olie
Moderators: Tony, fergie, admin
-
olie
Hoi allemaal,
ik wil bij mijn MF35 de achterbrug olie gaan verversen, nu is mijn vraag welke olie het beste is : een HDX40 singlegrade (Kroonolie) of een multigrade HDX 15W40 (kroonolie). beide zijn oliën gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën met een API specificatie SF/CC
zijn dit de juiste oliën of moet de API een andere specificatie zijn.
(Kan deze olie eventueel dan ook in de motor gebruikt worden.)
In de motor zit nu overigens een TRACTAGRI HDX 15W40 met een API CI-4/SL van Total. Dit is weer een andere API specificatie dan de HDX olie van Kroon.
Is deze specificatie belangrijk voor deze oude trekkers of maakt dit allemaal niet zoveel uit.
ik wil overschakelen naar een Kroon olie voor de gehele trekker, omdat deze voor mij makkelijker te verkrijgen zijn en 1 soort voor gehele trekker is ook makkelijk..
Hopelijk kan iemand op mijn vragen antwoord geven.
Alvast bedankt.
Groetjes Jack
ik wil bij mijn MF35 de achterbrug olie gaan verversen, nu is mijn vraag welke olie het beste is : een HDX40 singlegrade (Kroonolie) of een multigrade HDX 15W40 (kroonolie). beide zijn oliën gebaseerd op hoogwaardige solvent geraffineerde basisoliën met een API specificatie SF/CC
zijn dit de juiste oliën of moet de API een andere specificatie zijn.
(Kan deze olie eventueel dan ook in de motor gebruikt worden.)
In de motor zit nu overigens een TRACTAGRI HDX 15W40 met een API CI-4/SL van Total. Dit is weer een andere API specificatie dan de HDX olie van Kroon.
Is deze specificatie belangrijk voor deze oude trekkers of maakt dit allemaal niet zoveel uit.
ik wil overschakelen naar een Kroon olie voor de gehele trekker, omdat deze voor mij makkelijker te verkrijgen zijn en 1 soort voor gehele trekker is ook makkelijk..
Hopelijk kan iemand op mijn vragen antwoord geven.
Alvast bedankt.
Groetjes Jack
Re: olie
15w40 is al een pak beter dan de standaard SAE 30 die vroeger in de motor en brug werden gedaan.
Oudere motoren hebben graag wat meer zink in hun olie .Die is immers niet altijd meer in zulke hoge hoeveelheden aanwezig in de moderne olieen.
Maar die lagere hoeveelheden geven zelden tot nooit problemen.
Voor de achterbrug is dat een prima viscociteit. Sae 30 motorolie komt overeen met een SAE80 versnellingsbakolie.
Alleen moet je Hypoide versnellingsbak olie vermijden. Die is slecht voor koper en messing oa terug te vinden in de hydrauliekpomp.
Oudere motoren hebben graag wat meer zink in hun olie .Die is immers niet altijd meer in zulke hoge hoeveelheden aanwezig in de moderne olieen.
Maar die lagere hoeveelheden geven zelden tot nooit problemen.
Voor de achterbrug is dat een prima viscociteit. Sae 30 motorolie komt overeen met een SAE80 versnellingsbakolie.
Alleen moet je Hypoide versnellingsbak olie vermijden. Die is slecht voor koper en messing oa terug te vinden in de hydrauliekpomp.
- Bijlagen
-
- olie-gewicht.JPG (43.45 KiB) 316 keer bekeken
-
Hoi Maxwell,
bedankt voor je reactie.
als ik het dan goed begrijp kan ik het beste die multigrade motorolie HDX 15w40 gebruiken in de achterbrug en motor.
De API specificatie maakt dan niet veel uit voor oudere tractoren ?
Ook las ik nog ergens dat je universele motorolie moet gebruiken, is dit dan weer andere olie dan die ik hier boven aangaf ?
Ik hoor het graag
Groetjes Jack
bedankt voor je reactie.
als ik het dan goed begrijp kan ik het beste die multigrade motorolie HDX 15w40 gebruiken in de achterbrug en motor.
De API specificatie maakt dan niet veel uit voor oudere tractoren ?
Ook las ik nog ergens dat je universele motorolie moet gebruiken, is dit dan weer andere olie dan die ik hier boven aangaf ?
Ik hoor het graag
Groetjes Jack
-
- Site Admin
- Contacteer:
Normaal gaat er 80W90 in de achterbrug zonder zink. Zink kan namelijk de hydraulische pomp aantasten.
Stou olie gaat ook goed. Daar zit een antischuim middel in. Gewone motorolie heeft dat niet.
Dan kan de olie in achterbrug gaan schuimen en werkt de hef soms niet.
Stou olie gaat ook goed. Daar zit een antischuim middel in. Gewone motorolie heeft dat niet.
Dan kan de olie in achterbrug gaan schuimen en werkt de hef soms niet.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
-
Hoi Gerrit,
ik heb het bij Kroon olie nog eens nagevraagd maar daar adviseren ze aan de hand van de oude specificaties van de trekker toch de single grade HDX40 olie of de Multigrade HDX 15w40olie voor achterbrug en motor. Deze olie heeft een sterk anti-slijtage, anti-corrosie en anti- schuim vermogen. Zou je met deze olie dan nog steeds meer schuim hebben dan bij een Stou olie in de achterbrug?
Overigens zeggen ze ook dat een SAE15w40 Stou olie (API GL4) niet hun eerste keus is.!
Het blijft lastig een goede keuze te maken met zoveel types/soorten over olie.
wat is dan de beste keus?
Groetjes Jack
ik heb het bij Kroon olie nog eens nagevraagd maar daar adviseren ze aan de hand van de oude specificaties van de trekker toch de single grade HDX40 olie of de Multigrade HDX 15w40olie voor achterbrug en motor. Deze olie heeft een sterk anti-slijtage, anti-corrosie en anti- schuim vermogen. Zou je met deze olie dan nog steeds meer schuim hebben dan bij een Stou olie in de achterbrug?
Overigens zeggen ze ook dat een SAE15w40 Stou olie (API GL4) niet hun eerste keus is.!
Het blijft lastig een goede keuze te maken met zoveel types/soorten over olie.
wat is dan de beste keus?
Groetjes Jack
-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Jack,
Ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Kan daarom ook niet echt een advies geven.
Voor mij geldt dat ik op de viscosieteit let en op de hoeveelheid zink.
Zink kan namelijk problemen geven met brons. Brons zit in de hydraulisch pomp.
De moderne olie is vele malen beter dan de oude monograde olie van vroeger.
15W40 is prima voor de motor. Als er geen schuimvorming is, kan het ook prima in de achterbrug.
Echter zou ik voor de achterbrug liever een monograde gebruiken. De tandwielen in de versnellingsbak kunnen namelijk de polymeren in de olie malen waardoor na verloop van tijd alleen de 15 overblijft van de 15W40. De olie is dan aan de dunne kant.
API GL4 heeft zink. Niet zo heel veel, maar toch.
API GL5 heeft veel zink er in.
Succes met het maken van de keuze.
Ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Kan daarom ook niet echt een advies geven.
Voor mij geldt dat ik op de viscosieteit let en op de hoeveelheid zink.
Zink kan namelijk problemen geven met brons. Brons zit in de hydraulisch pomp.
De moderne olie is vele malen beter dan de oude monograde olie van vroeger.
15W40 is prima voor de motor. Als er geen schuimvorming is, kan het ook prima in de achterbrug.
Echter zou ik voor de achterbrug liever een monograde gebruiken. De tandwielen in de versnellingsbak kunnen namelijk de polymeren in de olie malen waardoor na verloop van tijd alleen de 15 overblijft van de 15W40. De olie is dan aan de dunne kant.
API GL4 heeft zink. Niet zo heel veel, maar toch.
API GL5 heeft veel zink er in.
Succes met het maken van de keuze.
Groetjes Gerrit Preuter
-
Hoi Gerrit,
bedankt voor je reactie.
ik denk dat ik dan idd beter voor een monograde olie kan gaan.
groetjes Jack
bedankt voor je reactie.
ik denk dat ik dan idd beter voor een monograde olie kan gaan.
groetjes Jack