De luchtfilter pot stond vol met een bodem water ipv olie (waarschijnlijk door buiten te staan met een slecht sluitende motorkap) en de metalen "spons" lijkt er uit te zijn verdwenen. Het blok lekt tamelijk wat olie, voornamelijk dan aan de klepdekselpakking. Op een bepaald punt zie ik de pakking zelfs wat naar buiten komen. Misschien heeft iemand die al eens herbruikt, met alle gevolgen vandien. De onderkant van de tank is bedekt met een zwarte drab. Ook veel drab in de buurt van de V-snaar. Ook waar het pookje (lage/ hoge gearing) in het blok gaat zie ik wat olieverlies tijdens het schakelen, maar dat is een zorg voor later. De hef werkt prima, ook schakelen gaat zeer vlot.
De batterij die er in zat gaf nog 2V, na de laatste startpoging detecteerde de voltmeter ze zelfs niet meer. Deze heb ik vervangen door een nieuw exemplaar (Varta Promotive Black 100Ah, 720A).
Met draaiende motor heb ik eens tussen de polen gemeten en ik mat enkel de batterijspanning van +- 12.7V, te laag dus. Ik heb er nu wel geen idee van of ik nu gemeten heb op stationair of bij iets meer gas. In elk geval heb ik de indruk dat de accu niet wordt bijgeladen door de dynamo. Ook de kabel van batterij naar starter, en de massakabel van de negatieve pool naar het chassis lijken hun beste tijd gehad te hebben, de draden zijn deels afgebroken.
Starten gaat, zelfs na goed voorgloeien, zeer slecht.
Tot slot nog misschien het slechtste: uit de carterontluchting komt grijze rook (rookt meer dan de uitlaat) en ook druppels olie. De zuigerveren zitten dus waarschijnlijk vast of zijn versleten.
Het lijkt me niet echt opportuun om de timing van de brandstofpomp af te stellen (zodat hij vlotter start) of de compressie van de cilinders te meten, aangezien ik, om het probleem van de carterdruk op te lossen toch het blok moet opengooien.
Ik zou dus bij deze 4 cilinder Standard 23C:
- de tractor eerst eens proper maken met de hoge druk om de plaats(en) van het olieverlies te achterhalen (of beter met de hand?)
- vervolgens het blok opengooien tot aan de cilinders en de schade opmeten: vervanging van de cilinderbussen, zuigers, zuigerveren, pakkingen etc
- (nazicht nokkenas - kleppen etc)
- opnieuw opbouwen, reiniging van de injectoren, vervanging van de gloeibougie
- nazicht electra, oplossen laadprobleem
- vernieuwen kabelboom
Is dit een goede aanpak? en dien ik eventueel nog een stap verder te gaan tot aan de krukas omdat het blok dan toch open ligt?
Mijn ervaring beperkt zich, tot nu toe, tot het sleutelen aan motoren. Een goede basis is dit wel, en de werkplaatshandboeken die ik heb helpen al veel, dus ik ga de uitdaging niet uit de weg

Tips waar ik een kwaliteitsvolle revisieset voor een 23C kan aanschaffen zijn steeds welkom (histoparts, oldtractorshop, ...).