afstelling lucht/diesel

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Ben Boersema
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 21 mar 2008 17:54
Locatie: Noordhorn

afstelling lucht/diesel

Bericht door Ben Boersema »

hallo,

volgens mij is de afstelling tussen de luchtinlaatklep en de brandstofpomp ontregelt,
de motor loopt bij hogere toeren niet lekker, hij trilt.
wie weet hoe ik dit moet afstellen?

Ben Boersema
groeten,

Ben Boersema

TEF 20 (1954)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: afstelling lucht/diesel

Bericht door fergie »

Hello Ben,

Vermoedelijk denk je dat de brandstof pomp mechanisch bediend wordt. Da's echter niet zo, het ding heeft een vacuum regulateur. De mechanische bediening is de anti-jengel voor stationair. Als de zaak bij hoog toeren niet goed werkt controleer dan :

* Luchtfilter, schoonmaken door het ding een nacht in diesel te laten weken (helemaal onderdompelen, onderste pan kan er wel af). Dan in een emmer heet! water op z'n kop zetten, helemaal kopje onder. De olie en vuil komen wel boven drijven. Dat nog een keer of wat herhalen tot er niet veel meer uit komt. Dan met luchtdruk droog blazen en een hele dag in de volle zon zetten om helemaal te drogen. Dan vullen met nieuwe olie tot de markering.

* Op de pomp zit ook een klein filtertje. Er loopt een leiding van de gasklep naar de pomp. Een cm of 5 verder naar voren dit een rond dopje. Draai die er uit en zelfde als het luchtfilter.

* Dan de meest verdachte, het membraam. De regulateur werkt met een leren membraam. Het zit in de kamer achterop de pomp, waar de leiding op uit komt. Neem die leiding los. Trek de stopknop uit en sluit de opening af met een vinger. Laat nu de stopknop los. Deze mag iets terug komen maar moet dan blijven hangen. Loopt hij langzaam door tot het eind is het membraam lek. Deze moet je dan gaan vervangen want dat wordt snel erger.

Dan nog een waarschuwing : Wat er ook gebeurt start de motor NOOIT zonder de leiding, hij zal heel hoog in toeren klimmen en katastrofaal stuk lopen !. Je bent dus gewaarschuwd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie