Restauratieproject MF35
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: Restauratieproject MF35
Inmiddels alle keerringen vervangen en min of meer klaar om het eindstuk te spuiten. Ook de spatborden volledig gedemonteerd, en een eerste keer opgeschuurd, enkel nog wachten op 2 nieuwe schelpen. De oude zijn op meerdere plaatsen doorgeroest. 1 beugel is ooit eens gelast, nu deze los is toch maar meteen de scheur volledig toemaken.
1 van de verlengstukken van het spatbord (verbinding met de treeplanken, voorlaatste foto) is ook rot. Hier moet nog een stukje plaat worden aangezet, tenzij iemand zou weten waar dit te koop is. In elk geval niet gevonden bij histoparts.
Om het probleem van de vastzittende bouten op te lossen: hier zijn 2 bussen ingelast waar draad ingetapt is.
1 van de verlengstukken van het spatbord (verbinding met de treeplanken, voorlaatste foto) is ook rot. Hier moet nog een stukje plaat worden aangezet, tenzij iemand zou weten waar dit te koop is. In elk geval niet gevonden bij histoparts.
Om het probleem van de vastzittende bouten op te lossen: hier zijn 2 bussen ingelast waar draad ingetapt is.
- Bijlagen
-
- IMG_20230717_091301.jpg
- (174.25 KiB) 185 keer gedownload
-
- IMG_20230717_091237.jpg
- (132.76 KiB) 185 keer gedownload
-
- IMG-20230717-WA0017.jpeg
- (102.41 KiB) 185 keer gedownload
-
- IMG-20230717-WA0013.jpeg
- (115.87 KiB) 185 keer gedownload
-
- IMG-20230717-WA0011.jpeg
- (148.1 KiB) 185 keer gedownload
-
- IMG-20230717-WA0009.jpeg
- (121.59 KiB) 185 keer gedownload
-
- IMG-20230717-WA0007.jpeg
- (119.08 KiB) 185 keer gedownload
-
- Site Admin
- Contacteer:
Typische spatbord issue. Vaak veroorzaakt door kunstmest strooien.
Veel succes nog met het opknappen.
Veel succes nog met het opknappen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Spatborden en achterbrug ook klaar. Binnen een dag of 2 de beugels er terug aan monteren.
- Bijlagen
-
- IMG_20230722_153148.jpg
- (152.72 KiB) 166 keer gedownload
-
- IMG_20230722_153048.jpg
- (156.47 KiB) 166 keer gedownload
Spatborden er terug op. Bij de montage van de beugels wat diepe krassen gemaakt, filler op gespoten met het idee om alles nadien nog eens te spuiten. Nooit doen dus, want die motip filler reageerde met de lak. Alles begon op te blazen. Moeten opnieuw schuren en spuiten, wat jammer genoeg nooit zo strak geworden is zoals het was.
De zachte remvoeringen zijn vandaag ook aangekomen en geplaatst. Het blijken er van TVS Girling te zijn, net zoals deze die ik gezien had bij de revisie van een FE35 door Bundy Bears op youtube.
Electra ook bijna afgewerkt achteraan, gelijk ook een stekker voor de aanhanger voorzien.
Nog wat verf bijwerken op de trommels en de wielen kunnen er (eindelijk) op.
De zachte remvoeringen zijn vandaag ook aangekomen en geplaatst. Het blijken er van TVS Girling te zijn, net zoals deze die ik gezien had bij de revisie van een FE35 door Bundy Bears op youtube.
Electra ook bijna afgewerkt achteraan, gelijk ook een stekker voor de aanhanger voorzien.
Nog wat verf bijwerken op de trommels en de wielen kunnen er (eindelijk) op.
- Bijlagen
-
- IMG_20230727_194307.jpg
- (118.37 KiB) 156 keer gedownload
-
- IMG_20230727_133522.jpg
- (88.51 KiB) 156 keer gedownload
-
- IMG_20230727_194249.jpg
- (136.01 KiB) 156 keer gedownload
Massaslot geplaatst en nieuwe min kabel, zwaailicht en butlerlichten erop. Knipperlichten zijn nog voor later.
Fusees gedemonteerd, de nieuwe moesten hier reeds zijn sinds vrijdag...
Eens deze geplaatst zijn kan ik eindelijk naar de keuring.
Fusees gedemonteerd, de nieuwe moesten hier reeds zijn sinds vrijdag...
Eens deze geplaatst zijn kan ik eindelijk naar de keuring.
- Bijlagen
-
- IMG_20230730_153620.jpg
- (145.66 KiB) 129 keer gedownload
-
- IMG_20230730_154319.jpg
- (78.82 KiB) 129 keer gedownload
-
- IMG_20230803_155846.jpg
- (135.29 KiB) 129 keer gedownload
-
- IMG_20230804_113201.jpg
- (141.21 KiB) 129 keer gedownload
let op met zachte remvoering hier zit nog steeds asbest in als deze uit een land komt als india waar girling een grote speler is in aftermarket rem systemen. hier word asbest nog volop gebruikt net als in china. ook pakkingen bevaten vaak nog asbest .
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees
Ze komen uit Ierland, ik dacht nu wel dat alle verkochte goederen in de EU verplicht asbestvrij moeten zijn.
Motorkap gespoten, nieuwe fusees en bussen (geruimd). Soms wou de motor niet aanslaan, het oude contactslot bleek de oorzaak, gelijk vervangen door een nieuwe. De koplampen zijn haast niet meer te redden en zullen worden vervangen door nieuwe exemplaren. Temeer omdat ik nog naar de technische keuring moet, en daar ook de verlichting zal gecontroleerd worden, incl richtingaanwijzers. Iets wat ik pas sinds gisteren heb achterhaald.
- Bijlagen
-
- IMG_20230807_135515.jpg
- (187.04 KiB) 111 keer gedownload
-
- IMG_20230807_144746.jpg
- (176.71 KiB) 111 keer gedownload
-
- IMG_20230807_174357.jpg
- (168.22 KiB) 111 keer gedownload
Bijna klaar. In de bak achter zit STOU 15W40, ik neem aan dat dat goed is?
Afgelopen week een rit gedaan naar het keuringsstation, 2x 45minuten. Jammer genoeg te veel speling op 1 voorwiel, bij de vervanging van de fusees had ik al opgemerkt dat dat lager niet 100% meer was, maar het er toch op gewaagd. Het was gelukkig de enige opmerking, dus een makkelijke fix. Zonet de nieuwe lagers gemonteerd, dus dat is al ok.
Verder zijn de keerringen van het stuurhuis tijdens de rit beginnen lekken, rechts zelfs goed lopen. Dat had ik beter meteen aangepakt toen alles nog beter bereikbaar was. Tot slot nog 2 leidingen aan injector 1 en 2 die wat lekken. Eens die kleinigheden aangepakt is hij volledig lekvrij.
De oliedruk: staat volledig hoogst in het groen tegen het rood aan bij de start, toen ik thuis kwam zat deze onderaan het groen. Na zo een rit in zeer warme temperaturen ziet dat er dus allemaal goed uit.
Afgelopen week een rit gedaan naar het keuringsstation, 2x 45minuten. Jammer genoeg te veel speling op 1 voorwiel, bij de vervanging van de fusees had ik al opgemerkt dat dat lager niet 100% meer was, maar het er toch op gewaagd. Het was gelukkig de enige opmerking, dus een makkelijke fix. Zonet de nieuwe lagers gemonteerd, dus dat is al ok.
Verder zijn de keerringen van het stuurhuis tijdens de rit beginnen lekken, rechts zelfs goed lopen. Dat had ik beter meteen aangepakt toen alles nog beter bereikbaar was. Tot slot nog 2 leidingen aan injector 1 en 2 die wat lekken. Eens die kleinigheden aangepakt is hij volledig lekvrij.
De oliedruk: staat volledig hoogst in het groen tegen het rood aan bij de start, toen ik thuis kwam zat deze onderaan het groen. Na zo een rit in zeer warme temperaturen ziet dat er dus allemaal goed uit.
- Bijlagen
-
- IMG_20230819_122343.jpg
- (130.24 KiB) 76 keer gedownload
-
- Site Admin
- Contacteer:
Gefeliciteerd met het resultaat.
Olie druk is zoals het hoort te zijn. Koud hoog, warm stationair nog net in het groen.
Succes nog met de laatste puntjes.
Olie druk is zoals het hoort te zijn. Koud hoog, warm stationair nog net in het groen.
Succes nog met de laatste puntjes.
Groetjes Gerrit Preuter
Mooi hoor! gefeliciteerd.
En ook bij mij de oliedruk mooi in het midden bij start, maar na goed warm draaien helemaal onderin bij stationair. bij 1500 toren blijft de druk gewoon in het midden.
