lawaai uit achterbrug

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
gert-jan

lawaai uit achterbrug

Bericht door gert-jan »

straks heb ik weer wat tijd voor mijn MF30 en wil dan de achterbrug aanpakken.
Er komt veel meer lawaai vanaf dan wat normaal is. Hoe hoger de snelheid van de wielen des te meer lawaai. Het als of er tandwielen vlink tegen elkaar lopen of lagers die kapot zijn.
Ik weet dat er geen goede olie op de achterbrug zit. Er zit 10W40 in (gewone motorolie). Als ik er andere olie in doe hoe groot is dan de kans dat het lawaai minder wordt. Of zou het probleem toch in de achterbrug zitten.
gr. gert-jan

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: lawaai uit achterbrug

Bericht door admin »

Gert-Jan,

De MF30 maakt altijd wat meer lawaai in de achterbrug dan een MF35. Dat is heel normaal en daar kan de trekker heel oud mee worden.
De 10W40 olie is echter wel aan de dunne kant voor de achterbrug. Zeker als die er al een tijd in zit. Multigrade olie is eigenlijk alleen geschikt voor motoren. De kogels uit de kogellagers (en ook de tandwielen) malen namelijk de polymeren stuk waardoor de olie steeds dunner wordt. Uiteindelijk blijft er van een 10w40 olie alleen een 10w10 olie over. Dikkere olie maakt wel dat er minder lawaai gemaakt wordt.

Kontroleer ook eens of de tandwielen van de eindreductie nog voldoende olie hebben.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

rinze tjoelker

Bericht door rinze tjoelker »

he hoi dat verhaal klinkt me heel bekend.
heb zelf een mf 25 die theoretisch zelfde is als de mf 30 die maakt ook best veel lawaai uit de achterbrug heb de goeie olie in de achterbrug en in de eind aandrijving zit ook nieuwe olie maar volgens mij is dat zoals eerder genoemd gewoon normaal bij deze series.

groeten rinze
Groeten Rinze

gert-jan

Bericht door gert-jan »

hallo:
Als het normaal is dat er zoveel lawaai uitkomt dan laat ik het maar zo.
Het is wel storend. Als je rijdt hoor je de achterbrug net zo hard als de motor.
Ik zal er wel een keer andere olie op doen dat lijkt me beter.
Ik neem aan dat er dezelfde olie in kan, wat er ook bij de trekkers van heden wordt gedaan?
Dan is er nog iets.
Als ik hard rij en dan een bocht naar rechts neem komt er een tikkend geluidt
uit de achterbrug. Wat kan dit zijn?
Kun je mij ook uitleggen wat je bedoeld met de tandwielen in de eindreductie?
Volgens mij is er één groot olie bad voor hydroliek, versnellingsbak
en smering van de tandwielen. Door een bout aan de achterkant eruit te draaien
kun het nivo pijlen en de vuldop zit naast de zitting.

reind

Bericht door reind »

Als ik je berichten eens goed lees, lijkt het mij dat er bij jou toch meer geluid uit de achterbrug komt dan standaard is.
En als het geluid nog vreemder word met een bocht naar rechts, dan is er zeker iets aan de hand.
Bij een bocht baar links met de zelfde snelheid word het geluid dan nog anders?
Het goed zijn dat je een defect lager hebt in 1 van de trompetten.
Bij gewoon rechtuit rijden kun je dan aangeven waar het geluid vandaan komt?
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Gert-Jan,

Als je op de MF30 zit, hoor je normaal de achterbrug wat janken. Het is nooit meer lawaai dan de motor, maar je hoort het toch goed als de trekker hard rijd.

Dat tikken in de bocht hoor je in ieder geval niet te horen.

De eindreductie van de achterassen kun je herkennen aan de verdikking in het midden van de beide trompetten. Daar zitten planetere tandwielen in. Ik durf echter niet te zeggen of die in dezelfde olie zitten als de rest van de achterbrug.

Het instructie boekje is terug te vinden op de volgende pagina op deze site:
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder7.htm
Als ik me niet vergis is het boekje van MF 130 het meest uitgebreidt. Daar kun je al veel in terugvinden.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

gert-jan

Bericht door gert-jan »

hallo Rienze:
Als ik het zo lees geloof ik toch wel dat het lawaai wat er van mijn trekker komt wel normaal is. Het zijn volgens mij tandwielen die elkaar raken. Wat niet normaal is het tikkende geluid als je met veel snelheid een bocht naar rechts neemt. Met een bocht naar links is dit niet het geval. Er komt dan waarschijnlijk wat meer druk op een as. Het is een tikkend geluid
dus anders dan bij het gewoon rijden met hoge snelheid.
Gerrit:
Ik heb het instuktie boekje van de MF130 ingekeken en volgens mij heb je gelijk, er moet op de eindreductie ander olie op. Misschien dat dit ook wel helpt tegen het lawaai. Ik kan slecht horen waar het geluid precies vandaan komt.
gr gert-jan.

gert-jan

Bericht door gert-jan »

Wat is de makelijkste manier om olie op de eindreductie te doen.
Aan de bovenkant zit maar een heel klein openingetje met een klein
dopje erop. volgens mij een ontluchting.
gr. Gert-jan

ferguson25

Bericht door ferguson25 »

op de bovenkant van de reductie zit een boutje voor de beluchting
op de onderkant voor het aftappen
op de zijkant voor het peilen en vullen an de olie

mvg kees

Plaats reactie