stuurhuis mf 100 serie
Moderators: Tony, fergie, admin
stuurhuis mf 100 serie
weet iemand iets over een stuurhuis van een mf 152 met 2 uitgaande stuurstangen.
mijn tractor zwabbert over de weg , maar het ligt niet aan de fusees en de stuurkogels , de stuurkogels zijn vervangen en de fusees hebben nagenoeg geen speling.
is zo,n stuurhuis moeilijk te repareren , en wat heb ik er voor nodig ??
mijn tractor zwabbert over de weg , maar het ligt niet aan de fusees en de stuurkogels , de stuurkogels zijn vervangen en de fusees hebben nagenoeg geen speling.
is zo,n stuurhuis moeilijk te repareren , en wat heb ik er voor nodig ??
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Armand,
1 Kijk eens bij stilstaande trekker of het stuur ook op en neer gaat als je er aan draaid. Ga daarvoor naast de trekker staan. Als dat zo is kan het na stellen van het kogellager net onder het stuur voldoende zijn. Ik kan het op de tekeningen niet zien maar vermoedelijk moet het stuur er dan af.
2 Gaat het niet op en neer stuur dan bij stilstaande trekker een slag links om en weer terug. Let op de bijde stuur armen aan weerszijden van de trekker. Als die niet gelijktijdig in beweging komen is er speling op de bussen van bijde stuurassen of speling in de onderlinge vertanding. (eventueel test herhalen met vooras van de grond als je niet zeker bent)
3 Heb je geen probleemen met bijde genoemde mogelijke oorzaken dan kan het nog in de kogelkringloop moer zitten binnen in het huis. Die zit met twee pennen aan de onderste stuurstang vast. Daar zitten shimmen tussen. Door die er tussen uit te halen kun je de speling in de pennen er uit halen.
4 krik vooras van de grond en probeer eens uit hoeveel speling er in de kantel pen van de vooras zit door aan een kant de vooras voor en achteruit te duwen. De bussen die in de vooras zitten of de pen die er door loopt willen wel eens slijtage hebben zodat de hele vooras gaat zwabberen.
5 de voorbanden. Als het zwabberen erger, minder en weer erger enz. tijdens het rijden kan het ook aan slijtage in de banden liggen. Dat kan overigens een gevolg zijn van bovengenoemde. Probeer het dan eens door met bijvoorbeeld meer of minder druk in de voorwielen te gaan rijden. Wat meer druk betreft, kijk hoeveel ply de banden hebben, ga niet boven 1 bar per ply uit !. Als dit verbetering of verslechtering geeft kan het dus ook aan de banden liggen.
Hoop dat je hier wat aan hebt,
Groetjes,
René de Bruin.
1 Kijk eens bij stilstaande trekker of het stuur ook op en neer gaat als je er aan draaid. Ga daarvoor naast de trekker staan. Als dat zo is kan het na stellen van het kogellager net onder het stuur voldoende zijn. Ik kan het op de tekeningen niet zien maar vermoedelijk moet het stuur er dan af.
2 Gaat het niet op en neer stuur dan bij stilstaande trekker een slag links om en weer terug. Let op de bijde stuur armen aan weerszijden van de trekker. Als die niet gelijktijdig in beweging komen is er speling op de bussen van bijde stuurassen of speling in de onderlinge vertanding. (eventueel test herhalen met vooras van de grond als je niet zeker bent)
3 Heb je geen probleemen met bijde genoemde mogelijke oorzaken dan kan het nog in de kogelkringloop moer zitten binnen in het huis. Die zit met twee pennen aan de onderste stuurstang vast. Daar zitten shimmen tussen. Door die er tussen uit te halen kun je de speling in de pennen er uit halen.
4 krik vooras van de grond en probeer eens uit hoeveel speling er in de kantel pen van de vooras zit door aan een kant de vooras voor en achteruit te duwen. De bussen die in de vooras zitten of de pen die er door loopt willen wel eens slijtage hebben zodat de hele vooras gaat zwabberen.
5 de voorbanden. Als het zwabberen erger, minder en weer erger enz. tijdens het rijden kan het ook aan slijtage in de banden liggen. Dat kan overigens een gevolg zijn van bovengenoemde. Probeer het dan eens door met bijvoorbeeld meer of minder druk in de voorwielen te gaan rijden. Wat meer druk betreft, kijk hoeveel ply de banden hebben, ga niet boven 1 bar per ply uit !. Als dit verbetering of verslechtering geeft kan het dus ook aan de banden liggen.