Groet
Gertjan
En ook bij mij de oliedruk mooi in het midden bij start, maar na goed warm draaien helemaal onderin bij stationair. bij 1500 toren blijft de druk gewoon in het midden.
Groet
Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Nieuwe aanwinst sinds vorige week: klepelmaaier, 105, merk Palladino.
Was eens vastgelopen in een riem die in het gras lag schijnt. De 2 assen had de vorige eigenaar dan maar vastgelast, ... jammer genoeg niet recht.
Dus nu alles weer uit elkaar geslepen. Ik dacht de nieuwe onderdelen te bestellen, maar volgens de invoerder is Palladino al enkele jaren failliet.
Dan nu binnenkort maar eens proberen om een bus te draaien die over beide kanten past, de boel centreet, en dat dan vastlassen.
Was eens vastgelopen in een riem die in het gras lag schijnt. De 2 assen had de vorige eigenaar dan maar vastgelast, ... jammer genoeg niet recht.
Dus nu alles weer uit elkaar geslepen. Ik dacht de nieuwe onderdelen te bestellen, maar volgens de invoerder is Palladino al enkele jaren failliet.
Dan nu binnenkort maar eens proberen om een bus te draaien die over beide kanten past, de boel centreet, en dat dan vastlassen.
- Bijlagen
-
- 20241008_134534.jpg (253.91 KiB) 523 keer bekeken
-
- 20241005_205110.jpg (463.89 KiB) 523 keer bekeken
-
- 20241008_130618.jpg (464.8 KiB) 523 keer bekeken
-
- 20241008_134758.jpg (410.71 KiB) 523 keer bekeken
-
- 20241008_140307.jpg (528.01 KiB) 523 keer bekeken
Oliefilter conversie vandaag gemonteerd. Hopelijk gedaan met lekkende oliefilters.
Het is een conversieset voor een Triumph Purolator filter, die dus ook op de 4 cylinder zit.
Op te merken: de dichting voor een purolator filter heeft een 'wall thickness' van 0.087-0.090" tov van de Tecalemit filter waar de wanddikte maar 0.075 is.
De oorzaak van het lekken met de oude configuratie is me inmiddels ook bekend: er zat een dunnere dichting in voor een Tecalemit filter én er zat nog een oude dichting in de groef, er zaten dus 2 dichtingen opeen. Misschien heb ik het bij de restauratie niet opgemerkt en zelf dubbel gemonteerd? Ik ben wel zeker dat ik er 1 gedemonteerd heb destijds, dus waarschijnlijk zaten er toen al 2 op elkaar. Dit kon dus nooit fatsoenlijk afdichten, zeker niet eens de olie dunner wordt.
Al bij al is dit de beste optie vermits er onderdelen zoals o.a. de veer ontbraken in de oude setup.
Het is een conversieset voor een Triumph Purolator filter, die dus ook op de 4 cylinder zit.
Op te merken: de dichting voor een purolator filter heeft een 'wall thickness' van 0.087-0.090" tov van de Tecalemit filter waar de wanddikte maar 0.075 is.
De oorzaak van het lekken met de oude configuratie is me inmiddels ook bekend: er zat een dunnere dichting in voor een Tecalemit filter én er zat nog een oude dichting in de groef, er zaten dus 2 dichtingen opeen. Misschien heb ik het bij de restauratie niet opgemerkt en zelf dubbel gemonteerd? Ik ben wel zeker dat ik er 1 gedemonteerd heb destijds, dus waarschijnlijk zaten er toen al 2 op elkaar. Dit kon dus nooit fatsoenlijk afdichten, zeker niet eens de olie dunner wordt.
Al bij al is dit de beste optie vermits er onderdelen zoals o.a. de veer ontbraken in de oude setup.
- Bijlagen
-
- 20241221_132945.jpg (397.55 KiB) 375 keer bekeken
Ziet er netjes uit. Ik ben dat lekken van mijn tractor ook stilaan beu.
Hoe is het afgelopen met die klepelmaaier?
Hoe is het afgelopen met die klepelmaaier?
Dat ligt even stil nu, te koud in het onverwarmde atelier. Wel zo goed als klaar, enkel nog een borgbout erin monteren. Ik slaag er niet in om een foto te uploaden blijkbaar, maar voeg ik later nog wel toe.
Eerst nog wat bomen knotten nu ik eindelijk weer de tractor kan gebruiken, dat heeft nu prioriteit.
Eerst nog wat bomen knotten nu ik eindelijk weer de tractor kan gebruiken, dat heeft nu prioriteit.