Ik ga zuigers en bussen vervangen nou zag ik dat de 23c motor droge lijners heeft
dus normaal zitten de bussen geperst.
Nou is bij mijn tractor het probleem dat 2 bussen los zaten en de hoogte niet goed is maar mede techneuten hoe kun je ze het beste vervangen bij deze motor.
En wat stelt de hoogte van de bussen van deze motor.???
Als de hoogte van de bussen niet goed is kun je het blok laten kotteren en vlakken zodat het weer klopt of je plaatst shimmen. (onder de kraag van de bus). Die kun je vaak wel krijgen bij diesel service bedrijven. Overigens zitten ze in koude toestand gewoon los in het blok. De nieuwe shuif je er zo in.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Het probleem met de verzakte bus heb ik destijds ook gehad met mijn MF 35.
Ik had het 'geluk' dat deze bus dusdanig te laag stond, dat ik een 0,8 mm rvs lasdraad (tbv TIG) onder de bus kon leggen en zodoende nog onder de maximale hoogte zat.
Dit heb ik toen gedaan met het idee: werkt dit niet, dan zie ik het dan wel weer.
Een aantal weken terug moest de kop er weer af ivm inspectie (zie eerdere posts) en het bleek dat de bus nog op dezelfde hoogte stond.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat het blok tussen deze beide tijstippen maar 40 uur heeft gedraaid.
De bussen schuiven normaliter er idd zo uit, 1 bus klemde bij mij. Deze heb ik er met een blokje hout uitgeslagen. De nieuwe gleed er toen makkelijk in nadat ik hem had ingesmeerd met zeep. Dit op aanraden van een vriend van mij die regelmatig een blok van een two wheel drive tractorpull reviseerde.
Hij gaf mij trouwens ook deze tip voor het monteren van zuigerveren als je nét niet het juiste gereedschap hebt : 2 stukjes doek aan de einden van de veer haken, uit elkaar trekken en monteren maar!
Okee dus de bussen zitten los in het blok.
Nou ja los, 2 van mijn bussen kwamen er pas uit met een blokje hout en een hamer.
Ik zal jullie tips ten harte nemen en shims of draad onder de buskragen leggen.
Heeft 1 van jullie enig idee wat de voorgeschreven hoogte tov het blok moet zijn ?
Krukas ziet er goed uit wel wat hele ligte krasjes in de lagerschalen maar die vervang ik en dan poets ik de krukas ook weer glad.
Daarvoor heeft men een service manual, staan alle gegevens en maten in die je zou kunnen willen weten. Jouke Bokma kan je wel aan een herdruk helpen, fergusonfarm@hetnet.nl .
Wat krukassen betreft, micrometer gebruiken. Ze zien er allemaal mooi uit namelijk, ook als ze te ver versleten zijn. Heb je die niet kan een revisie bedrijf het wel voor je na meten, meestal nog gratis ook.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....