Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Moderators: Tony, fergie, admin
Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Hallo,
Na mijn compressietest, die teleurstellende waardes opleverde, heb ik toch de kop van mijn C23 motor getrokken.
Wat ik aantrof was niet echt teleurstellend op zicht.
De cylinders en zuigerkoppen zien er goed uit volgens mij, geen krassen en al te veel vervuiling volgens mij.
Tijdens het lopen in de afgelopen maanden had ik geen onderdruk, ik kon de pijlstok en olie vuldop straffeloos open maken zonder dat daar lucht/olie uitkwam.
Ook de kop ziet er goed uit.
De koppakking zat er keurig tussen, geen lekkage sporen te zien.
Kop en bovenkant blok zijn keurig schoon en lijken mooi vlak
Toen ik de kleppen verwijderde kon ik wel op de klepzittingen van de cylinders met een lage compressie zien dat daar roetige aanslag op de zitting zat, dit zou kunnen wijzen op niet goed afsluiten volgens mij.
Mijn vragen:
Moet de kop gevlakt worden? of kan ik deze zo weer terug monteren?
Kan ik de kop bouten her-gebruiken?
Kan ik de kleppen met de hand weer slijpen?
Na mijn compressietest, die teleurstellende waardes opleverde, heb ik toch de kop van mijn C23 motor getrokken.
Wat ik aantrof was niet echt teleurstellend op zicht.
De cylinders en zuigerkoppen zien er goed uit volgens mij, geen krassen en al te veel vervuiling volgens mij.
Tijdens het lopen in de afgelopen maanden had ik geen onderdruk, ik kon de pijlstok en olie vuldop straffeloos open maken zonder dat daar lucht/olie uitkwam.
Ook de kop ziet er goed uit.
De koppakking zat er keurig tussen, geen lekkage sporen te zien.
Kop en bovenkant blok zijn keurig schoon en lijken mooi vlak
Toen ik de kleppen verwijderde kon ik wel op de klepzittingen van de cylinders met een lage compressie zien dat daar roetige aanslag op de zitting zat, dit zou kunnen wijzen op niet goed afsluiten volgens mij.
Mijn vragen:
Moet de kop gevlakt worden? of kan ik deze zo weer terug monteren?
Kan ik de kop bouten her-gebruiken?
Kan ik de kleppen met de hand weer slijpen?
Laatst gewijzigd door GJM op do 29 feb 2024 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Hello GertJan,
De zittingen en kleppen zijn toch gauw goed voor 25% of meer van je compressie. Een investeering hier leverd zondermeer winst op. Kleppen zijn niet zo duur, de zittingen ook niet. Klepgelijders enz. ook niet. Reken 250 a 300 euro. Maar let op met koppen vlakken !. Een bedrijf met kennis (KTB Meppel in dit voorbeeld) vertelde mij dat de voorkamers niet vlak met de kop horen dus die tikken ze er uit, vlakken de kop en zetten dan de kamers er weer in om dan de kamers ietsje hoger te vlakken. Probleem bij onze kop was dat de kamers gebarsten waren en bij demontage in delen vielen. Dus kwamen er nog voorkamer (kapjes) bij en een dikke week om die uit engeland te halen.
Je schreef dat de waardes je tegen vielen, wat waren je compressie drukken ?.
Groetjes,
René.
De zittingen en kleppen zijn toch gauw goed voor 25% of meer van je compressie. Een investeering hier leverd zondermeer winst op. Kleppen zijn niet zo duur, de zittingen ook niet. Klepgelijders enz. ook niet. Reken 250 a 300 euro. Maar let op met koppen vlakken !. Een bedrijf met kennis (KTB Meppel in dit voorbeeld) vertelde mij dat de voorkamers niet vlak met de kop horen dus die tikken ze er uit, vlakken de kop en zetten dan de kamers er weer in om dan de kamers ietsje hoger te vlakken. Probleem bij onze kop was dat de kamers gebarsten waren en bij demontage in delen vielen. Dus kwamen er nog voorkamer (kapjes) bij en een dikke week om die uit engeland te halen.
