AD3-152 Perkins

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353

AD3-152 Perkins

Bericht door Bert353 »

Hallo,

We hebben hier een AD3-152 openliggen, waarvan de lagerschaaltjes van de middelste drijfstang op de krukas meedraaiden.
Ik ben hier nu een nieuwe krukas in aan het monteren, (natuurlijk ook met nieuwe lagerschaaltjes), en toen kwam ik er vanmiddag achter dat de middelste zuiger lekte, hij heeft 2, waarschijnlijk gaten, in de kroon. de lagerschaaltjes die in die drijfstang zaten, kwamen ook helemaal buitenom, dat heb ik niet bij de andere lagerschaaltjes zo gezien. mijn kennis, die deze motor uit elkaar gehaald heeft,vertelde me ook dat deze drijfstang een beetje ruimte had.

wat ik me nu afvraag, kan het zijn dat de verstuiver van deze cilinder gedruppeld heeft (dus niet meer netjes verstuift), en er zodoende een gat in de zuiger gebrand is?
of heeft deze zuiger doordat de lagerschaaltjes meedraaiden en daardoor warm werden, ruimte gekregen, daardoor de verstuiver aangetikt en zo de gaten in de zuigerkroon veroorzaakt?

Is er iemand onder jullie die me dit kan uitleggen?

Bovendien, bij het vervangen van de krukas moet je blijkbaar de contragewichten en het tandwiel van de distributie ook mee omzetten naar de nieuwe krukas. moet ik hierbij nog ergens speciaal op letten? (tandwiel dmv verhitten en in de vriezer plaatsen, of opnieuw laten uitbalanceren oid?)

alvast bedankt voor goeie tips!
PS Ik ben nu een motor aan het samenbouwen, die ik niet zelf uit elkaar gehaald heb, en die mij ook helemaal onbekend is.
Ik kan je vertellen, dat deze leercurve ERG stijl is!!!

Bert
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353

Re: AD3-152 Perkins

Bericht door Bert353 »

Het gaat lekker met deze motor, wel worden je handen er enorm zwart van, maar dat mag de pret niet drukken.
Weet iemand misschien het moment, en de aantrekvolgorde van de kopbouten? Ik heb een nieuwe koppakking geplaatst, maar bij de pakkingset zat geen aanwijzing omtrend het aanhaal moment.
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Stuur me een berichtje, krijg je wel wat info van me.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353

Bericht door Bert353 »

Even een vraagje tussendoor,
Weet iemand toevallig het aanhaal moment van de grote bout die de crankshaft pulley vastzet op de crankshaft? die heb ik zomaar niet kunnen vinden.

even vertaalslagje; krukas poulie op de krukas

Ik begin nu meer motor te zien in de puzzle, kop zit er weer op, distributie tandwiel van de krukas weer op z'n plek, dat was nogal een gemoezel!, de oude krukas had eerst een dille opvulring zonder spiegleuf, dan het tandwiel wat deel uitmaakt van de distributie, dan een grote schijf met spiegleuf die aan de buitenkant gekromt was, zodat als alles goed gemonteerd zit, alle olie die aan de binnenkant in het distributiecarter rondgeslingerd word, wel weer tegen de tandwielen aangeslingert word, maar niet de gelegenheid heeft om via de krukasseal eruit te lopen. Geniaal!
Ok, maar nu dit: nadat ik de nieuwe krukas gemonteerd heb, heb ik de contragewichten omgezet, en daarna de bovengenoemde onderdelen in dezelfde volgorde terug op de nieuwe krukas, dat is wat je doet toch?
Welnu, toen ik daarna het distributie carter probeerde te plaatsen, hield ik een vingerdikke ruimte open onderaan, precies de dikte van de dikke opvulring!?!?!
Nou, dat het tandwiel er weer af met de poelietrekker (tandwiel word er warm opgezet) etc etc. Dus, nu heb ik een vulring over??!
Trouwens, ik heb in diverse boeken gekeken gisteren, en de volgorde verschilt eigenlijk in ieder boek wel, vreemd hé???

en ook het oliecarter zit er weer op. nu komen alle kleine dingen, zoal waterpomp, extra oliepomp, slangetjes, beugeltjes etc.etc., leuk, maar niet helemaal als je niet zelf de motor afgebroken hebt, en weet wat waar gezeten heeft. ook is het dan handig als die persoon die dat wel gedaan heeft in de buurt is... Helaas, die is de grond aan het voorbereiden om de mais te zetten.

geeft niet, uiteindelijk rijd ook die tractorpelle weer!
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Dit ding had 3 of 4 cylinders ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Bert353

Bericht door Bert353 »

AD3-152
3 cilinders René.
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Pagina B1 in het manual, oftewel 13 in de pdf. Afhankelijk van de dikte van de ring worden er 2 gegeven.
Het heet " crankshaft pulley retaining setscrew"

4,8mm ring = 142Nm
8.9mm ring = 325Nm (da's behoorlijk gigantisch vast !)

groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

Hallo René, Ik heb geen idee welke het moet worden, als je twee of drie posts terug kijkt, zie je dat ik de ring geëlimineerd heb, anders kwam ik niet meer uit met het distributietandwiel, en kreeg ik het distributiedeksel niet meer dicht.
en in die ring zat ook geen spiegleuf, dus daar kon ik verder niets meer mee.

Die nieuwe krukas was een Bepco, misschien dat die op dat gedeelte een andere maatvoering hebben? (zoiets als een "ingebouwde" ring?)
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Zonder de ring zou ik gaan voor de laagste. Enkel, moet die ring niet op een andere plek er tussen ?.

Groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

Hoi René,
Zoals ik al schreef, zit er in de ring geen spiegleuf, dus past ie er verder niet meer op.
Inmiddels heb ik de distributiedeksel al dichtgeschroeft, en de riempoelie er weer terug op zitten, en het enige wat ik gezien heb, is dat de krukaskeerring halverwege de distributiedeksel is komen te zitten i.p.v. helemaal aan de buitenkant. maar daar zie ik geen probleem in.
bedankt voor je advies.

Bert
Groet, Bert

BERTO152

Bericht door BERTO152 »

Hallo Heren mag ik jullie iets vragen? Ik heb bij mijn 152 een nieuwe pakking en keering in het distributiedeksel gezet. Maar wil nu de grote bout van voorste riem poelie vast zetten. Maar hoe zorg ik dat het blok niet mee draaid ??

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Trekker in de laagste versnelling zetten en op de handrem.

V-snaar er op leggen en daar een een lijmklem op zettten?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie