Starten met pook, startmotor lijkt krans niet te grijpen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
DeGraaf

Starten met pook, startmotor lijkt krans niet te grijpen

Bericht door DeGraaf »

Wij zijn sinds kort de trotse eigenaars van een TEF20. Onze eerste trekker. Natuurlijk zijn er allerlei kleine mankementen, maar voorlopig nog niets ernstigs.
Er is wel vooral een irritant probleem met het starten via de pook.

Het zou zo moeten werken dat je de knop op het chassis indrukt en dan de pook helemaal naar rechtsvoor drukt.
Dan gebeuren er twee dingen. Je drukt de startmotor in de krans op het vliegwiel en tegelijk druk je een schakelaar in die de startmotor stroom geeft.

Die schakelaar was onhaalbaar ver en het starten lukte eerst alleen door de schakelaar met een schroevendraaier in te drukken. Die knop is nu wat naar voren geschoven en nu lukt het wel.

Probleem is nu dat dit in de helft van de gevallen werkt. In de andere helft van de gevallen lukt het niet om de pook naar voren te drukken. Mijn gevoel is dat het tandwiel van de startmotor precies tegen een tand van het vliegwiel drukt waardoor ze niet in elkaar kunnen vallen. Wanneer je hem in de versnelling zet (liefst de 4e) en dan even een beetje duwt, dan lukt het vaak wel. Ik denk dat ik dan de krans een beetje heb verschoven waardoor de tandwielen wel in elkaar grijpen. Ik kan mij er best mee redden, maar mijn vrouw wil er mee op pad om voer te halen en ik heb geen zin om daar steeds achter aan te moeten fietsen.

Natuurlijk heb ik manual al doorgespit en ook dit forum. En elke keer kom ik het geneuzel over 15,8 mm tegen. De afstand die het tandwiel van de startmotor geschoven moet zijn op het moment dat de startmotor stroom krijgt. Maar misschien is het helemaal geen geneuzel en begrijp ik het gewoon niet. Ik dacht dat het vooral belangrijk is dat de startmotor niet moet draaien terwijl de tandwielen nog niet in elkaar grijpen. Dit om tandenpoetsen te voorkomen. Maar misschien is het wel zo dat de startmotor juist moet gaan draaien net voor ze ingrijpen. Dus dat de tandwielen elkaar bijna raken, het tandwiel van de startmotor begint te draaien en in een vloeiende beweging schuiven ze in elkaar.

Klopt deze gedachte een beetje of is er een ander reden dat die 15,8 mm zo belangrijk is?
En zijn er andere tips om dit irritante probleem op te lossen.

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Starten met pook, startmotor lijkt krans niet te grijpen

Bericht door admin »

Beste DeGraaf,

Eerst moeten de tanden ingrijpen en daarna mag de start motor pas stroom krijgen.
De tanden van de startmotor en de starterkrans hebben kleine afschuining zodat ze er gemakkelijk in schuiven.
Helaas komt het in de praktijk wel eens voor dat de tanden toch tegen elkaar komen en er niet in willen schieten.
De ene startmotor heeft hier iets meer last van de andere. Waarom dat is, weet ik ook niet.

Die 15,8 mm is een goede indicatie. In de praktijk moet er soms nog iets bijgesteld worden.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

DeGraaf

Bericht door DeGraaf »

Als ik het goed begrijp dan moet de afschuining aan de tanden van de startmotor zorgen ze soepel in elkaar schuiven. Dus ik heb de startmotor er maar weer eens afgehaald om te kijken of de tanden slijtage vertonen. Dat lijkt mij op het eerste gezicht wel mee te vallen.
Dus ik heb de manual er bij gepakt en langzaam begin ik het te begrijpen.

Dit is wat er staat:
Lucas Model M45G - 12 volt.
Diesel Engine Tractor - Type TEF only

The starter motor fitted tot the Diesel engine tractor is of the pre-engaged type. The pinion of the clutch-type starting drive, unlike that of the inertia-engaged types, is normally in mesh with the teeth of the engine flywheel before the starter motor is connected to the battery.

Dus samenvattend. Ja, de tanden moeten in elkaar grijpen voor de startmotor stroom krijgt.

In the event of tooth to tooth engagement this engagement feature is over-ruled by the action of a compression spring and specially sectioned pinion teeth so that the motor starts and the driving pinion slips immediately into mesh with the flywheel.

Maar hier lijkt te staan dat wanneer ons probleem zich voordoet (tooth to tooth) het tandwiel van de startmotor een beetje indrukt om onmiddellijk in te grijpen als de motor start.

Ik denk dat het allemaal neerkomt op de juiste plaatsing van de startknop.
De plaatsing op 15,8 mm is nogal een uitdaging door de veer van de hendel. De hendel van de startmotor wordt teruggedrukt door een veer die om de as van de hendel is gewikkeld. De twee uiteinden van de veer komt bij ons aan de bovenzijde uit de startmotor. Op onderstaande tekening in het blauw. Het lijkt alsof die uiteinden aan de onderzijde moeten zitten (rood). De stukjes van de veer die naar boven steken duwen nu het te verstellen plaatje van de startknop naar achteren. En verstellen moet dus tegen de veerdruk in.

Wie weet hoe ik die veer goed kan monteren? De as van de hendel heeft moeren aan beide kanten, maar ik wil die nog niet meteen los gaan bouten op het gevaar af dat de boel me om de oren springt en ik het er nooit meer in ga krijgen.

Afbeelding

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Ik heb die veer er een paar keer uitgehaald en ingezet bij het nakijken van een startmotor.
Het is lastig maar toch wel te doen. Gewoon de hele bout er uit halen.

Afstellen doe ik altijd door de handel zover mogelijk in de start positie te drukken en dan kijken of de schakelaar bedient wordt.

Er kan nog een ander issue een spelen. Ik had ooit een weigerde schakelaar. Deed het maar in de helft (of minder) van de gevallen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Ik heb nog een tip om het start probleem op te lossen.
Ik zet vaak mijn knie tegen de pook om te starten. Dat kun je veel meer kracht leveren dan met de hand.
Bij mij werkt de knie altijd.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie