lawaai uit achterbrug
Moderators: Tony, fergie, admin
lawaai uit achterbrug
straks heb ik weer wat tijd voor mijn MF30 en wil dan de achterbrug aanpakken.
Er komt veel meer lawaai vanaf dan wat normaal is. Hoe hoger de snelheid van de wielen des te meer lawaai. Het als of er tandwielen vlink tegen elkaar lopen of lagers die kapot zijn.
Ik weet dat er geen goede olie op de achterbrug zit. Er zit 10W40 in (gewone motorolie). Als ik er andere olie in doe hoe groot is dan de kans dat het lawaai minder wordt. Of zou het probleem toch in de achterbrug zitten.
gr. gert-jan
Er komt veel meer lawaai vanaf dan wat normaal is. Hoe hoger de snelheid van de wielen des te meer lawaai. Het als of er tandwielen vlink tegen elkaar lopen of lagers die kapot zijn.
Ik weet dat er geen goede olie op de achterbrug zit. Er zit 10W40 in (gewone motorolie). Als ik er andere olie in doe hoe groot is dan de kans dat het lawaai minder wordt. Of zou het probleem toch in de achterbrug zitten.
gr. gert-jan
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: lawaai uit achterbrug
Gert-Jan,
De MF30 maakt altijd wat meer lawaai in de achterbrug dan een MF35. Dat is heel normaal en daar kan de trekker heel oud mee worden.
De 10W40 olie is echter wel aan de dunne kant voor de achterbrug. Zeker als die er al een tijd in zit. Multigrade olie is eigenlijk alleen geschikt voor motoren. De kogels uit de kogellagers (en ook de tandwielen) malen namelijk de polymeren stuk waardoor de olie steeds dunner wordt. Uiteindelijk blijft er van een 10w40 olie alleen een 10w10 olie over. Dikkere olie maakt wel dat er minder lawaai gemaakt wordt.
Kontroleer ook eens of de tandwielen van de eindreductie nog voldoende olie hebben.
De MF30 maakt altijd wat meer lawaai in de achterbrug dan een MF35. Dat is heel normaal en daar kan de trekker heel oud mee worden.
De 10W40 olie is echter wel aan de dunne kant voor de achterbrug. Zeker als die er al een tijd in zit. Multigrade olie is eigenlijk alleen geschikt voor motoren. De kogels uit de kogellagers (en ook de tandwielen) malen namelijk de polymeren stuk waardoor de olie steeds dunner wordt. Uiteindelijk blijft er van een 10w40 olie alleen een 10w10 olie over. Dikkere olie maakt wel dat er minder lawaai gemaakt wordt.
Kontroleer ook eens of de tandwielen van de eindreductie nog voldoende olie hebben.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: do 27 dec 2007 23:40
- Locatie: Grootegast
Re: lawaai uit achterbrug
he hoi dat verhaal klinkt me heel bekend.
heb zelf een mf 25 die theoretisch zelfde is als de mf 30 die maakt ook best veel lawaai uit de achterbrug heb de goeie olie in de achterbrug en in de eind aandrijving zit ook nieuwe olie maar volgens mij is dat zoals eerder genoemd gewoon normaal bij deze series.
groeten rinze
heb zelf een mf 25 die theoretisch zelfde is als de mf 30 die maakt ook best veel lawaai uit de achterbrug heb de goeie olie in de achterbrug en in de eind aandrijving zit ook nieuwe olie maar volgens mij is dat zoals eerder genoemd gewoon normaal bij deze series.
groeten rinze
Groeten Rinze
Re: lawaai uit achterbrug
hallo:
Als het normaal is dat er zoveel lawaai uitkomt dan laat ik het maar zo.
Het is wel storend. Als je rijdt hoor je de achterbrug net zo hard als de motor.
Ik zal er wel een keer andere olie op doen dat lijkt me beter.
Ik neem aan dat er dezelfde olie in kan, wat er ook bij de trekkers van heden wordt gedaan?
Dan is er nog iets.
Als ik hard rij en dan een bocht naar rechts neem komt er een tikkend geluidt
uit de achterbrug. Wat kan dit zijn?
Kun je mij ook uitleggen wat je bedoeld met de tandwielen in de eindreductie?
Volgens mij is er één groot olie bad voor hydroliek, versnellingsbak
en smering van de tandwielen. Door een bout aan de achterkant eruit te draaien
kun het nivo pijlen en de vuldop zit naast de zitting.
Als het normaal is dat er zoveel lawaai uitkomt dan laat ik het maar zo.
Het is wel storend. Als je rijdt hoor je de achterbrug net zo hard als de motor.
Ik zal er wel een keer andere olie op doen dat lijkt me beter.
Ik neem aan dat er dezelfde olie in kan, wat er ook bij de trekkers van heden wordt gedaan?
Dan is er nog iets.
Als ik hard rij en dan een bocht naar rechts neem komt er een tikkend geluidt
uit de achterbrug. Wat kan dit zijn?
Kun je mij ook uitleggen wat je bedoeld met de tandwielen in de eindreductie?
Volgens mij is er één groot olie bad voor hydroliek, versnellingsbak
en smering van de tandwielen. Door een bout aan de achterkant eruit te draaien
kun het nivo pijlen en de vuldop zit naast de zitting.
Re: lawaai uit achterbrug
Als ik je berichten eens goed lees, lijkt het mij dat er bij jou toch meer geluid uit de achterbrug komt dan standaard is.
En als het geluid nog vreemder word met een bocht naar rechts, dan is er zeker iets aan de hand.
Bij een bocht baar links met de zelfde snelheid word het geluid dan nog anders?
Het goed zijn dat je een defect lager hebt in 1 van de trompetten.
Bij gewoon rechtuit rijden kun je dan aangeven waar het geluid vandaan komt?
En als het geluid nog vreemder word met een bocht naar rechts, dan is er zeker iets aan de hand.
Bij een bocht baar links met de zelfde snelheid word het geluid dan nog anders?
Het goed zijn dat je een defect lager hebt in 1 van de trompetten.
Bij gewoon rechtuit rijden kun je dan aangeven waar het geluid vandaan komt?
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: lawaai uit achterbrug
Gert-Jan,
Als je op de MF30 zit, hoor je normaal de achterbrug wat janken. Het is nooit meer lawaai dan de motor, maar je hoort het toch goed als de trekker hard rijd.
Dat tikken in de bocht hoor je in ieder geval niet te horen.
De eindreductie van de achterassen kun je herkennen aan de verdikking in het midden van de beide trompetten. Daar zitten planetere tandwielen in. Ik durf echter niet te zeggen of die in dezelfde olie zitten als de rest van de achterbrug.
Het instructie boekje is terug te vinden op de volgende pagina op deze site:
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder7.htm
Als ik me niet vergis is het boekje van MF 130 het meest uitgebreidt. Daar kun je al veel in terugvinden.
Als je op de MF30 zit, hoor je normaal de achterbrug wat janken. Het is nooit meer lawaai dan de motor, maar je hoort het toch goed als de trekker hard rijd.
Dat tikken in de bocht hoor je in ieder geval niet te horen.
De eindreductie van de achterassen kun je herkennen aan de verdikking in het midden van de beide trompetten. Daar zitten planetere tandwielen in. Ik durf echter niet te zeggen of die in dezelfde olie zitten als de rest van de achterbrug.
Het instructie boekje is terug te vinden op de volgende pagina op deze site:
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder7.htm
Als ik me niet vergis is het boekje van MF 130 het meest uitgebreidt. Daar kun je al veel in terugvinden.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: lawaai uit achterbrug
hallo Rienze:
Als ik het zo lees geloof ik toch wel dat het lawaai wat er van mijn trekker komt wel normaal is. Het zijn volgens mij tandwielen die elkaar raken. Wat niet normaal is het tikkende geluid als je met veel snelheid een bocht naar rechts neemt. Met een bocht naar links is dit niet het geval. Er komt dan waarschijnlijk wat meer druk op een as. Het is een tikkend geluid
dus anders dan bij het gewoon rijden met hoge snelheid.
Gerrit:
Ik heb het instuktie boekje van de MF130 ingekeken en volgens mij heb je gelijk, er moet op de eindreductie ander olie op. Misschien dat dit ook wel helpt tegen het lawaai. Ik kan slecht horen waar het geluid precies vandaan komt.
gr gert-jan.
Als ik het zo lees geloof ik toch wel dat het lawaai wat er van mijn trekker komt wel normaal is. Het zijn volgens mij tandwielen die elkaar raken. Wat niet normaal is het tikkende geluid als je met veel snelheid een bocht naar rechts neemt. Met een bocht naar links is dit niet het geval. Er komt dan waarschijnlijk wat meer druk op een as. Het is een tikkend geluid
dus anders dan bij het gewoon rijden met hoge snelheid.
Gerrit:
Ik heb het instuktie boekje van de MF130 ingekeken en volgens mij heb je gelijk, er moet op de eindreductie ander olie op. Misschien dat dit ook wel helpt tegen het lawaai. Ik kan slecht horen waar het geluid precies vandaan komt.
gr gert-jan.
Re: lawaai uit achterbrug
Wat is de makelijkste manier om olie op de eindreductie te doen.
Aan de bovenkant zit maar een heel klein openingetje met een klein
dopje erop. volgens mij een ontluchting.
gr. Gert-jan
Aan de bovenkant zit maar een heel klein openingetje met een klein
dopje erop. volgens mij een ontluchting.
gr. Gert-jan
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: do 17 sep 2009 12:02
Re: lawaai uit achterbrug
op de bovenkant van de reductie zit een boutje voor de beluchting
op de onderkant voor het aftappen
op de zijkant voor het peilen en vullen an de olie
mvg kees
op de onderkant voor het aftappen
op de zijkant voor het peilen en vullen an de olie
mvg kees