Je schreef dat de waardes je tegen vielen, wat waren je compressie drukken ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
De kop ligt inmiddels bij een revisie bedrijf.
De drukken waren
1: 12,5b
2: 20,0b
3: 4,0b
4: 4,0b
De drukken waren
1: 12,5b
2: 20,0b
3: 4,0b
4: 4,0b
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Tja, daar zit wel een groot onderling verschil in!
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Zoals je kunt zien zijn de voorkamers bij mij nu wel vlak met de kop. ik weet nog niet wat het revisie bedrijf gaan doen nu. ze kijken hem eerst goed na. Ik wil het ook een beetje betaalbaar houden, maar een goede compressie is wel essentieel. Ik hoop dat hij ook iets beter wil starten straks.fergie schreef: di 25 jun 2019 20:50 Hello GertJan,
De zittingen en kleppen zijn toch gauw goed voor 25% of meer van je compressie. Een investeering hier leverd zondermeer winst op. Kleppen zijn niet zo duur, de zittingen ook niet. Klepgelijders enz. ook niet. Reken 250 a 300 euro. Maar let op met koppen vlakken !. Een bedrijf met kennis (KTB Meppel in dit voorbeeld) vertelde mij dat de voorkamers niet vlak met de kop horen dus die tikken ze er uit, vlakken de kop en zetten dan de kamers er weer in om dan de kamers ietsje hoger te vlakken. Probleem bij onze kop was dat de kamers gebarsten waren en bij demontage in delen vielen. Dus kwamen er nog voorkamer (kapjes) bij en een dikke week om die uit engeland te halen.
Je schreef dat de waardes je tegen vielen, wat waren je compressie drukken ?.
Groetjes,
René.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Ik heb sterk de indruk dat veel bedrijven die koppen vlakken dat niet weten van die voorkamers.
ook diegene waar ik dat heb laten doen niet.
hoe vaak komen koppen terug waar idd die voorkamers meegevlakt zijn?
is er nergens informatie te vinden van de fabrikant die vermeld of de voorkamers wel of niet gevlakt mogen worden?
ook diegene waar ik dat heb laten doen niet.
hoe vaak komen koppen terug waar idd die voorkamers meegevlakt zijn?
is er nergens informatie te vinden van de fabrikant die vermeld of de voorkamers wel of niet gevlakt mogen worden?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Cyclinder kop, vlakken? Bouten hergebruiken? kleppen slijpen?
Ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Ik heb trouwens mijn kop helemaal niet gevlakt. Het is immers geen aluminium kop die al krom trekt als je er naar kijkt. Kop en blok zijn na al die jaren op elkaar ‘ingeklonken’. Ik kreeg de kop er dus ook niet zomaar vanaf. Kon het blok optakelen aan alleen de kop terwijl alles los was. Heeft 2 uur geduurd voordat ik de zaak los had.
Als je met een vlakke liniaal over de kop geen 0.10 mm voelermaat onder krijgt, krijg je de kop wel afgedicht op het blok. Ik kreeg er trouwens op sommige plekken net een 0,05 mm voelermaat onder.
Gietijzeren koppen zijn als de boel niet te heet is geweest vaak zonder vlakken gewoon terug te plaatsen.
Dat van die voorkamers zal best waar zijn. Echter er zijn maar weinig revisie bedrijven die dat doen.
Als je met een vlakke liniaal over de kop geen 0.10 mm voelermaat onder krijgt, krijg je de kop wel afgedicht op het blok. Ik kreeg er trouwens op sommige plekken net een 0,05 mm voelermaat onder.
Gietijzeren koppen zijn als de boel niet te heet is geweest vaak zonder vlakken gewoon terug te plaatsen.
Dat van die voorkamers zal best waar zijn. Echter er zijn maar weinig revisie bedrijven die dat doen.