achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12
achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
hoe kun je bepalen, zonder open te schroeven, of de achterste oliekeerring, eigenlijk een koord afdichting, lekt?
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
Als er olie onder uit het koppelingshuis komt, is het negen van de 10 keer van de versnellingsbak.
Motorolie is vaak zwart van kleur en versnellingsbak geel doorzichtig (niet zwart).
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Motorolie is vaak zwart van kleur en versnellingsbak geel doorzichtig (niet zwart).
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12
Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
dank je gerrit; misschien ben ik niet duidelijk genoegd geweest.
er zit door het gehele koppelingshuis olie, die is zwart.
rondom in het koppelingshuis ter plekke van het druklager zit een brede rand zwarte olie tegen de binnenkant van het koppelingshuis. ik heb een foto maar weet niet hoe ik de kan inladen.
maar ook achter het vliegwiel zit olie tegen de achterkant van het vliegwiel als een waaier naar de buitenrand van het vliegwiel.
ik dacht eerst ook dat het uit de versnellingsbak komt, omdat de twee schalen rondom de krukas keerring of koord redelijk schoon was.
nu twijfel ik; daarom de vraag hoe je kunt testen of de koordafdichting dicht is zonder de schalen open te maken, want dat ziet er allemaal goed gemonteerd en schoon uit.
ik zie verder dat de 10 splines van de holle as ingesleten zijn door de aftakasplaat van de koppelingsgroep. de plaat en de holle as zal ik moeten vervangen, alleen bij histoparts hebben ze die voor 10 splines niet. weet je een adres waar ze die mogelijk hebben?
er zit door het gehele koppelingshuis olie, die is zwart.
rondom in het koppelingshuis ter plekke van het druklager zit een brede rand zwarte olie tegen de binnenkant van het koppelingshuis. ik heb een foto maar weet niet hoe ik de kan inladen.
maar ook achter het vliegwiel zit olie tegen de achterkant van het vliegwiel als een waaier naar de buitenrand van het vliegwiel.
ik dacht eerst ook dat het uit de versnellingsbak komt, omdat de twee schalen rondom de krukas keerring of koord redelijk schoon was.
nu twijfel ik; daarom de vraag hoe je kunt testen of de koordafdichting dicht is zonder de schalen open te maken, want dat ziet er allemaal goed gemonteerd en schoon uit.
ik zie verder dat de 10 splines van de holle as ingesleten zijn door de aftakasplaat van de koppelingsgroep. de plaat en de holle as zal ik moeten vervangen, alleen bij histoparts hebben ze die voor 10 splines niet. weet je een adres waar ze die mogelijk hebben?
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12
Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
heb foto bijgevoegd
- Bijlagen
-
- 20220108_150713 olie koppelingshuis.jpg
- (152.01 KiB) 539 keer gedownload
Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
Hallo Ton,
Zit er wel een keerring op de holle as?
Volgens mij kijk ik rechtstreeks op het naaldlager wat normaal achter de keerring zit?
Of is dit gezichtsbedrog van de foto?
Hoeveel ga je de tractor gebruiken?
De splines met een kleine haakse slijper o.i.d. bewerken is ook een mogelijkheid.
Groeten Wim.
Zit er wel een keerring op de holle as?
Volgens mij kijk ik rechtstreeks op het naaldlager wat normaal achter de keerring zit?
Of is dit gezichtsbedrog van de foto?
Hoeveel ga je de tractor gebruiken?
De splines met een kleine haakse slijper o.i.d. bewerken is ook een mogelijkheid.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12
Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?
volgens de beschrijving hoort er geen naaldlager in te zitten, omdat het een 8-gang is en geen multi-power; de oliekeerring zit achterin.
heb alles schoon gemaakt en ben weer aan het monteren.
als ik het goed heb moet het gat in het vliegwiel toch ter plekke van het pijltje op de krukaspoelie zitten? klopt dat, want daar zat hij niet; hij was een gat verdraaid.
weet jij hoe je de axiale speling op het vliegwiel meet? de beschrijving die ik heb is daar heel onduidelijk over.
er staat: Beim messen des Ausschlags darf der Ausschlag 0.025mm auf 25.4mm des Radius Scheibenmitte zum Stift des Messgerates nicht uberschreiten
0,025mm is wel erg weinig, vind je niet? en hoe meet je dat stabiel
heb alles schoon gemaakt en ben weer aan het monteren.
als ik het goed heb moet het gat in het vliegwiel toch ter plekke van het pijltje op de krukaspoelie zitten? klopt dat, want daar zat hij niet; hij was een gat verdraaid.
weet jij hoe je de axiale speling op het vliegwiel meet? de beschrijving die ik heb is daar heel onduidelijk over.
er staat: Beim messen des Ausschlags darf der Ausschlag 0.025mm auf 25.4mm des Radius Scheibenmitte zum Stift des Messgerates nicht uberschreiten
0,025mm is wel erg weinig, vind je niet? en hoe meet je dat stabiel