 implematic,fristeinf45,schukken maaibalk,mercedes g-klasse 300gd.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Gerard,

Marco heeft inderdaad een mooi schema bedacht en volgens mij gaat dit ook werken. Nadeel van jouw systeem is dat als je remt en TEGELIJK richting aan geeft er geen knipperende werking is en men dus niet ziet waarom je remt. bij Marco's versie gaat een kant knipperen en de andere kant laat zien dat je remt, ala amerikaans idee.

Enige nadeel aan het laatste schema is dat de aanhanger nu niet werkt. Da's geen bezwaar als je geen aanhangers gebruikt natuurlijk....

Groetjes,

René.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Je kunt toch gewoon op de steun van de butler achterlicht een butler knipper licht monteren?
Dat ga ik ook doen ik heb al 2 setjes gevonden.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hans,

Dat kun je inderdaad ook gewoon doen.
Ik kan me echter ook voorstellen dat je dat minder mooi vindt. :D
Ik ga deze discussie nog even blijven volgen. Dit is wat ik eigenlijk wilde 5 jaar geleden.
Misschien dat ik dat toch nog wel een keer op mijn trekker ga toepassen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

jens

Bericht door jens »

Hoi,
ik zie op het schema dat de knipperautomaat 2 aansluitklemmen heeft
maar bij mij heeft hij er 3 (X,P,L)
weet er soms iemand hoe je die precies moet aansluiten :?

groetjes jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

Marco55

Bericht door Marco55 »

Hallo Jens,

X is de batterij zijde.
L is de knipperlampzijde
P is controle lamp

Als je alleen X en L aansluit maakt het niet zoveel uit hoe om je hem aansluit. Is het een elektronisch relais dan maakt het wel uit. Maar aan de codering te zien is het gewoon een bimetaal knipperautomaat.

jens

Bericht door jens »

Hallo,Marco
bedankt voor de reactie
dus die P moet ik niet gebruiken

groetjes jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

Plaats reactie