VIN nummer

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

JPoppelaars

VIN nummer

Bericht door JPoppelaars »

Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen waar ik het VIN nummer kan vinden op mijn TEF-20 en MF 35.. Ik heb een GV kenteken, daar heb ik destijds het nummer ingevuld dat op het motorblok staat net boven de dynamo. Is dit dan ook het VIN nummer of moet ik een nummer op het plaatje op het dashbord hebben, of maakt het niet uit welk nummer ik pak.

Ik hoor het graag.
alvast bedankt, Jack.

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: VIN nummer

Bericht door admin »

Hoi Jack,

Het nummer op het plaatje van het dashboard is het echte serienummer van de trekker.
Nummer op de motor is of een gietnummer of het serienummer van de motor. Niet van de trekker zelf.
Als je geen plaatje meer hebt, kun je een plaatje zonder serienummer pakken en daar zelf een nummer in slaan.
Sla er dan een nummer in die 1 cijfer langer is dan de normale serienummers om te voorkomen dat je het serie nummer van een ander trekker gebruikt.
Je kunt je trekker ook laten keuren en dan wordt er daar terplaatse een nieuw uniek nummer ingeslagen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

JPoppelaars

Hoi, Gerrit
bedankt voor je reactie,
maar klopt het ook dat het serienr. nog ergens op de achterbrug is ingeslagen.
het nummer op het motorblok is dan denk ik het motor nummer. Als ik het dan goed begrijp mag je dit nummer niet als VIN opgeven bij de RDW.

Groeten Jack

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Jack,

Het motornummer is niet serienummer van de tractor. Als je ooit een revisie motor in de tractor krijgt heb je een probleem.
Daarom moet je nooit het motornummer gebruiken als serienummer voor je trekker.

Op sommige trekkers staat het serienummer ingeslagen op de de deksel van de versnellingsbak. Dit gaat dan meestal om trekkers die gebouwd zijn in Frankrijk. Ook in België is dit in een aantal gevallen gedaan. Sommige trekkers uit Duitsland hadden een typeplaatje op de zijkant van de versnellingsbak. In Duitsland moest namelijk ook de toegestane aslast voor en achter vermeld worden.

Op veel trekkers zul je echter vergeefs zoeken naar het serienummer op de achterbrug.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

JPoppelaars

ok, dan ga ik proberen bij het te naam stellen bij de RDW om deze serie nummers in te voeren. Bij mijn GV kenteken had ik destijds het motornummer als identificatie nr. gebruikt. ik hoop dat dit nog is aan te passen.
Als je geen serie nummer meer hebt, kan je er dan ook een letter achter een willigkeurig nummer zetten ipv een extra cijfer anders kom je weer in een ander serie nummer terecht van ander bouwjaar. (eerste serie nummers van goudbuik zijn maar 4-cijferig )

in ieder geval bedankt.

groetjes Jack

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Jack,

Wat extra letters ervoor of erachter is inderdaad het meest veilige.
Ik heb ooit al een combinatie gezien van bouwjaar, type en serienummer gewoon om aan voldoende tekens te komen.
Ik weet alleen niet meer welk land dat was. Volgens mij België of Frankrijk.
Groetjes Gerrit Preuter

JPoppelaars

Bedankt voor al de antwoorden. Ik ga er mee aan de slag.

Groetjes Jack

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo,

De FEHAMEC heeft ook het een en ander op de site staan.
Je moet dan eerst inloggen.

Misschien kun je vanaf 1 januari op de site van de RDW dan ook wel wat vinden??
Ik krijg de indruk dat de RDW zelf alles ook nog niet exact op de rit heeft staan.
Eerst maar een paar dagen wachten met aanmelden.

Vraagje, Gerrit Preuter klopt het dat de Engelse Ferguson en Massey Ferguson tractoren een eerste tiental(len) jaren geen serie nummers ergens in het frame ingeslagen hebben?
Ik meen dit al eens gelezen te hebben hier op de site.

Op mijn MF 35 ben ik het ingeslagen serie nummer tegen gekomen op de bovenste rand van de versnellingsbak waar die tegen de achterbrug aan zit.(3 letters en 5 cijfers)
Ik heb eigenlijk nog nooit een ingeslagen serie nummer op een andere FE 35 of een MF 35 3 of 4 cilinder gezien.
Bij mijn FE 35 heb ik het nummer daar zelf ingeslagen. ( 3 letters en 5 cijfers )
Dit had ik al in 2015 of 2016 gedaan.

De Franse tractoren hebben heel vaak een ingeslagen nummer aan de rechterkant op de versnellingsbak net onder het stuurhuis ter hoogte van de gearing pook.
Vaak meerdere letters en cijfers, om het type/uitvoering aan te duiden en het serie nummer.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Wim,

Voor zover ik weet, hadden de oude trekkers uit Engeland nooit een serienummer ingeslagen. Zelfs bij de 100 serie was dat niet (altijd) het geval.
Wanneer de nummers wel af fabriek ingeslagen waren, durf ik niet te zeggen.

Ook bij trekkers gebouwd in Frankrijk was dat bij de 100 serie nog niet altijd het geval.

Als ik de intstructie boekjes bekijk, wordt altijd alleen het type nummer plaatje genoemd.

Er is een regeling voor trekkers zonder serienummer afgesproken.

Zie ook de volgende links:
https://www.klw-vereniging.nl/trekkerkenteken/
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... voertuigen

In de volgende PDF staat iets over het ontbreken van VIN nummer.
https://www.rdw.nl/-/media/rdw-document ... rsie-5.pdf
Groetjes Gerrit Preuter

massey 35

Bericht door massey 35 »

Ik kwam er gisteren via een kennis achter dat het serie no. bij een MF 35 - 3 cil. meer letters kan hebben.
Soms 3, soms 4 en 5 kan ook afhankelijk van de uitvoering.
Met een afwijkende bandenmaat kan er nog een letter meer staan.
Dit betreft dan Engelse MF 35 tractoren.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Wim,

Dat klopt helemaal. Zie de volgende link.
http://www.annatefka.com/mf_historie/doc_onder61.htm
Groetjes Gerrit Preuter

BertD

Bericht door BertD »

Hoi,
Is het serienummer gelijk aan het VIN nummer, dat is me nog onduidelijk.

Ik heb een MF35 uit 1957, sn 81999. `Dat is ingeslagen op het typeplaatje. Dit heb ik aan het RDW opgegeven maar 81999 vinden ze een onbekende combinatie. Ze vragen om meer gegevens.......

Met vriendelijke groet
Bert
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Bert,

De cijfers zijn inderdaad het serienummer. Voor de cijfers staan nog letters. Die vertellen iets over je trekker.
Het RDW wil die letters er bij hebben.
Groetjes Gerrit Preuter

BertD

Bericht door BertD »

Bedankt Gerrit voor de snelle reactie. Dat wordt nog een puzzel omdat er overheen geschilderd is. Het sn is nog goed te herkennen, wat daarvoor staat nauwelijks. Morgen nog maar eens goed kijken.
Wat mag ik verwachten? Een paar letters of zo?
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Bekijk de volgende pagina maar eens:
http://www.annatefka.com/mf_historie/doc_onder61.htm

Ik denk dat je dan bijna de letters wel kunt gokken.
Als ik moet gokken is het SDM.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie