Ik neem van ergens te weten dat de tuimelaars (het gedeelte dat op de klepsteel drukt) een bepaalde vorm moet hebben. Indien het kontakt over een groot oppervlak gebeurt (door slijtage) maakt het tikken van de kleppen redelijk wat lawaai. Wel bij mijn FE 35 23C is het getik van de kleppen prominent aanwezig bij stationair toerental.
Is er op het forum iemand die mij dat kan duiden en wat er eventueel moet gebeuren om dit getik te minimaliseren en of dit direct moet verholpen worden.
Hartelijk dank voor het antwoordje terug.
mvg
Antoine
Kleptuimelaars FE 35 23C
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Contacteer:
Hello Antoine,
Inderdaad moet dat bol zijn. Het eind is behoorlijk bol dwars op de tuimelaar en heel licht bol in de lengte. De bedoeling van de eerste bolling is te zorgen dat de klep steeds netjes en vloeiend wordt in gedrukt. De tweede lichte bolling is om te zorgen dat tijdens het inlopen de klep niet op de ene of andere kant loopt. De grootste bolling kun je meestal nog wel zien , de lichte bolling zal vrijwel niet meer te zien zijn.
Groetjes,
René.
Inderdaad moet dat bol zijn. Het eind is behoorlijk bol dwars op de tuimelaar en heel licht bol in de lengte. De bedoeling van de eerste bolling is te zorgen dat de klep steeds netjes en vloeiend wordt in gedrukt. De tweede lichte bolling is om te zorgen dat tijdens het inlopen de klep niet op de ene of andere kant loopt. De grootste bolling kun je meestal nog wel zien , de lichte bolling zal vrijwel niet meer te zien zijn.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Onderwerp: Kleptuimelaars FE 35 23C
Wanneer de uiteinden van de tuimelaars de hierboven beschreven eigenschappen niet meer vertonen of in onvoldoende mate mag dit dan met een zachte vijl bijgewerkt worden?
Dank voor de reactie,
Antoine
Dank voor de reactie,
Antoine
-
- Contacteer:
Hello Antione,
Zeker, da's wel de bedoeling. Anders kun je de speling niet correct in stellen en heb je kans op tikken door scheef drukken etc. Heb het al vaker aangeraden. Probeer wel zo min mogelijk weg te vijlen.
Groetjes,
René.
Zeker, da's wel de bedoeling. Anders kun je de speling niet correct in stellen en heb je kans op tikken door scheef drukken etc. Heb het al vaker aangeraden. Probeer wel zo min mogelijk weg te vijlen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Onderwerp: Kleptuimelaars FE 35 23C
Wanneer de vlakken zover afgesleten zijn dat er gaten invallen kan daar op de een of andere manier nieuw metaal op aangebracht worden? Ik neem mij te herinneren dat er een tuimelaar bijzat waar er in het midden een gatje was omdat in het gietproces er niet voldoende metaal aanwezig was op deze plaats. Ik veronderstel dat de harde laag hier grotendeels weggesleten was.
Dank voor het antwoordje terug.
Mvg
Antoine
Dank voor het antwoordje terug.
Mvg
Antoine
-
- Contacteer:
Hello Antoine,
Ik vermoed dat ze van giet staal zijn dus kun je ze gewoon oplassen. Er is speciaal toevoeg materiaal verkrijgbaar wat een hard oppervlak geeft. Mischien dat het lokale reviseer bedrijf dat voor je kan doen ?.
Groetjes,
René.
Ik vermoed dat ze van giet staal zijn dus kun je ze gewoon oplassen. Er is speciaal toevoeg materiaal verkrijgbaar wat een hard oppervlak geeft. Mischien dat het lokale reviseer bedrijf dat voor je kan doen ?.
Groetjes,
René.