rook

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

jens

Re: rook

Bericht door jens »

Hoi,
Wat kan ik dan doen tegen die
witte-blauwe rookpluiken?

Jens
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Aangenomen dat je koppakking nu dicht is :

* Blauwe rook : =olie verbranden. Oorzaak : olie schraap veren, versleten bussen, klepgelijders versleten

* Witte rook : te weinig diesel of te veel lucht of lekkende verstuivers. Kan eerste of laatste zijn, bijde waarschijnlijk verstuivers. Even testen laten, 135 bar breek druk, bij 120 bar moeten ze niet lekken. Heb je aparte gloeiers in elke cylinder verstuift hij in 2 stralen, anders 1.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

jens

Bericht door jens »

Hoi,
Ik heb de verstuivers laten testen in
de garage en ze hebben ze maar een klein beetje
moeten bijregelen.
-éénschaar Hert ploeg

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jens,

kan best kloppen maar hebben ze ook de lek test gedaan, 10 sec op -10% druk en dan controleren of ze droog blijven ?.

Blauwe rook is olie dus dan zal er gesleuteld moeten gaan worden om dat op te lossen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

jens

Bericht door jens »

Hallo ,René
maar hoe komt het dat die witte rookpluiken
alleen er maar zijn bij stationaer draaien .Bij
het rijden rookt hij zo opvallend veel niet
maar als ik wild optrek dan weer wel maar dan niet in pluiken

groetjes jens
-éénschaar Hert ploeg

jens

Bericht door jens »

hier zie je alvast een foto
Bijlagen
mf 35 met gino 4.JPG
mf 35 met gino 4.JPG (101.41 KiB) 10159 keer bekeken
-éénschaar Hert ploeg

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Dat komt omdat er diesel door de injector in de voorkamer lekt en die ontbrand tijdens de compressie vanzelf. Bij meer toeren heb je geen last omdat er dan weinig tijd is tussen de slagen. Ik zal geen wedden schap voorstellen maar resultaten uit het verleden wijzen toch voor zo'n 90% in deze richting. Als het lekken heel erge vormen aan neemt kan het overigens wel bij wat hogere toerentallen zichtbaar zijn. Bv. laatst een paar verstuivers uit een 6 cyl. cummins in een daf truckje getest, die waren zo lek als een zeef na ca 500.000km dus die rookte ook nog bij een stukje over de duizend toeren. Dan wordt het wel meer grijs overigens.

Indien niet is de enige andere bron van witte rook water maar we hadden aangenomen dat het koelsysteem dicht is. Verliest hij nog koelwater ?.

Groetjes,

René.

gert-jan

Bericht door gert-jan »

Rene; kun je de eerste zin ook wat beter omschrijven, zodat het voor mij ook begrijpbaar is.

groeten gert-jan

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Gert-jan,

Je bedoelt : Dat komt omdat er diesel door de injector in de voorkamer lekt en die ontbrand tijdens de compressie vanzelf ?.

Is simpel als je bedenkt dat een diesel werkt door spontane ontbranding van de brandstof. Dat komt doordat de aangezogen lucht ruim 600ºC wordt door het inelkaar drukken tijdens de compressie (net als je fietspomp die warm wordt of je compressor).

Een injector is in wezen een hydrolisch gestuurde klep. Als de druk in de aanvoer leiding een bepaalde waarde overschrijd gaat de klep open en verstuift de brandstof zich in de verbrandingsruimte. Zakt de druk weg dan sluit de klep en stopt de inspuiting. Er blijft echter wel druk in de leiding staan om te zorgen dat de volgende inspuiting op tijd begint en er niet eerst weer de volle druk in de leiding moet worden opgebouwd.

Als de klep door-lekt dan zal de achtergebleven druk weg ebben en er diesel in de verbrandingsruimte terecht komen. Men test daar op door de druk op de verstuiver tot 10% lager dan de aanspreek druk te brengen en die 10 sec. vast te houden. De verstuiver mag daarbij niet druppelen of echt nat worden (vooraf goed droog gemaakt)

Het effect van de doorgelekte brandstof is dat die bij het berijken van de ontbrandings temperatuur van de lucht tijdens de compressie slag onsteekt. Da's niet per defenitie het tijdstip waarop er normaal ingespoten wordt. De diesel ontbrand wel echter niet met de normale snelheid. Omdat het niet verstoven is zijn de deeltjes te groot en is er te weinig lucht aanwezig rondom om ze volledig te verbranden. Daardoor krijg je witte rook. Tevens moet de inspuit pomp de weggelopen brandstof weer aanvullen en druk opbouwen waardoor de eigenlijke inspuiting vertraagd wordt en niet de goede hoeveelheid heeft.

Kortom, een injector moet altijd gecontroleerd worden op :

1. druk
2. spray patroon
3. lektest

Groetjes,

René.

jens

Bericht door jens »

hello,
vorige week heb ik eens lang gereden en na een tijdje rookt hij niet meer
de oliedrukmeter staat dan bijzonder laag en hij heeft wel redelijk wat onderdruk
er komt wat rook uit waar de olie in moet,we hebben er gewone 10w40 olie inzitten
maar misschien is de rook van de oude wat troebele diesel die we er in gegeoten hebben
en is het zo als je wat petrol in je diesel doet dat hij minder rookt of niet.

jens
-éénschaar Hert ploeg

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Schone nieuwe diesel er in en dan eerst eens een tank leeg draaien onder redelijke belasting. Verstafte diesel geeft altijd een vertekend beeld. Is daarna nog wat mis begin dan even een nieuwe topic.

Benzine bij mengen tot 5-10% mag om vlokken tegen te gaan en de motor schoon te branden maar doe dat alleen op licht werk. Wil je zwaar werk kunnen doen en toch vlokken tegen gaan dan petrolium bij mengen. (of winter diesel, daar zit het al in)

Groetjes,

René.

jens

Bericht door jens »

hallo,René
Ik heb er wat petrol in gedaan omdat we dat nog staan hebben
maar veel verschil komt er de eerste rit niet in. maar de mf Dealer zegt
dat ik beter mijn kleppen zou bijregelen.Bevinden die onder de tank
moet ik gewoon de tank eraf halen en dan het bovendeksel.

jens
-éénschaar Hert ploeg

E.Eenink

Bericht door E.Eenink »

om de kleppen te stellen moet je de diesel tank eraf halen en de deksel eraf en dan kun je gaan stellen. Het mooiste is als je even een nieuwe pakking onder de kleppendeksel doet voor een paar euro heb je de pakking en scheelt een hoop werk want als de tank eraf moet ben je wel even mee bezig.

Edwin

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jens,

Heb je er ook schone diesel in gedaan ?. Ik wil graag helpen maar dat houdt dan wel in dat we eventueel problemen elimineren. Verstafte diesel staat dan nogal hoog aan de lijst. Een beetje benzine of petrolium zal er niets aan veranderen en dus zal die net als m'n agregaat blijven roken tot je er schone in gooit. En ik bedoel wel, oude spul er uit en dan schoon spul er in !.

Groetjes,

René.

jens

Bericht door jens »

Hallo, René
ik had er ook nieuwe diesel in gedaan
met 6% petrol.en heb weinig oliedruk
bij stationair draaien als de moter warm is.
Ik heb 10w40 olie op de motor zitten.

jens
-éénschaar Hert ploeg

Plaats reactie