Olie spuit uit de uitlaat!!!

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Vandaag wou ik nog wat mest gaan uitrijden met de MF135. Heeft al een tijdje niet meer hard gewerkt.
Ik had al een aantal keren gemerkt dat de uitlaatrook wat blauwachtig was aan het worden (olieverbruik dus).
Maar vandaag was het wel heel erg toen ik op de baan zat en de gas voluit stond. De olie spoot echt uit de uitlaat, heb een hele oliedouche gehad, alles hing onder de olie. Tractor meteen terug naar huis gereden op lage toeren en niet meer aangekomen.

Wat kan dit probleem nu zijn. Zoveel olie is echt niet normaal. Kan dit komen door een kapotte join de culasse? Klepsteelgeleiders, ... ???
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Pak de sleutels maar !. Maar een manier om er achter te komen wat hier mis gaat, open maken en kijken. Kan zijn klepgelijder gescheurd, kop gescheurd. Ik weet niet of er klephoedjes op zitten maar die kunnen ook scheuren. Het kan ook zijn dat de tuimelas verkeerd staat en hij veel te veel olie krijgt in de kop.

Afbeelding

De sleuven in de as moeten in lijn zijn met het kuiltje in de achterste steun. Als hij verdraaid is kun je dit allicht eerst even proberen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Ik heb vandaag al een deel gesleuteld. Heb de mazouttank verwijdert en het klependeksel verwijdert.

In het rode gedeelte stond echt veel olie! ongeveer 1,5cm hoog. Volgens mij kan het dan al niet aan een gescheurde join de culasse of een gescheurde culasse zelf liggen.

Die tuimelaaras waar zit die ergens. Moet ik hiervoor de kop demonteren?

Afbeelding
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Heb al gezien waar de as zit, stomme vraag eigenlijk ook.

Ik zie nu dat die as een heel stuk verdraaid is.
Hoe kan zoiets opeens gebeuren? Hoe moet ik eigenlijk die as opnieuw goed zetten, moet ik eerst de cirklipse verwijderen en dan de as draaien of moet de tuimelaaras samen met de kopstoters gedemonteerd worden?
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Heb even snel een tekening gemaakt (niet op mijn tekentalent letten :lol: )

Bij mij staan de markeringen dus naar de verkeerde kant gericht. Alleen kan ik dat zwarte puntje bij mij op de tractor niet zien (is met een pijl aangeduid op de tek.)
Heb de cirklipse verwijdert en geprobeerd met een grote schroevendraaier om de rocker shaft te verdraaien maar dat lukt dus niet.
In de workshop manual staak ook niet uitgelegd hoe het moet.

Afbeelding
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

reind
Berichten: 146
Lid geworden op: za 02 dec 2006 13:14
Locatie: Heeten

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door reind »

Ik neem aan dat je wel de krukas op de goede positie hebt gezet (b.d.p teken) ?
Pas dan kun je kijken of ook de merktekens van de nokkenas gelijk staan.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

:roll: Helemaal niet aan gedacht. STOM STOM STOM!!! Moet ik soms cilinder 1 in het T.D.C. zetten?

Of moet ik soms het inspectieluikje op de brandstofpomp verwijderen en daar op T.D.C. zetten?
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door fergie »

Hello Boy's,

We hebben het hier niet over de nokkenas maar de tuimelaar as, waar de tuimelaars om draaien. De olie toevoer gaat door deze as heen via een boring in een van de steunen. Door de as nu te draaien kun je die boring meer of minder in lijn brengen met een gaatje in die as waardoor je de olie toevoer kunt regelen. Heeft dus helemaal niets te maken met de stand van kruk/nokkenas.

Ik vermoed dat er een klemboutje is om de as vast te zetten, staat niet expliciet in het manual vermeld. Kan zijn dat een van de bokken een zaagsnede heeft en als klem werkt ??.

Met de klok mee draaien is meer olie, dus dat je met de zaak in deze stand wat veel olie hebt is dus niet zo vreemd !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Dat vond ik dus ook al zo raar, die merktekens op het vliegwiel juist zetten. De tuimel as staat helemaal niet in verbinding met de distributie.

Maar dan vraag ik me nog altijd 1 ding af, hoe kan het dat opeens zonder aan de motor te sleutelen die as verdraaien??? Ik was gewoon aan het rijden en opeens spoot de olie eruit. Motor had ik normaal laten warmlopen voordat ik de gas er vol opzette.

Ga me morgen weer eens over de zaak heenbuigen en denk wel dat ik de tractor weer aan het lopen krijg als het tenminste aan de tuimelas ligt.

Jullie horen het wel en als ik niet meer op het forum kom,

EEN FIJN OUD & NIEUW TOEGEWENST AAN IEDEREEN!!!!
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Beetje late reactie misschien maar de trekker loopt alweer meer dan een week zelfs.
Was nog even naar de dealer geweest hiermee en die zei dat het echt niet aan de tuimeas kon liggen want zoiets verdraaid nu eenmaal niet tijdens het rijden ofzo, kan alleen maar verdraaien tijdens demontage.

De olie komt gewoon omdat de trekker al enige tijd stil heeft gestaan en geen zwaar werk meer geleverd was. Had ik hem gewoon uitgezet, een tijdje gewacht, dan had ik gewoon verder kunnen rijden en had ik hem helemaal niet uit elkaar hoeven draaien.
Nu rijdt en loopt hij weer normaal gelukkig.

Heb nu wel de kans gehad om de kleppen weer eens te stellen dus is het toch niet voorniks geweest.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door wpee »

Ik zou hem toch goed in de gaten houden als je de traktor weer laat werken en goed warm wordt.
Waar zou de olie vandaan moeten komen als hijlang stil heeft gestaan, roken allee, maar olie? Nee, ik denk dat er meer is dus houdt het goed in de gaten.

Weet je trouwens zeker dat het olie was en geen onverbrandde diesel die roet meeneemt uit uitlaat? Kan nl ook.

Wim

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

Ken heus wel het verschil tussen olie en diesel. Het was gewoon een dikke douche die ik over me heen kreeg. Pikzwart! Het was olie ja.

Volgens de dealer hebben wel meer tractoren dat die langer stilstaan en niet veel werk doen. Als ze dan eens moeten werken komt dat wel eens voor. Heb nu al enige wagens mest weggereden en hij is nog steeds droog in de uitlaat. Des te beter.

En wat zou er volgens u meer moeten zijn? Aan de tuimelas kan het niet liggen want die verdraaid echt niet tijdens het draaien van de motor. Hij zal echt nie kapot draaien want hij krijgt smering. Op die momenten te veel ja maar dat zal niks doen.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door wpee »

Olie of trope door uitlaat kan zijn dat:
1 vastzittende schraapveer na langere stilstand
2 vastzittende uitlaat klep waardoor deisel wel wordt ingespoten maar niet verbrand (geen hoge druk), deze komt dan naar buiten uiteraard. Diesel lost roet op en lijkt op olie.
3 lekkende klepsteel-seals

-Hij krijft dus niet te weining smering, geen probleem. Probleem is eerder dat olie KAN opraken omdat er olie verloren wordt waar het niet de bedoeling is. Houdt dus het peil in de gaten.

Als de uitlaat mooi droog blijft nu, dan is het waarshcijlijk een gevolg van langere stilstand. Dat is waar.

Wim

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door fergie »

Hello Bijde,

Ok ga voor de verdraaide tuimel as. Volgens het manual is de aanbevolen stand zoals eerder mee gedeeld en alleen in extreme gevallen zou dat anders moeten zijn. Manual is tot nu to altijd correct gebleken. Andere mensen die dit probleem eerder hadden hebben het opgelost door het ding correct af te stellen. In die gevallen was de motor zonder boek uit elkaar geweest en verkeerd gemonteerd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Olie spuit uit de uitlaat!!!

Bericht door Caster »

LEZEN!!!

Heb nu al enkele uren gereden met de tractor en hij spuit geen olie meer. Inlaat spruitstuk is volledig droog (is gecontroleerd)

Die as verdraaid zich zeker iedere keer vanzelf en dan terug ofwa?

Sorry maar ge moet nie altijd blindelings vertrouwen op een manual. Er staan ook fouten in. Heb er ervaring mee bij IH en zeg niet dat het bij MF niet voorkomt. Ik geloof de dealer eerder dan de manual, daar hebben ze er ervaring mee.

I'll rest my case.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

Plaats reactie