Compressor

Hier mogen alle discussie gestart worden die niets met trekkers te maken hoeven hebben. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Compressor

Bericht door Botanicus »

Hallo,

Even iets heel anders dan trekkers terwijl je het toch redelijk veel gebruikt.
We hebben hier een compressor met oliereservoir die niet op gang wil komen voornamelijk als het kouder wordt. Heb ik al eens de olie verdund maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat te veel verdunnen
lijkt me ook niet goed. Nu springt steeds de automatische zekering eruit.
Heeft iemand wel eens hetzelfde gehad en zou hiervoor een oplossing zijn??

Groet,

Piet
Botanicus

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Compressor

Bericht door fergie »

Hello Piet,

230V machine ?. Dan aanloop condensator eens vervangen (en de olie weer verversen).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: Compressor

Bericht door Botanicus »

Hallo Rene,

Is inderdaad een 230 volt machine.
het is zo dat als je een paar keer de zekering weer ''aan'' zet dat ie het gewoon doet.
Hij begint dus wel te lopen maar loopt niet lekker door. Is net of de olie te dik is.
Als de condensator het niet meer doet geeft hij toch helemaal geen teken van leven meer of heb ik dat mis??

Groeten,

Piet

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Compressor

Bericht door fergie »

Hello Piet,

Condensatoren kunnen wel dit soortrare dingen veroorzaken. Bedacht echter net wat anders. Blaast hij wel druk af als ie afslaat ?. Als dat niet zo is loopt hij balast aan en dat gaat niet al te best (staat nog druk op de leiding). Als je dan de ketel leeg laat lopen voor je hem aan zet is het wel goed. Het wil vaker voorkomen dat het afblaas klepje niet goed bediend wordt, het zit in de druk-schakelaar (pressostaat).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: Compressor

Bericht door Botanicus »

Rene,

Bedankt voor je reactie alvast! Misschien breng ik het niet goed onder woorden.
Het is zo als ik die compressor pak en ik zet hem dus aan voor de eerste keer wil hij dus niet op toeren komen
en gooit hij steeds de automatische zekering eruit. Nadat ik deze een paar keer heb ingeschakeld lijkt het wel
of de olie dunner wordt of misschien toch een klepje in de pressostaat en trekt hij wel door.
Er zit dan geen druk meer in de ketel dus hij zou met gemak druk op moeten kunnen bouwen.

Groeten Piet.

admin
Site Admin
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Compressor

Bericht door admin »

Piet,

De automatische zekering zelf kan ook het probleem zijn. Die zijn niet geschikt voor de startstromen van elektrische motoren. Helaas schrijf je niet hoe groot de motor is (vermogen/aantal watts).
Ook een slechte condensator kan de startstroom van een 220v motor vergroten.

Vraagje, Gaat de zekering er meteen uit, of na een paar seconden?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Compressor

Bericht door fergie »

Hello Piet,

Defecte automaat is me niet onbekend, ik heb er met m'n las apparaat reeds meerdere om zeep geholpen voordat ik die toen maar via een ouderwetse trage zekering heb gemaakt. En inderdaad, een condensator die niet goed is kan de aanloop stroom vergroten en is meestal ook nog warmte gevoelig. (na een paar pogingen is die dus opgewarmt).

Is simpel te testen, andere groep zoeken en daar op proberen te starten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Re: Compressor

Bericht door robin »

hallo ,
aangezien het hier over compressoren gaat heb ik ook even een vraagje .
Wat voor soort olie moet er in een compressor ? in de doe-het-zelf hadden ze zo geen olie :(
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Compressor

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Meeste techniesche groothandels hebben wel zogenaamde "zuiger compressor olie". Dat gaat in vrijwel elke compressor met zuigers. Uitzonderingen hierop bestaan natuurlijk, mijn airpres moet gewoon 10W30 in maar dat staat er dan ook duidelijk op.

Schroef compressors en schotten compressors hebben meestal heel specifieke olie nodig, daar bel je best de fabrikant voor een dichts bij zijnde dealer.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie