Wegvallende oliedruk
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Wegvallende oliedruk
Hallo!
Sinds enige tijd had ik last van een oliedrukmeter op de MF30 waarbij de druk volledig weg viel kort na het starten. Hij bleef dan een tiental tellen weg en dan kwam de meter plots weer op. Bij een eenmaal warme motor bleef de druk op peil. Zo ging dat op en neer en ik verdacht dan ook de meter.
Vanavond heb ik een oliewissel uitgevoerd en direct even het kanaal van de oliedrukmeter op het blok doorgeblazen. Hetzelfde voor de leiding van de meter. Die leek toch prima te werken.
Bij het opstarten na de oliewissel valt opnieuw de druk vrijwel direct weg om kort erna weer te gaan schommelen. Van 3/4 in het groen naar volledig weg en dan na circa 10 tellen weer hup in het groen. Nu kreeg ik vanavond echter het idee dat ik aan het blok kon horen wanneer de druk er terug op kwam. Alsof er ook betere smering hoorbaar was. Ik twijfel nu dus toch over de werkelijke druk.
Op YouTube zag ik wat filmpjes waarbij de oliefiltersteun werd gedemonteerd om daar beide gaten met een compressor uit te spuiten. Ik was dan ook voornemens om dit ook eens te proberen maar ben er niet zeker van of dit mogelijk is met de olie nog in het carter? Kan iemand me dat vertellen?
Mochten er andere tips zijn verneem ik het graag!
Tot slot.
Wat me ook opviel was dat de opgegeven literinhoud olie (3,4 carter en 0,4 oliefilter) tot slechts halverwege de peilstok kwam. Klopt dat ?
Alvast dank! Groet Pieter
Sinds enige tijd had ik last van een oliedrukmeter op de MF30 waarbij de druk volledig weg viel kort na het starten. Hij bleef dan een tiental tellen weg en dan kwam de meter plots weer op. Bij een eenmaal warme motor bleef de druk op peil. Zo ging dat op en neer en ik verdacht dan ook de meter.
Vanavond heb ik een oliewissel uitgevoerd en direct even het kanaal van de oliedrukmeter op het blok doorgeblazen. Hetzelfde voor de leiding van de meter. Die leek toch prima te werken.
Bij het opstarten na de oliewissel valt opnieuw de druk vrijwel direct weg om kort erna weer te gaan schommelen. Van 3/4 in het groen naar volledig weg en dan na circa 10 tellen weer hup in het groen. Nu kreeg ik vanavond echter het idee dat ik aan het blok kon horen wanneer de druk er terug op kwam. Alsof er ook betere smering hoorbaar was. Ik twijfel nu dus toch over de werkelijke druk.
Op YouTube zag ik wat filmpjes waarbij de oliefiltersteun werd gedemonteerd om daar beide gaten met een compressor uit te spuiten. Ik was dan ook voornemens om dit ook eens te proberen maar ben er niet zeker van of dit mogelijk is met de olie nog in het carter? Kan iemand me dat vertellen?
Mochten er andere tips zijn verneem ik het graag!
Tot slot.
Wat me ook opviel was dat de opgegeven literinhoud olie (3,4 carter en 0,4 oliefilter) tot slechts halverwege de peilstok kwam. Klopt dat ?
Alvast dank! Groet Pieter
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Wegvallende oliedruk
Is de aanzuigleiding van de olie niet verstopt (of te hoog). Het lijkt er bijna op dat de je lucht aanzuigt naar de pomp.
Wat ook wel eens voor komt is dat de aanzuigbuis zelf los zit en dat je daardoor soms lucht aanzuigt.
Wat ook wel eens voor komt is dat de aanzuigbuis zelf los zit en dat je daardoor soms lucht aanzuigt.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
Ik check het graag Gerrit. Is dat in het Carter?
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Wegvallende oliedruk
Hoi Pieter,
Op de volgende pagina van mijn site zijn vele plaatjes uit onderdelen boeken te vinden.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder4.htm
Zie bijvoorbeeld Pagina met nummer 20 uit volgende bestand.
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 5_825m.pdf
Waarschijnlijk moet je het carter er wel even onderuit halen om alles te kunnen controleren.
Kun je gelijk controleren of de zeef nog schoon is.
Op de volgende pagina van mijn site zijn vele plaatjes uit onderdelen boeken te vinden.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder4.htm
Zie bijvoorbeeld Pagina met nummer 20 uit volgende bestand.
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 5_825m.pdf
Waarschijnlijk moet je het carter er wel even onderuit halen om alles te kunnen controleren.
Kun je gelijk controleren of de zeef nog schoon is.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: do 02 jan 2020 15:09
Re: Wegvallende oliedruk
Dat de oliedruk even wegvalt na het verwisselen van het oliefilter, bij de eerste start na de wissel is normaal. Het filter is namelijk leeg en moet zich eerst met olie vullen voordat het systeem op druk kan komen.
MF30 1964
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
Bedankt voor de reacties al zo ver. Maffe is dat ik inmiddels al 0,5 liter boven instructie zit (carter + filter) en nog maar midden tussen min en Max.
Daarnaast heb ik een filmpje gemaakt van het verloop van de oliedruk na starten maar ik geloof niet dat ik het hier kan uploaden?
Daarnaast heb ik een filmpje gemaakt van het verloop van de oliedruk na starten maar ik geloof niet dat ik het hier kan uploaden?
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
Is de bout als vermeld bij nummer 3 toevallig het overdrukventiel van het oliefilter?
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
In mijn zoektocht naar de vraag omtrent hoeveelheid olie loop ik nog tegen een vraag aan;
Ik heb zowel het instructieboek van de MF30 als de MF130 gevonden hier. Mijn inziens was de motor (Perkins 4.107) identiek maar klaarblijkelijk zit er toch een verschil in inhoudsmaat van het carter;
De MF130 geeft 5,2 liter; http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 30_08.html
De MF30 geeft 3,4 liter; Aangezien ik na het vullen met 3,4 (+0,4 filter) tot slechts net boven het minimum op de peilstok kom twijfel ik over het type carter en/of peilstok. Er staan wel nummers op het carter. Kan ik die ergens checken dat iemand weet?
Bedankt weer!
Ik heb zowel het instructieboek van de MF30 als de MF130 gevonden hier. Mijn inziens was de motor (Perkins 4.107) identiek maar klaarblijkelijk zit er toch een verschil in inhoudsmaat van het carter;
De MF130 geeft 5,2 liter; http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 30_08.html
De MF30 geeft 3,4 liter; Aangezien ik na het vullen met 3,4 (+0,4 filter) tot slechts net boven het minimum op de peilstok kom twijfel ik over het type carter en/of peilstok. Er staan wel nummers op het carter. Kan ik die ergens checken dat iemand weet?
Bedankt weer!
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
Re: Wegvallende oliedruk
De 130 heeft een gietijzeren carter, de 30 dacht ik een plaatstalen carter. Het carter van de 130 maakt deel uit van de dragende structuur. De 30 heeft een frame om de motor heen.
Vandaag de verschillende oliehoeveelheden voor 30 en 130.
Wat voor carter heb jij?
Is je peilstok origineel?
Gr Theo
Vandaag de verschillende oliehoeveelheden voor 30 en 130.
Wat voor carter heb jij?
Is je peilstok origineel?
Gr Theo
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
Dit wordt inmiddels een gesprek met mezelf haha maar wellicht dat iemand er nog eens wat aan heeft. Mijn carter is daadwerkelijk van een MF30, getuige de vorm. De oliepeilstok blijkt echter van een MF35 volgens het onderdeelnummer.
Tip van Edward is vullen volgens instructieboekje en dan afstrepen op de peilstok.
Dit geeft echter wel te kennen dat er al hele lange tijd teveel olie in heeft gezeten…
Tip van Edward is vullen volgens instructieboekje en dan afstrepen op de peilstok.
Dit geeft echter wel te kennen dat er al hele lange tijd teveel olie in heeft gezeten…
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
Bedankt voor je reactie Theo. Foto van het carter en de peilstok (vermoedelijk van een MF35);
- Bijlagen
-
- 51CC2B13-406E-41E9-8B10-6ABAD6D3F5BD.jpeg
- (328.86 KiB) 952 keer gedownload
-
- 60B8930D-CC3D-44F4-BD69-C9608EE612DC.jpeg
- (290.27 KiB) 952 keer gedownload
-
- 45C1AC15-786F-4F78-8030-55F5C8CFE099.jpeg
- (267.2 KiB) 952 keer gedownload
-
- 8FAECC8F-5865-491E-894A-D4BC21DA3CEB.jpeg
- (289.71 KiB) 952 keer gedownload
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: do 02 jan 2020 15:09
Re: Wegvallende oliedruk
Pieter,
De letters A, B en C zijn je overdrukventiel. Het ventiel bij jouw oliefilter is een by-pass ventiel. Deze laat de olie door als je filter verstopt is.
De letters A, B en C zijn je overdrukventiel. Het ventiel bij jouw oliefilter is een by-pass ventiel. Deze laat de olie door als je filter verstopt is.
MF30 1964
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58
Re: Wegvallende oliedruk
Goedenavond. Ik ben weer een stap verder. Bij het aflaten van de (nieuwe) olie kwam er plots een metalen deel tevoorschijn in het trechter.
Na het afnemen van het carter zag ik dat de zeef en het deksel wat los hingen. Bij nadere inspectie bleek dat het ijzeren deel vermoedelijk afgekomen is van de conische veer. De veer zal dus vervangen moeten worden. Hieronder te zien;
Het gekke is dat het deksel niet op de tekening staat maar ik neem toch aan dat deze als een fietsbel op de zeef moet liggen of heb ik dat mis?
Ondanks dat dit de oorzaak geweest zal zijn verklaart het nog niet geheel de wisselende en wegvallende druk in mijn optiek. Ik denk eraan om ook even de aanzuigleiding los te maken.
Alle info is welkom.
Na het afnemen van het carter zag ik dat de zeef en het deksel wat los hingen. Bij nadere inspectie bleek dat het ijzeren deel vermoedelijk afgekomen is van de conische veer. De veer zal dus vervangen moeten worden. Hieronder te zien;
Het gekke is dat het deksel niet op de tekening staat maar ik neem toch aan dat deze als een fietsbel op de zeef moet liggen of heb ik dat mis?
Ondanks dat dit de oorzaak geweest zal zijn verklaart het nog niet geheel de wisselende en wegvallende druk in mijn optiek. Ik denk eraan om ook even de aanzuigleiding los te maken.
Alle info is welkom.
Massey Ferguson MF30 - 1964
Omgeving Breda
Omgeving Breda
Re: Wegvallende oliedruk
Als je op MP zoekt naar MF30 onderdelen, dat vind je Keesjan. Hij heeft wellicht het onderdeel dat je zoekt cq nog wat ervaringen te delen.
Re: Wegvallende oliedruk
Ik bedenk me net dat bij mijn 4.99 met gegoten carter, het aanzuigzeef op de nokjes in de bodem van de pan rust. Dus als de pan eronderuit is, hangt het zeef los. Als ik het me goed herinner waren de deksel en zeef vast verbonden.