Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
Wielen, hef en achterverlichting
Ik heb de trekker nu weer op blokken staan en ga werken aan:
De hef inrichting latten armen kettingen etc.
Achter verlichting, kabels trekken lasdoos met aanhanger contact doos, rem en knipperlicht
De achterwielen, spuiten en anders in elkaar zetten
De stoel.
Op blokken Test Ploeglamp Mijn idee om een knipperlicht te maken die niet erg opvalt
De hef inrichting latten armen kettingen etc.
Achter verlichting, kabels trekken lasdoos met aanhanger contact doos, rem en knipperlicht
De achterwielen, spuiten en anders in elkaar zetten
De stoel.
Op blokken Test Ploeglamp Mijn idee om een knipperlicht te maken die niet erg opvalt
Laatst gewijzigd door GJM op za 24 feb 2024 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Het was mij ook erg tegengevallen als het niet in één keer goed gewerkt had, met de precisie waarmee jij werkt, kat is ook fijn om naar te kijken.
super idee van je knippers!
super idee van je knippers!

Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
bedrading achter aanbrengen
Op dit moment ben ik de bedrading achter aan het aanbrengen.
Ik heb een tijd liggen kniezen over hoe de draden van het spatbord naar over de achterbrug te laten lopen. Ik vind het er gewoon overheen laten lopen niet mooi. bovendien wil ik graag een goed en blijvend werkend verlichting systeem én een aanhanger stopcontact.
Ik denk dat ik een aardige oplossing heb gevonden. Rechts heb ik een stukje aluminium U profiel met twee boutjes op de trompet geschroefd (ja eerst geboord en getapt) en daarna brons gespoten en daar de met een geweven beschermhoes beschermde kabel in gedrukt. In het spatbord heb ik m5 tappen gemaakt en met beugeltjes de zelfde kabel langs de spatbord steun gemonteerd. ik heb een gaatje onder in de steun geboorde zodat de kabel een mooie route heeft.
Rechts heb ik een aluminium universele behuizing op de schroefdraden van de 6V accu steun gemonteerd, die steekt genoeg boven de trompet uit om de aanhanger stekkerdoos op de achterzijde te monteren de kabel van het linker spatbord kon er mooi zo[size150] ingevoerd worden. het worden wel mooi. In de behuizing heb ik ook twee vermogensweerstanden gemonteerd voor de LED knipperlichten. Op deze manier werkt de clignoteur prima.
Alu U profiel op trompet en kabel door boring in steun profiel Kabel in spatbord [/size][/color] Alu universeel huis
Aanhanger stekkerdoos
Ik heb een tijd liggen kniezen over hoe de draden van het spatbord naar over de achterbrug te laten lopen. Ik vind het er gewoon overheen laten lopen niet mooi. bovendien wil ik graag een goed en blijvend werkend verlichting systeem én een aanhanger stopcontact.
Ik denk dat ik een aardige oplossing heb gevonden. Rechts heb ik een stukje aluminium U profiel met twee boutjes op de trompet geschroefd (ja eerst geboord en getapt) en daarna brons gespoten en daar de met een geweven beschermhoes beschermde kabel in gedrukt. In het spatbord heb ik m5 tappen gemaakt en met beugeltjes de zelfde kabel langs de spatbord steun gemonteerd. ik heb een gaatje onder in de steun geboorde zodat de kabel een mooie route heeft.
Rechts heb ik een aluminium universele behuizing op de schroefdraden van de 6V accu steun gemonteerd, die steekt genoeg boven de trompet uit om de aanhanger stekkerdoos op de achterzijde te monteren de kabel van het linker spatbord kon er mooi zo[size150] ingevoerd worden. het worden wel mooi. In de behuizing heb ik ook twee vermogensweerstanden gemonteerd voor de LED knipperlichten. Op deze manier werkt de clignoteur prima.
Alu U profiel op trompet en kabel door boring in steun profiel Kabel in spatbord [/size][/color] Alu universeel huis
Aanhanger stekkerdoos
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:38, 8 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Bekabeling achter
Doos bijna klaar voor afmonteren
Alu U profiel in kleur en kabel erin
Stekkerdoos op de achterzijde Rem schakelaar Kastje dicht
Alu U profiel in kleur en kabel erin
Stekkerdoos op de achterzijde Rem schakelaar Kastje dicht
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Kreatieve oplossing.
Alles in de dezelfde kleur ziet er goed uit.
Alles in de dezelfde kleur ziet er goed uit.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Elektrisch schema en bedrading aangepast
Ik heb het eerder gepubliceerde bedrading en principe schema aangepast.
De knipperlichten zijn Led geworden en daar is een vermogensweerstand aan toegevoegd om de clingoteur te laten werken zoals het hoort
Tevens bleek het handiger om de remschakelaar niet in de voorste lasdoos onder de motorkap te laten uitkomen maar in de achterste lasdoos.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Hallo GJM,
Wat voor merk achterwiellagers heb je gebruikt,Timpken of een ander merk.
Ik ben bezig met de steekassen,maar ik twijfel of ik originele lagers moet kopen of imitatie.
Zit nogal wat prijsverschil in .
Gr André
Wat voor merk achterwiellagers heb je gebruikt,Timpken of een ander merk.
Ik ben bezig met de steekassen,maar ik twijfel of ik originele lagers moet kopen of imitatie.
Zit nogal wat prijsverschil in .
Gr André
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Ik weet niet meer precies bij wie ik ze gekocht heb. Ik denk Acorn Agriparts in de UK
daar was de prijs alleszins redelijk en ik kijk er zo naar:
De FE 35 gaat hooguit nog wat shows en een toertje rijden dus de belasting van de lagers is minimaal. de wellicht betere en daardoor duurdere lagers zijn voor zware belasting op de boerderij. Dus ik durf zonder twijfel evt minder goede (als dat zo is) lagers te monteren.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Hallo Andre,
Heb je beide prijzen opgevraagd?
Sommige lagers zijn origineel goedkoper.
Groeten Wim.
Heb je beide prijzen opgevraagd?
Sommige lagers zijn origineel goedkoper.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Origineel is bijna 4x zo duur en je ziet geen verschil.
Gr André
Gr André
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
dan bestaat er ook nog de mogelijkheid een gewoon goed merk lagers te kopen die niet origineel, maar ook niet chinees zijn, misschien zitten die wel op een heel acceptable prijsniveau?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Achterwielen
Inmiddels zijn de achterwielen gedemonteerd en de banden er vanaf gehaald.
Ik heb de bouten van het centrale gedeelte aan de velg allemaal gestraald en in de coating gezet en daarna de boel weer gemonteerd.
Nu liggen de velgen, en de zitting pan, bij een bedrijf die ze gaat stralen en poeder coaten.
Waarna ik de banden er weer om laat zetten uiteraard. Ik kan niet wachten op het resultaat.
Banden verwijderen Velg en middenstuk weer gemonteerd (anders dan het zat om de spoorbreedte te verkleinen) Klaar voor het stralen en coaten Na het Coaten Wielen en stoel proef passing, kleuren vertekenen iets
Stoel van een scharnierpunt voorzien Beugels lassen
Ik heb de bouten van het centrale gedeelte aan de velg allemaal gestraald en in de coating gezet en daarna de boel weer gemonteerd.
Nu liggen de velgen, en de zitting pan, bij een bedrijf die ze gaat stralen en poeder coaten.
Waarna ik de banden er weer om laat zetten uiteraard. Ik kan niet wachten op het resultaat.
Banden verwijderen Velg en middenstuk weer gemonteerd (anders dan het zat om de spoorbreedte te verkleinen) Klaar voor het stralen en coaten Na het Coaten Wielen en stoel proef passing, kleuren vertekenen iets
Stoel van een scharnierpunt voorzien Beugels lassen
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:45, 7 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Kunnen ze met het poedercoaten dezelfde tint grijs bereiken als de rest vd trekker?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
RAL 7005 glans, kunnen ze maken. en een klein nuance verschil valt mij de wielen minder op volgens mij
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Hef gespoten en gemonteerd
Beugel klaar en gestraald, alleen nog spuiten en monteren
Beugel gespoten en gemonteerd en de kussens op zn plek
Zo,
Na wat gedoe met 2e hand spullen die niet lekker wilden passen heb ik uiteindelijk alles toch nieuw aangeschaft, mijn originele hefdelen waren erg versleten, aangelast en incompleet. zo miste de verstelbare hef-arm. Deze was vervangen door een vaste stang. verder waren alle gaten flink ovaal en waren de heflatten verstevigt door er een stalen plaat onder te lassen, en de kogels vielen er bijna uit.
Doordat alles mooi nieuw was kon ik ook meteen de boel in brons spuiten en daardoor is er nu een mooi resultaat te laten zien. die ik gelijk maar met jullie deel.
De corona tijd helpt wel om de gang in de restauratie te houden, het is een heerlijk tijdverdrijf en er is tijd voorhanden doordat Corona beperkingen geeft voor de meeste andere zaken.
Beugel gespoten en gemonteerd en de kussens op zn plek
Zo,
Na wat gedoe met 2e hand spullen die niet lekker wilden passen heb ik uiteindelijk alles toch nieuw aangeschaft, mijn originele hefdelen waren erg versleten, aangelast en incompleet. zo miste de verstelbare hef-arm. Deze was vervangen door een vaste stang. verder waren alle gaten flink ovaal en waren de heflatten verstevigt door er een stalen plaat onder te lassen, en de kogels vielen er bijna uit.
Doordat alles mooi nieuw was kon ik ook meteen de boel in brons spuiten en daardoor is er nu een mooi resultaat te laten zien. die ik gelijk maar met jullie deel.
De corona tijd helpt wel om de gang in de restauratie te houden, het is een heerlijk tijdverdrijf en er is tijd voorhanden doordat Corona beperkingen geeft voor de meeste andere zaken.
Laatst gewijzigd door GJM op za 24 feb 2024 20:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)