Maar om een dubbel assige remork te trekken is het ideaal denk ik omdat die niet zo snel naar om hoog komen. Maar als je die staaf die omhoog steekt in je 3e punt bevestigd kan je aanhangwagen toch niet meer weg. (omhoog of omlaag)
Maar mijn bedoeling was om de trekhaak op een vaste hoogte te houden, maar moet ik dan daar mijn topstang voor gebruiken of mag ik hier een vaste staaf voor gebruiken?
De topstang heb je hier nodig om te zorgen dat je de zaak niet acherover trekt (draaipunt aan bijde hefarmen). Om de hoogte vast te maken kun je mischien de hef vergrendeling gebruiken die je franse MF25 heeft mits die dan niet omhoog kan komen. Anders twee strippen maken, aan bijde zijden tussen de pennen en de hefarmen schuiven en de andere kant onder de topstang op de trekker bevestigen aan de lange pen.
Echt ideaal is deze oplossing niet omdat de zaak toch behoorlijk ver achter de achteras uit komt. Het is wel een stevige en praktische oplossing die makkelijk in gebruik is en niet veel kapitaal vergt. Echter de oplossing van Gerrit is niet eens zo duur en die is beter voor gewone aanhangers mits je die dan iets langer maakt om een beetje te kunnen sturen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hallo,
Een late reactie op een toppic van een kleine maand terug ivm de koppeling met aanhanger. Deze koppeling zit er bij mij al zeker 15 jaar op. Het voordeel is dat je aanhanghoogte van je trekker wat kan kiezen en dat de koppeling er snel afgehaald is door slechts 1 pin te verwijderen. Het eenige nadeel is dat er geen omslagbeveiliging opzit, maar ik weet niet hoe jullie rijden met een zware last... Ik alvast rustig aan
(text verplaatst en foto's verkleind, fergie Afz. Ilcanar
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Deze of soortgelijke zie je vaker. Het maakt inderdaad het koppelen op verschillende hoogtes makkelijk. Langzaam rijden hoeft je echter niet te vrijwaren van problemen met zware lasten. Afgelopen weekend hadden we 2 fordsons (bijde 6 cylinders) voor de trek-truck. De voorste had de trekstang ruim 20 cm boven de achteras en bij het weg trekken meende deze jonge man dat hij flink gas moest geven en vervolgens de koppeling laten schieten. Resultaat was dat de zaak onder een hoek van zo'n 45º van start ging (en dat met een lange 6-pitter) !. Helaas wel zo'n stel jongens die je wat kunt vertellen maar luisteren willen ze niet....... Jammer want zonder rolbeugel of steiger begrenzer is het levensgevaarlijk. Tevens vondt hij het zo leuk dat hij het de tweede keer gewoon weer deed.
Het zelfde kun je ook bereiken door over een hobbel of door een gat te rijden. De extra weerstand op de zware kar kan je vrij plotseling achterover wippen. Bij remmen helpt langzaam aan wel in de zin dat de trekker niet zo gauw zal gaan schuiven.
Groetjes,
René.
wat een verkeerd geladen aanhanger kan doen met de gemoedrust van de bestuurder weet ik sinds vorige week zaterdag.
Ik heb een enkelassige aanhanger met de as in het midden zonder oplooprem. Deze kun je met de hand opkiepen.
Deze hing achter de Renault R89. De lege combinatie woog ongeveer 3200 kg en de geladen 6000kg.
Met een leuk vrachtje vulzand ging ik dus huiswaarts en was echt blij dat ik thuis was. Ik zag er al tegenop om de 2de kar te halen maar het moest toch. Je laat het toch niet brengen als een tractor en kar hebt.
Bij de tweede vracht had ik de schep wel bij me en heb flink wat gewicht naar voren gehaald zodat ik hem voor bij de koppeling niet meer op kon tillen. Dat kon ik bij de eerste vracht dus wel. Ik ben echt fluitend naar huis gereden. Geen centje pijn toen met evenveel kg's geladen.
Zorg er dus voor dat er genoeg gewicht op de koppeling ligt.
Nu begrijp ik dus ook wat René bedoelde met het wippen als je door een gat of over een bult rijdt. Het rijdt echt niet lekker en je hebt in een bocht het gevoel dat de hele zaak omkukelt. Ook begon, als ik wat harder reed de kar te dansen, schommelen of hoe je het ook wil noemen. Hij ging van links naar rechts en weer terug.
Bij de tweede lading had ik dus nergens last van.
Zo dit moest ik toch even kwijt.
Groeten,
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955), Goudland kantelploeg GK-??, Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork, Renault R89 met grondbak (1970), Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
Hoewel de belading belangrijk is heeft het vrijwel niets met de aankoppeling te maken. De druk die je op je "dissel" hebt geschept heeft bijvoorbeeld het effect dat je de voorwielen van de trekker lichter maakt als de koppeling ver achter de achteras ligt. Daardoor kun je bestuurings problemen krijgen.
In het verlengde daarvan wil ik nog wel uitleggen wat het "wippen" nu precies inhoud. Als je trailer een gat of hobbel raakt die de kracht om hem te trekken plotsklaps stukken hoger maakt zal de trekker boven de as ineens een veel grotere kracht ondervinden en dus om z'n as achter over willen kantelen. Als je eens een kar over een drempel hebt getroken heb je echter effect no. 2 wel eens gevoeld. Dat de hele kar ineens om z'n as voorover duikelt. Met belading er op is dat nog vele malen erger dus heb je ineens een hoop kilo's op het koppelpunt er bij. Licht het koppelpunt ook nog enigzins achter de achterste as dan heb je dus twee krachten die de trekker willen "wippen". Als de trekker daadwerkelijk omhoog komt krijgt de massa voor de achteras ook nog eens een hoeveelheid moment energie die mee kan spelen bij het laatste zetje.
Overigens heb ik afgelopen weekend een vrachtje puin in een hoog aangekopelde kieper getrokken met de FE35. Dat was wel maximaal een ruime ton. dus ca even zwaar als de trekker maar hij werdt wel licht in het stuur bij sommige hobbeltjes (langzaam gereden). Remmen doet ie niet super dus dat ging wel goed, tevens omdat ik achter iemand aan reed en dus waarschuwing had. Ik denk dat ik het anders niet zou hebben gedaan. In dit geval kon ik de dissel wel tillen (net) en zat het trekpunt pal achter de as en niet echt veel boven de as. Had het een diesel geweest zou ik er stukken minder van gevoeld hebben dan de lichte petrolium motor in de mijne. Vergeleken met de 2 kuub zand (da's dus ca 3,6 - 3,8 ton) in de kipper gekoppeld onder de as een wereld van verschil.
Hier merk je er helemaal niets van, ook niet in een hobbelend weiland, rijd perfect op vlakke weg en remmen gaat helemaal super. De ca 1.5 ton op de achteras van de trekker gaf tevens een heel lekker "geveerd" ritje ten opzichte van de kale trekker.
Groetjes,
René.