Gisteren om hooi geweest en tijdens de rit is de oliefilter beginnen lekken: aan de rand waar de "cilinder" aansluit aan het stuk dat op het blok blijft zitten. Het was een tamelijk groot lek, want het is tot op de treeplank gespat.
In het verleden heb ik het ook al eens gehad, was toen ff zoeken geweest naar een correcte O ring, maar uiteindelijk toch gevonden. Nochtans deze keer heb ik er zeker op gelet dat ik deze niet te vast gedraaid heb.
Ik zie nu ook op de technische tekening van de manual dat ik diverse onderdelen mis: de circlip (nr8), de retainer (9) en de veer (10).
Wanneer ik alles (weeral) uit mekaar haal zal ik die 3 onderdelen toevoegen zodat het filter naar voor wordt geduwd.
- Weet iemand waarvoor die circlip (8) dient?
- Is het ontbreken van de veer de oorzaak van mijn lekken (ik dacht van niet)?
- Hoe krijg ik dit makkelijk lekdicht? Toch experimenteren met pakking?, maar zal dit de druk kunnen weerstaan?
Ik heb ook al gezocht naar een adapterplaat om een schroeffilter te kunnen gebruiken, maar die hebben ze enkel voor de Perkins motoren heb ik gezien. Het lijkt onvindbaar voor de 23C.
Edit: het lijkt erop dat dit filterhuis ook werd toegepast op een Triumph TR2 (auto). En daar zijn blijkbaar wel relatief makkelijk kits voor te verkrijgen om dit om te vormen naar een schroeffilter.
https://www.limora.com/nl/triumph/trium ... pass-type/
Lekkend oliefilterhuis 23C
Moderators: Tony, fergie, admin
Lekkend oliefilterhuis 23C
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2024-11-17 180748.jpg (36.93 KiB) 114 keer bekeken
Re: Lekkend oliefilterhuis 23C
De onderdelen 9 en 10 zijn cruciaal voor een goed werkende oliefilter.
Deze zorgen ervoor dat de olie door de filter gaat. Maar als de filter verstopt zou zijn, gaat de druk voor de filter (in het midden) stijgen en duwt het de veer naar beneden. Dan kan er olie langs de filter gaan en krijgt de motor alsnog olie.
Als deze onderdelen niet aanwezig zijn gaat de olie altijd langs de filter en wordt de olie dus niet gefilterd.
Maar het missen van de veer gaat geen lekkage opleveren.
Ik vind het ook niet altijd simpel deze soort oliefilters dicht te krijgen. Het is een beetje gelijk aardig met carberateurs. De oude o-ring of pakking verwijderen zien dat alles proper en mooi rond is. Als de koker valt is er meestal een bluts in de bovenkant en sluit hij niet meer goed aan. De nieuwe o-ring goed insmeren met olie alvorens alles te monteren. Het moet goed vast zitten maar het mag niet zo vast zitten dan de ronde bodem van de koker door de bout platter geperst wordt.
Deze zorgen ervoor dat de olie door de filter gaat. Maar als de filter verstopt zou zijn, gaat de druk voor de filter (in het midden) stijgen en duwt het de veer naar beneden. Dan kan er olie langs de filter gaan en krijgt de motor alsnog olie.
Als deze onderdelen niet aanwezig zijn gaat de olie altijd langs de filter en wordt de olie dus niet gefilterd.
Maar het missen van de veer gaat geen lekkage opleveren.
Ik vind het ook niet altijd simpel deze soort oliefilters dicht te krijgen. Het is een beetje gelijk aardig met carberateurs. De oude o-ring of pakking verwijderen zien dat alles proper en mooi rond is. Als de koker valt is er meestal een bluts in de bovenkant en sluit hij niet meer goed aan. De nieuwe o-ring goed insmeren met olie alvorens alles te monteren. Het moet goed vast zitten maar het mag niet zo vast zitten dan de ronde bodem van de koker door de bout platter geperst wordt.