Hoop dat je hier wat aan hebt,
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Daar,
Goed zo Sjoerd, daar had ik even niet aan gedacht !. Zo zie je maar dat je geachten al gauw mee gaan in de richting waarin de vraag wordt gesteld.
Wat dat toespoor betreft, zet de trekker op een vlakke ondergrond stil met de wielen rechtuit. Meer vervolgens ter hoogte van de naaf de afstand aan de binnenkant van de wielen van velgrand tot velg rand (links en rechts). Doe dat voor en achter de naaf. De afstand achter de naaf zou ca. 3mm meer moeten zijn als voor de naaf. Is dat niet zo de spoorstang verlengen/inkorten door de kogelkoppen in of uit te draaien. Goed mogelijk dat dit het probleem oplost.
Groetjes,
René de Bruin.
Goed zo Sjoerd, daar had ik even niet aan gedacht !. Zo zie je maar dat je geachten al gauw mee gaan in de richting waarin de vraag wordt gesteld.
Wat dat toespoor betreft, zet de trekker op een vlakke ondergrond stil met de wielen rechtuit. Meer vervolgens ter hoogte van de naaf de afstand aan de binnenkant van de wielen van velgrand tot velg rand (links en rechts). Doe dat voor en achter de naaf. De afstand achter de naaf zou ca. 3mm meer moeten zijn als voor de naaf. Is dat niet zo de spoorstang verlengen/inkorten door de kogelkoppen in of uit te draaien. Goed mogelijk dat dit het probleem oplost.
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
hoi site gebruikers,
de voorwielen hadden al ongeveer 5 a 6 mm toespoor, maar ze blijven toch zwabberen.
ik heb er vorige week 4 frontgewichten aan de tractor gehangen en nu is het gezwabber ( door meer druk op de voorwielen )al een stukje minder.
ik denk dat ik het probleem toch in het stuurhuis moet zoeken, maar dan moet ik het instumentenpaneel waarschijnlijk losmaken en zullen alle stroomdraden van de meters weer los moeten. ( na veel gepuzzel en doormeten pas alles weer aan de gang gekregen )
de punten die rene' opnoemde ben ik nu aan het nalopen.
punt 1 is pas geleden al uitgevoerd en er zit geen speling meer in het kogellager onder het stuur.
punt 4 is ook gecontroleerd en goed.
punt 5 , het kan volgens mij niet aan de banden liggen , want die zijn pas een jaar oud en er is bijna niet mee gereden.
met punt 2 en 3 ben ik nog bezig , en ik verwacht dat toch het stuurhuis of de kogelkringloop de boosdoender is.
de voorwielen hadden al ongeveer 5 a 6 mm toespoor, maar ze blijven toch zwabberen.
ik heb er vorige week 4 frontgewichten aan de tractor gehangen en nu is het gezwabber ( door meer druk op de voorwielen )al een stukje minder.
ik denk dat ik het probleem toch in het stuurhuis moet zoeken, maar dan moet ik het instumentenpaneel waarschijnlijk losmaken en zullen alle stroomdraden van de meters weer los moeten. ( na veel gepuzzel en doormeten pas alles weer aan de gang gekregen )
de punten die rene' opnoemde ben ik nu aan het nalopen.
punt 1 is pas geleden al uitgevoerd en er zit geen speling meer in het kogellager onder het stuur.
punt 4 is ook gecontroleerd en goed.
punt 5 , het kan volgens mij niet aan de banden liggen , want die zijn pas een jaar oud en er is bijna niet mee gereden.
met punt 2 en 3 ben ik nog bezig , en ik verwacht dat toch het stuurhuis of de kogelkringloop de boosdoender is.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Armand,
Ik vergat nog een laatste mogelijkheid in mijn eerdere lijstje. Je kunt namelijk ook versleten fusee lagers hebben. Daavoor de trekker van voor opkrikken tot de wielen van de grond zijn en kijken of je de vertikale pennen waar de voorwielen aan hangen kunt bewegen. (dus de pennen die als draaipunt voor het sturen fungeren. Controleer meteen ook de wiellager speling, eventueel opstellen.
Groetjes,
René de Bruin.
Ik vergat nog een laatste mogelijkheid in mijn eerdere lijstje. Je kunt namelijk ook versleten fusee lagers hebben. Daavoor de trekker van voor opkrikken tot de wielen van de grond zijn en kijken of je de vertikale pennen waar de voorwielen aan hangen kunt bewegen. (dus de pennen die als draaipunt voor het sturen fungeren. Controleer meteen ook de wiellager speling, eventueel opstellen.
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....