Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door GJM »

Hallo,

Na mijn compressietest, die teleurstellende waardes opleverde, heb ik toch de kop van mijn C23 motor getrokken.
Wat ik aantrof was niet echt teleurstellend op zicht.

De cylinders en zuigerkoppen zien er goed uit volgens mij, geen krassen en al te veel vervuiling volgens mij.
4e.jpg
4e.jpg (172.04 KiB) 46 keer bekeken
3e.jpg
3e.jpg (163 KiB) 46 keer bekeken
2e.jpg
2e.jpg (149.84 KiB) 3841 keer bekeken
1e.jpg
1e.jpg (157.81 KiB) 46 keer bekeken
Tijdens het lopen in de afgelopen maanden had ik geen onderdruk, ik kon de pijlstok en olie vuldop straffeloos open maken zonder dat daar lucht/olie uitkwam.

Ook de kop ziet er goed uit.
De koppakking zat er keurig tussen, geen lekkage sporen te zien.
Kop en bovenkant blok zijn keurig schoon en lijken mooi vlak
Toen ik de kleppen verwijderde kon ik wel op de klepzittingen van de cylinders met een lage compressie zien dat daar roetige aanslag op de zitting zat, dit zou kunnen wijzen op niet goed afsluiten volgens mij.
1e kop.jpg
1e kop.jpg (97.66 KiB) 3841 keer bekeken
2e kop.jpg
2e kop.jpg (119.25 KiB) 46 keer bekeken
6e kop.jpg
6e kop.jpg (133.66 KiB) 3837 keer bekeken


Mijn vragen:
Moet de kop gevlakt worden? of kan ik deze zo weer terug monteren?
Kan ik de kop bouten her-gebruiken?
Kan ik de kleppen met de hand weer slijpen?
Laatst gewijzigd door GJM op do 29 feb 2024 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door GJM »

3e kop.jpg
3e kop.jpg (95.77 KiB) 3837 keer bekeken
2e kleppen.jpg
2e kleppen.jpg (141.8 KiB) 3837 keer bekeken
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door fergie »

Hello GertJan,

De zittingen en kleppen zijn toch gauw goed voor 25% of meer van je compressie. Een investeering hier leverd zondermeer winst op. Kleppen zijn niet zo duur, de zittingen ook niet. Klepgelijders enz. ook niet. Reken 250 a 300 euro. Maar let op met koppen vlakken !. Een bedrijf met kennis (KTB Meppel in dit voorbeeld) vertelde mij dat de voorkamers niet vlak met de kop horen dus die tikken ze er uit, vlakken de kop en zetten dan de kamers er weer in om dan de kamers ietsje hoger te vlakken. Probleem bij onze kop was dat de kamers gebarsten waren en bij demontage in delen vielen. Dus kwamen er nog voorkamer (kapjes) bij en een dikke week om die uit engeland te halen.

Je schreef dat de waardes je tegen vielen, wat waren je compressie drukken ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door GJM »

De kop ligt inmiddels bij een revisie bedrijf.

De drukken waren

1: 12,5b
2: 20,0b
3: 4,0b
4: 4,0b
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door Bert353 »

Tja, daar zit wel een groot onderling verschil in!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door GJM »

fergie schreef: di 25 jun 2019 20:50 Hello GertJan,

De zittingen en kleppen zijn toch gauw goed voor 25% of meer van je compressie. Een investeering hier leverd zondermeer winst op. Kleppen zijn niet zo duur, de zittingen ook niet. Klepgelijders enz. ook niet. Reken 250 a 300 euro. Maar let op met koppen vlakken !. Een bedrijf met kennis (KTB Meppel in dit voorbeeld) vertelde mij dat de voorkamers niet vlak met de kop horen dus die tikken ze er uit, vlakken de kop en zetten dan de kamers er weer in om dan de kamers ietsje hoger te vlakken. Probleem bij onze kop was dat de kamers gebarsten waren en bij demontage in delen vielen. Dus kwamen er nog voorkamer (kapjes) bij en een dikke week om die uit engeland te halen.

Je schreef dat de waardes je tegen vielen, wat waren je compressie drukken ?.

Groetjes,

René.
Zoals je kunt zien zijn de voorkamers bij mij nu wel vlak met de kop. ik weet nog niet wat het revisie bedrijf gaan doen nu. ze kijken hem eerst goed na. Ik wil het ook een beetje betaalbaar houden, maar een goede compressie is wel essentieel. Ik hoop dat hij ook iets beter wil starten straks.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door Bert353 »

Ik heb sterk de indruk dat veel bedrijven die koppen vlakken dat niet weten van die voorkamers.
ook diegene waar ik dat heb laten doen niet.
hoe vaak komen koppen terug waar idd die voorkamers meegevlakt zijn?
is er nergens informatie te vinden van de fabrikant die vermeld of de voorkamers wel of niet gevlakt mogen worden?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?

Bericht door Simon1980 »

Ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Ik heb trouwens mijn kop helemaal niet gevlakt. Het is immers geen aluminium kop die al krom trekt als je er naar kijkt. Kop en blok zijn na al die jaren op elkaar ‘ingeklonken’. Ik kreeg de kop er dus ook niet zomaar vanaf. Kon het blok optakelen aan alleen de kop terwijl alles los was. Heeft 2 uur geduurd voordat ik de zaak los had.

Als je met een vlakke liniaal over de kop geen 0.10 mm voelermaat onder krijgt, krijg je de kop wel afgedicht op het blok. Ik kreeg er trouwens op sommige plekken net een 0,05 mm voelermaat onder.

Gietijzeren koppen zijn als de boel niet te heet is geweest vaak zonder vlakken gewoon terug te plaatsen.

Dat van die voorkamers zal best waar zijn. Echter er zijn maar weinig revisie bedrijven die dat doen.

Plaats reactie