Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

highway

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hallo,

Ik heb het vanmiddag getest en ben wel wat verder gekomen denk ik. Uit de lagedrukpomp kwam best veel schuim. Na even stevig nadenken denk ik dat het probleem de volgende oorzaken heeft:

1. Te dikke olie. Ik had bij het testen de olie tot aan de bovenkant van het filter gevuld. Ook had ik de beker waarmee hij normaal vast zit weggelaten. Je kon nu mooi zien wat er in het filter gebeurde. (filter zat wel vast geklemd :) ) Bij constant pompen was de olie sneller weg gepompt dat dat deze in het filter kon zakken. Als je enkel de aftakas aan had en met een schroevendraaier de hevel van de hefpomp zo duwde dat deze stopte met pompen werkte de aftakas prima en was de druk ruim 20 bar. Maar zodra je continu gaat pompen komt de olie gewoon niet snel genoeg het filter ingestroomd.
2. Valse lucht. Zoals op de foto's hierboven te zien is zit er aan de lagedruk pomp een 90 graden bocht. Hierop zit best wel ruimte. Als ik deze beweeg met aftakas aan kan ik hiermee beïnvloeden hoeveel olie eruit het overdrukventiel van de lagedrukpomp spuit. En ook hoe deze eruit komt, als mooi olie of meer als schuim. Als je deze positie vast houd zakt op een gegeven moment de druk terug naar 0 bar.

Daarna slobbert de hefpomp het filter lekker leeg en zit alles vol lucht en werkt er niks meer van de aftakas.

Ik denk hiermee het probleem gevonden te hebben, maar als er iemand anders nog ideeën heeft hoor ik het graag natuurlijk!

Op onderstaande foto zie je de olie uit het overdrukventiel spuiten van de lage druk pomp. Je kan goed zien dat het veel schuim is. T lijkt wel of er water in zit maar dat is NIET zo.

Groeten van Niels
Bijlagen
IMG_20210116_140538[1].jpg
IMG_20210116_140538[1].jpg (217.52 KiB) 1792 keer bekeken

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Niels,

Je moet de omgekeerde beker wel op het zuigfilter plaatsen.
Als je dit niet doet, dan zullen de beide pompen valse lucht pakken.
De kleur van de olie is op de foto niet mooi.
Jij kunt in het echt met eigen ogen bepalen of de kleur van de olie goed is.
Is het laswerk op het overdruk ventiel wel dicht?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

highway

Bericht door highway »

Hallo,

Inderdaad ziet de olie er raar uit op de foto. Toen ik begon was deze mooi helder geel van kleur. Het laswerk wat aan het overdrukventiel gedaan is lijkt dicht te zijn. Ongeveer 2 centimeter naar rechts zit daar een gaatje en daar spuit wel olie (en of de foto schuim) uit, maar ik denk dat dat overdruk is?

Groeten van Niels

highway

Bericht door highway »

Hallo,

Inmiddels de pomp van de aftakas eruit gehaald en nagezien. Het rubberen o ringetje om het aanzuigbuisje was compleet uitgesleten en zorgde ervoor dat er lucht gezogen werd. Deze is vervangen, met nog een aantal dingen die we onderweg tegen kwamen, de trekker staat weer tegen elkaar en is inmiddels getest. Nu blijft de druk wel goed wordt de olie ook geen schuimbad meer!

Ik wil iedereen die erover meegedacht heeft nog even bedanken en ik hoop dat dit topic ooit iemand nog op weg helpt!

Groeten niels
Bijlagen
Dit was 't probleem
Dit was 't probleem
IMG_20210123_174143.jpg (102.52 KiB) 1649 keer bekeken
Pomp eruit
Pomp eruit
IMG_20210123_165655.jpg (227.92 KiB) 1649 keer bekeken
IMG_20210123_161115.jpg
IMG_20210123_161115.jpg (200.61 KiB) 1649 keer bekeken
Trekker doormidden
Trekker doormidden
IMG_20210123_161102.jpg (241.51 KiB) 1649 keer bekeken

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Dank je voor de update.
Gefeliciteerd. Goed dat het weer werkt. Is alle moeite niet voor niets geweest.
O-ringen hebben inderdaad niet het eeuwige leven.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie