TED 20 hefdeksel demonteren

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
wpee

TED 20 hefdeksel demonteren

Bericht door wpee »

Hallo Rene

We zijn elkaar tegen gekomen op het HMT in Panningen in 2008, ik was degene met de TED20 waarvan de hef zo snel zakt. Nou.
Ik ben bezig, hefarmen eraf, stoel eraf, dekseltjes links en rechts eraf en gaffel losgemaakt in de bak. Even pielen maar het is los.
Daarna de bouten van het deksel los, behalve de 4 iets meer naar binnen want daar zit de oliedrukcilinder mee vast. Dus alle bouten rondom zijn verwijdert.

Tsja, nu zit het deksel muurvast, het lijkt wel of er nog een bout (of meer) inzit. Als ik met een stuk hout vanuit onderen met een hamer onder de hefarmen sla, klinkt het zelfs alsof het deksel nor muurvast zit, gebout of gelast zelf. Nou dat is niet zo, maar ik denk dat er er goede kit/vloeibare pakking gebruikt is toen het deksel geplaatst is.
Ik heb zelfs de krik eronder gehad waarbij gewoon de wielen los kwamen van de vloer als ik de krik onder de randjes van de deksel zette. Nu is de TED20 wel niet zo zwaar, maarre...

Heb je een goede tip om dit desel te verwijderen?

Groeten Wim Peeters

wpee

Re: TED 20 hefdeksel demonteren

Bericht door wpee »

Rene,

Hij is eraf! met een beitel aan de achterzijde ertussen. Stond in 1 van je mails op dit forum.
Lijkt erop dat de deksel pakking inderdaad een aardige lek had, zie foto's

Nu wi ik omdat ik toch zover ben ook de cylinder eraf halen, kan dat zomaar, Pakking kanik zelf wel snijden maar zitten er nog ringtjes tussen die ik moet vervangen?
Moet ik ook de cilinder veren/keeringen vervangen?

Ik zie dat de vork (die ik doormidden gedeelt heb) een beetje rare schoteltjes heeft die niet om de pin van hefas passen. het lijk erop dat aan de vork ooit gewerkt is. Kun jij iets zinnigs zeggen hierover?

Wim
Bijlagen
IMG_5956_resize.JPG
IMG_5956_resize.JPG (67.71 KiB) 10463 keer bekeken
IMG_5955_resize.JPG
IMG_5955_resize.JPG (91.91 KiB) 10463 keer bekeken
IMG_5954_resize.JPG
IMG_5954_resize.JPG (56.3 KiB) 10463 keer bekeken
IMG_5953_resize.JPG
IMG_5953_resize.JPG (101.87 KiB) 10466 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Cylinder kan er zo af, er zit een pakking tussen of een O-ring. In geval van een pakking MOET je onder de bouten aan de andere kant elk een pakking ring leggen. Niet voor afdichting maar voor de afstand zodat de cylinder goed vlak sluit op de andere pakking.

Aan de hefbomen kan ik op de foto's niets bijzonders ontdekken, dat lijkt allemaal zoals het hoort.

Zuigerveren willen wel eens breken, is het bekijken wel even waard.

Groetjes,

René.

Ps. die was inderdaad echt wel lek !.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

wpee

Bericht door wpee »

Hallo,

Dankje wel voor je antwoord. lek ja, dat kun je wel stellen.
Rubberen ringtje of dubbele pakking (voor en achter) is duidelijk. Ik vroeg het gewoon om dat ik graag wil weten wat ik uit elkaar draai.

De vraag die ik had heb ik met pijlen proberen te verduidelijken. De roede pijlen geven een soort "kommetjes" aan. Hij lijkt voor mij zo dat bij een bepaalde hef instellen deze kommetjes hat asje aangegeven met de groepe pijlen moet "opvangen" of terugdrukken. Nou dat kan dus niet bij mij. Ik weet niet of dat zo hoord, maar het lijkt mij wel. Wat er gebeurd is dat de kommetjes aanstoten tegen de hevel waar de cilinder in drukt en duus nooit het kleine asje kan raken. Met geweld misschien wel.
Weet jij of deze over elkaar heen moete schieten.
Als het niet duidelijk is dat probeer ik nog wel een foto te maken vanavond.
Bijlagen
IMG_5956a.jpg
IMG_5956a.jpg (21.37 KiB) 10460 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wim,

De "kommetjes" zijn er voor de transport afslag. Als je met een werktuig geheven rijdt zou anders de overdruk klep continue afblazen. Als je iets op tilt zal de zuiger een stukje uit de cylinder gaan steken en deze "kommetjes" raken. Zo wordt de regelklep dicht gezet en de pomp uit geschakeld. Zakt de zaak iets zal de pomp weer gaan werken en de zaak weer terug op hoogte brengen. Nu willen die "kommetjes" wel eens inslijten waardoor de transport hoogte wat hoog wordt. Even oplassen en weer glad vijlen lost dat op.

De pen er achter is er alleen maar om te voorkomen dat de zuigerstang uit de hefboom valt omdat het eind in de zuiger helemaal zwevend is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

wpee

Bericht door wpee »

OK, dat van die pen snap ik.
De "kommetjes" liggen in de tekening bij punt C tegen de cylinder aan.

Het kleine hefboompje moet ook nog tegen de kommetjes kunnen drukken in de hoogste hefstand? Ik zal vanavond eens gaan redeneren.

Overigens is er aan de hele regel-hefboom al eea gelast. Dus ik wil er wel ook zeker van zijn dat ik het weer goed terug zet. Niet dat het nu verkeert zit want het werkt, maar als er "gebraden" is aan onderdelen wil ik het wel weer op orde hebben.

Wim
Bijlagen
lift.jpg
lift.jpg (79.02 KiB) 10365 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Dit plaatje is wat er gebeurt als je bij het ploegen een niet verplaatsbaar object raakt. De druk op de topstang is dan zo groot dat de dikke veer helemaal wordt ingedrukt. Daardoor raken de "kommetjes" de cylinder en wordt de regelklep in de stand "zakken" gezet. Dat verlaagt de druk op de achterwielen zodat deze geen grip meer hebben en zo voorkomen dat de ploeg beschadigd wordt.

Groetjes,

René.

wpee

Bericht door wpee »

Het zit alweer in elkaar. Ik heb van tevoren toch nog even foto's gemaakt hoe het zit als het "regelt" zal ik maar zeggen.Met wat logische redeneren is alles weer duidelijk geworden. Voor de rest van de lezers zijn hier de foto's.
Wim
Bijlagen
IMG_5959_resize.JPG
IMG_5959_resize.JPG (79.14 KiB) 10301 keer bekeken
IMG_5957_resize.JPG
IMG_5957_resize.JPG (60.74 KiB) 10300 keer bekeken

wpee

Bericht door wpee »

Alles in mekaar en getest met een redelijk zware ploeg.
meer dan 20 minuten in hoogste stand met afgezetten motor!!!

OK. Dit was weer een succesvolle actie!
Dankje Rene voor de tips vorig jaar op de HMT.

Nu nog eens kleppen controleren (klepspeling) en ook nog eens goed naar de onstekingstiming kijken.
Ik ken de FAQ en zal deze werkwijze eens volgen.voor de ontsteking.

Wim

michel

Bericht door michel »

heeey,

ik probeer ook al een lange tijd de hefdeksel te demonteren alleen de armpjes die van de hendel naar de pomp gaat zitten nog vast, hoe maak ik die los?

Symen

Bericht door Symen »

Hallo Michel,

de armpjes van de vork maak je van de stuurschuif los via de inspectieluikjes. De twee luikjes aan weerzijden van de achterbrug.
De vork zit onder veerspanning om een dwarsstangetje welke verbonden is met de stuurschuif. Deze zit op zijn beurt weer in de pomp.
Voor tekeningen zie onder techniek : het hefsysteem, uitgebreide versie. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

Plaats reactie