Nieuw gekocht TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Harry

Nieuw gekocht TEF

Bericht door Harry »

Hallo, ik ben Harry-Jan van Zundert 23 jaar oud, heb een paar dagen geleden een Ferguson Tef gekocht(type weet ik nog niet, moet ik nog bekijken) Ik heb hem niet lopend gekocht, daar was de prijs was er ook naar. Graag zou ik de trekker zo veel mogelijk in originele staat opknappen en lopend zien te krijgen. Zelf zat ik te denken om eerst naar het technische gedeelte te kijken, als dit in orde is het uiterlijk. Zoals gezegd liep hij niet. Mijn vraag is eigenlijk wat eerst te doen alvorens te proberen te starten. Zo bevat de radiateur bijvoorbeeld geen water. Dus eigenlijk wat moet in orde zijn alvorens de trekker proberen te starten. Ik ga hem half deze week halen dus dan kan ik waarschijnlijk ook meer zeggen over het type. (de kap is trouwens rood)

Alvast bedankt
Mooie website trouwens

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Welkom in de wondere wereld van ferguson !. Je zult er vast nog veel plezier van gaan hebben !.

Om te beginnen, een TEF is een type, de benamingen zijn als volgt : (beknopt)

De serie trekkers heet de TE-20 serie (TE= Tractor England, gebouwd in coventry engeland door de standard motor coporation in opdracht van Ferguson ltd.)

De letter na de TE is de uitvoering of model. Een paar voorbeelden :

geen letter is de oorspronkelijke TE trekker met een continental Z120 benzine motor.
A= standard motor corporation motor, benzine (meerdere uitvoeringen van)
D= standard motor corporation motor, petrolium
F= standard motor corporation type 20C diesel motor

Dit beslaat de in nederland meest voorkomende types er waren echter van A tot T voor verschillende smalspoor en industrieele versie's.

Als je nog vragen heb, daar zijn we voor !.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Harry

Bericht door Harry »

Alvast bedankt voor deze informatie,

Zoals gezegd ga ik hem van de week halen, en dan kan ik verder naar de gegevens kijken.

Mochten er nog technische tips zijn over het checken van zaken alvorens te starten dan hoor ik dat graag.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Harry-Jan,

Bij een oude trekker in het algemeen begin je altijd heel voorzichtig met kijken of alles draait en en los zit. Dat geld voor de motor, remmen, koppeling, versnellingsbak etc. Daarna ga je kijken waar het allemaal lekt en hoe erg het is. Vervolgens ga je kijken of overal brandstof komt. Pas dan ga je proberen te starten. Ben je soms al een poos verder en heb je misschien al besloten om alles te demonteren en te reviseren voordat je gaat starten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry-Jan,

Gerrit vergeet nog een ding, bij de TEF wil de regel stang voor de brandstof hoeveelheid wel eens klem in de pomp zitten. Die staat dan in de vol gas stand waardoor hij te veel toeren maakt en kapot loopt omdat je hem niet kunt stoppen. Als je dus wilt proberen te starten even de deksel van de pomp nemen (zit met 2 gleufkop schroeven vast en aan de stop knop trekken. Als het beweegt zit het wel goed anders eerst gangbaar maken !. Bij twijfel altijd zorgen dat je de lucht inlaat kunt afsluiten, zonder lucht doet ie het namelijk ook niet, dat wordt nog wel eens vergeten. Je kunt bijvoorbeeld de inlaat van het lucht filter vrij maken zodat je die met je hand kunt afsluiten als het mis gaat.

Vergeet niet de remmen te controleren als je gaat slepen, da's ook een manier om hem te stoppen, gewoon flink remmen in de 4e. Het is in ieder geval handig als je kunt stoppen.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Harry

Bericht door Harry »

Dacht idd ook aan de brandstof pomp, zal deze proberen goed gangbaar te krijgen. Goed tip idd van de luchtinlaat. :wink: En verder zorg ik natuurlijk dat motorolie en water ed. goed op pijl staat. Voor het transport heb ik zowiezo een soort dieplader achter een trekken op mijn werk regeld omdat het me niet verstandig leek te slpen zonder dat ik wist hoe remmen ed. werkten. Op dit moment staat er geen of veel te wienig water in de radiateur, kan het kwaad om de trekker gewoon rustig te laten lopen zonder er water in het systeem zit, mocht de rtadiateur blijven lekker. Dus kan hier de water poimp tegen.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Harry,

Zonder water in de cylinderkop wordt de kop veel sneller warm dan het blok. Kromme kop en defecte koppakking liggen dan op de loer. Gewoon vol water gieten en kijken of het er ergens weer uit komt. Tenzij het er net zo hard weer uit komt kun je rustig even starten en laten lopen als je maar in de gaten houdt dat het op pijl blijft. De waterpomp heeft er alleen moeite mee droog te lopen als die ook echt droog is. Als hij nog nat van binnen is kan even draaien geen kwaad.

Groetjes,

René de Bruin.

Plaats reactie