motor van mijn TEA staat vast
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 01 okt 2020 11:15
motor van mijn TEA staat vast
ik heb twee oude tractors, waaronder een petit gris in frankrijk staan, heb ze al 10 jaar. staat in normandie dus altijd vochtig. hij reed altijd goed, starte meteen. drie jaar geleden ging het moeizamer en circa 2.5 jaar geleden kreeg ik hem niet meer gestart. afgelopen weken samen met mijn zwager aan het sleutelen geweest en we hebben de MHpony weer aan de praat gekregen. de petitgris kregen we echter geen beweging in. de cilinders zijn vast komen te staan, de motor staat dus vast. enkele dagen achter elkaar spuitolie via de bougie ingangen in de 4 cilinder ruimtes gespoten maar dat heeft niets geholpen. met een zaklamjpe er in kijkend lijkt hetw el alsof er op de cilinders een soort bubbels als van een soort 'aluminium corrosie' staan.
de vraag is dus:
hoe krijg ik hier weer beweging in zodat de motor in ieder geval weer draait zodat ik daarna kan gaan proberen de zaak weer aan de gang te krijgen
dus behoefte aan tips en tricks van een ervaringsdeskundige!
de vraag is dus:
hoe krijg ik hier weer beweging in zodat de motor in ieder geval weer draait zodat ik daarna kan gaan proberen de zaak weer aan de gang te krijgen
dus behoefte aan tips en tricks van een ervaringsdeskundige!
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: motor van mijn TEA staat vast
Hoi Marc,
Wat je ziet kan wel zeker kloppen. De zuigers kunnen van een aluminium legering zijn en die kunnen best oxideren.
Als de oxide ook aan de zijkant zit, zit het echt muurvast. In mijn ogen, kun je nu maar een ding doen, en dat is het hele blok demonteren.
Kop er af en krukas er uit. Kun je ook daar zien wat de schade is.
Als het echt niet goed los wil, kun je als laatste redmiddel proberen de zuiger er uit te persen met een pers.
Hoeweel geduld en laagje olie voor een automatische transmissie ook wel eens wil helpen.
Wat je ziet kan wel zeker kloppen. De zuigers kunnen van een aluminium legering zijn en die kunnen best oxideren.
Als de oxide ook aan de zijkant zit, zit het echt muurvast. In mijn ogen, kun je nu maar een ding doen, en dat is het hele blok demonteren.
Kop er af en krukas er uit. Kun je ook daar zien wat de schade is.
Als het echt niet goed los wil, kun je als laatste redmiddel proberen de zuiger er uit te persen met een pers.
Hoeweel geduld en laagje olie voor een automatische transmissie ook wel eens wil helpen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 01 okt 2020 11:15
Re: motor van mijn TEA staat vast
dank je gerrit
klinkt drastisch
zijn er nog andere trucs die ik kan uitproberen voordat ik het hele blok ga demonteren
dat is namelijk niet iets wat ik mezelf zie ga doen....
ik heb ooit gehoord van een tractor slepen met iets van 5 a 10 km/uur met koppeling ingedrukt, versnelling in 2 of 3 en die dan ineens op laten komen in de hoop dat de motor door de ' klap' los komt, of is dat een fabeltje en kan ik dan alles meteen naar de sloop brengen?
ik heb er nu wd40 ingespoten
maar is er beter spul of moet in de cilinders helemaal vol gieten met iets?
klinkt drastisch
zijn er nog andere trucs die ik kan uitproberen voordat ik het hele blok ga demonteren
dat is namelijk niet iets wat ik mezelf zie ga doen....
ik heb ooit gehoord van een tractor slepen met iets van 5 a 10 km/uur met koppeling ingedrukt, versnelling in 2 of 3 en die dan ineens op laten komen in de hoop dat de motor door de ' klap' los komt, of is dat een fabeltje en kan ik dan alles meteen naar de sloop brengen?
ik heb er nu wd40 ingespoten
maar is er beter spul of moet in de cilinders helemaal vol gieten met iets?
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: motor van mijn TEA staat vast
Hoi Marc,
Aanslepen zou ik niet durven omdat dan veel meer delen van een behoorlijk klap krijgen.
Natuurlijk kan het lukken. Je kunt echter ook veel meer vernielen.
Mijn angst is namelijk dat er misschien wel meer geoxideerd is dan wat je nu ziet.
ATF olie wordt wel vaker gebruikt. Ook warmte kan wonderen doen. Maar dat werkt alleen bij een gedemonteerd blok.
Het blok is gietijzer dus dat moet gecontroleerd verwarmd en gecontroleerd afgekoeld worden.
Aanslepen zou ik niet durven omdat dan veel meer delen van een behoorlijk klap krijgen.
Natuurlijk kan het lukken. Je kunt echter ook veel meer vernielen.
Mijn angst is namelijk dat er misschien wel meer geoxideerd is dan wat je nu ziet.
ATF olie wordt wel vaker gebruikt. Ook warmte kan wonderen doen. Maar dat werkt alleen bij een gedemonteerd blok.
Het blok is gietijzer dus dat moet gecontroleerd verwarmd en gecontroleerd afgekoeld worden.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: motor van mijn TEA staat vast
Idd niet aanslepen!
In geval van een "plakkende" koppeling gaat dat wel, maar doe je dit met jouw motor, bestaat het risico dat in het ergste geval krukas/drijfstang schade optreed, ik denk niet dat je dat wilt?
dun laagje ATF (automatenbak olie (rood)) is redelijk aggresief dus werkt goed voor schoonmaken/loskrijgen.
succes!
In geval van een "plakkende" koppeling gaat dat wel, maar doe je dit met jouw motor, bestaat het risico dat in het ergste geval krukas/drijfstang schade optreed, ik denk niet dat je dat wilt?
dun laagje ATF (automatenbak olie (rood)) is redelijk aggresief dus werkt goed voor schoonmaken/loskrijgen.
succes!
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: motor van mijn TEA staat vast
Hello Allemaal,
Bij een geval als dit is het een kwestie van geduld en soms wordt dat niet beloond maar 't volgende dacht ik te kunnen doen :
1. ATF olie werkt inderdaad goed voor dit soort toepassingen. Zorg wel dat je de olie ververst voor een startpoging te ondernemen, de meeste keeringen in een motor kunnen er niet tegen. (al zullen die toch wel niet in de beste staat meer zijn)
2. Verwijdder de start motor en probeer de motor te tornen middels de starter krans (bijde kanten op). Doe dat elke keer als je er langs loopt. Probeer niet door te drukken tot je er beweging in krijgt met grof geweld maar duwen op een hevel van een cm of 50 met een rukje .
3. Verwarm het blok door 't goed zo kompact mogelijk dicht te zetten en een kachel voor een opening aan een kant en een opening aan de andere kant om de lucht er daar weer uit te laten. Vervolgens af laten koelen, weer verwarmen en weer af laten koelen. Meer dan een paar keer is zinloos maar het uitzetten en krimpen veroorzaakt meer kracht op de oxcidatie dan je voor mogelijk houd. Hoe warmer hoe beter. bv een hete lucht kanon. En zorg dat het hele blok warm word dus langer verwarmen zodat het ook van binnen warm wordt. Heb je een stevige verf fohn ?. Stop die in de olie vuller en maak een steun zodat ie op z'n plaats blijft. Kleppen deksel er af als 'uitstroom opening" en de zaak inpakken met dekens. Wordt ie warm van binnen uit al duurt 't langer. Vervolgens weer verder met het tornen.
Groetjes,
René.
Bij een geval als dit is het een kwestie van geduld en soms wordt dat niet beloond maar 't volgende dacht ik te kunnen doen :
1. ATF olie werkt inderdaad goed voor dit soort toepassingen. Zorg wel dat je de olie ververst voor een startpoging te ondernemen, de meeste keeringen in een motor kunnen er niet tegen. (al zullen die toch wel niet in de beste staat meer zijn)
2. Verwijdder de start motor en probeer de motor te tornen middels de starter krans (bijde kanten op). Doe dat elke keer als je er langs loopt. Probeer niet door te drukken tot je er beweging in krijgt met grof geweld maar duwen op een hevel van een cm of 50 met een rukje .
3. Verwarm het blok door 't goed zo kompact mogelijk dicht te zetten en een kachel voor een opening aan een kant en een opening aan de andere kant om de lucht er daar weer uit te laten. Vervolgens af laten koelen, weer verwarmen en weer af laten koelen. Meer dan een paar keer is zinloos maar het uitzetten en krimpen veroorzaakt meer kracht op de oxcidatie dan je voor mogelijk houd. Hoe warmer hoe beter. bv een hete lucht kanon. En zorg dat het hele blok warm word dus langer verwarmen zodat het ook van binnen warm wordt. Heb je een stevige verf fohn ?. Stop die in de olie vuller en maak een steun zodat ie op z'n plaats blijft. Kleppen deksel er af als 'uitstroom opening" en de zaak inpakken met dekens. Wordt ie warm van binnen uit al duurt 't langer. Vervolgens weer verder met het tornen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 01 okt 2020 11:15
Re: motor van mijn TEA staat vast
dank voor alle tips
rene: ik heb een aanzwengel stang die in voor in de motor kan steken. in plaats van de startmotor eraf halen en te tornen via de starterkrans, heeft het tornen met een aanzwengelstang even veel zin of werkt dat minder goed?
rene: ik heb een aanzwengel stang die in voor in de motor kan steken. in plaats van de startmotor eraf halen en te tornen via de starterkrans, heeft het tornen met een aanzwengelstang even veel zin of werkt dat minder goed?