TE D,F,E,....20 ?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Chris

TE D,F,E,....20 ?

Bericht door Chris »

Ik heb sinds kort een Ferguson tractor. Boven de stuurkolom is het identificatieplaatje volledig onleesbaar (roest). De "fergie" zou starten op benzine en nadien moeten/kunnen omgeschakeld worden op petroleum.
Heeft in ieder geval een tank met twee doppen.
Mijn vraag is nu, Hoe kan ik eventueel nog het serienummer achterhalen,en hoe bepaal ik welk type precies ik bezit? Heb denkelijk minstens deze gegevens nodig om de nodige handleidingen en wisselstukken te kunnen bestellen.
Zover ik bij annatefka.nl kon achterhalen bezit ik een TED 20.
Er zit een 12v batterij in.
Alvast bedankt voor de retourinfo
Chris

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Chris,

Is inderdaad een TE-D20. Het nummer is ingeslagen in het plaatje. met een beetje schuren zou je het dan moeten kunnen lezen. Eventueel het plaatje er af nemen en de achterkant bekijken, dan kun je het vaak nog wel in spiegelbeeld lezen. (eventueel even met een podlood over de achterkant krassen, dan wordt het duidelijker).

Let er wel op dat hij pas op petrolie mag als hij meer dan 75ºC op de temperatuur meter heeft !. En op licht werk of rondritten enz. alleen op benziene draaien.

Groetjes,

René de Bruin.

Zie ook FAQ sectie, nieuwe aanwinst aldaar.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

koen

Bericht door koen »

hey rene, waarom mag de te-D alleen maar op benzine rijden bij rondritten en licht werk?
Dat de trekker bij zwaar werk niet op zuiver benzine mag rijden, is omdat je anders de kleppen verbrandt, maar kan het dan kwaad dat je op een petrolium/benziene mengsel licht werk of rondritten gaat gaan doen?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Koen,

Wel het geeft wel problemen. De petrolium moet goed heet zijn wil het als mengsel in de lucht blijven die de motor aanzuigt. Is de motor kouder zal een deel van het mengsel condenseren op de cylinder wanden. De zuigerveren houden dit niet tegen en dit komt dan ook voor het grootste deel in de motor olie terecht. Dat houdt in dat je motor olie heel snel achteruit gaat in termen van smeermiddel. Nu hebben de standard motoren een nokkenas die in het kale gietijzer draaid en die lagering is niet bestand tegen slechte smering en slijt snel uit. Dat lijdt tot lage of geen olie druk in deze motoren waardoor je als je er te lang mee doorrijd ook nog andere schades aan de andere lagers oploopt. De oplossing voor dit probleem is de nokkenas lagers in het blok te laten "lijnboren" en voorzien van ingezette bronzen lager bussen. Nogal kostbare zaak welke inhoudt dat de motor 90% gedemonteerd moet worden om het te kunnen uitvoeren. Is simpel te voorkomen door dus bij licht werk benzine te gebruiken. Omdat veel mensen er alleen maar mee rondritten rijden of van en naar shows is het dus zaak dat men daar alleen benzine voor gebruikt. Rijdt je alleen op benzine wel even het hitteschild van de spruitstukken afnemen !.

Het uitgebreide verhaal lees je natuurlijk in de FAQ !.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie