Hefinrichting MF 35
Moderators: Tony, fergie, admin
Hefinrichting MF 35
Hallo,
Ben bezig een MF 35 (engelse) werkend te krijgen en heb een probleem.
De hefinrichting werkt niet naar behoren, heb 2 kwadranten en met beide kan ik de hef bedienen zowel omhoog als omlaag.
Alleen aansturen dat hij gaat heffen of zakken houd in dat hij blijft zakken of heffen.
Nu had ik het hefdeksel er al af gehad, olie ververst en metalen filter schoon gemaakt en stangetjes/veren weer gangbaar gemaakt omdat hij alleen omhoog kon.
Was er wel achter dat als ik de topstang (in dit geval ketting ivm bloter) aan de trekhaak bevestigde dat de hef iets minder zenuwachtig was, maar probleem blijft hetzelfde.
Heb het hefdeksel er weer afgehaald en zie in gedemonteerde situatie dat het stangetje uit de drukregeling van de topstang geen druk uitoefent op mechaniek van de diepteregeling, zodat die niet in het 2e verzet komt. Bedoel de 2e trap bij de stangetjes waar je de hef mee bediend, waar de diepte regeling wel heen kan maar stangetje positie hendel niet.
ge gaffel waar je de topstang aan verbind heb ik ook ruim een cm speling ten opzichte van de diepteregelingsmoer, dat lijkt mij niet goed.
Ik hoef er geen grondbewerking mee te doen maar vraag me af of dit de werking van de hef beïnvloed.
Ben geen techneut maar heb geprobeerd het te omschrijven, hoop dat iemand goede raad heeft.
Groet Anthon
Ben bezig een MF 35 (engelse) werkend te krijgen en heb een probleem.
De hefinrichting werkt niet naar behoren, heb 2 kwadranten en met beide kan ik de hef bedienen zowel omhoog als omlaag.
Alleen aansturen dat hij gaat heffen of zakken houd in dat hij blijft zakken of heffen.
Nu had ik het hefdeksel er al af gehad, olie ververst en metalen filter schoon gemaakt en stangetjes/veren weer gangbaar gemaakt omdat hij alleen omhoog kon.
Was er wel achter dat als ik de topstang (in dit geval ketting ivm bloter) aan de trekhaak bevestigde dat de hef iets minder zenuwachtig was, maar probleem blijft hetzelfde.
Heb het hefdeksel er weer afgehaald en zie in gedemonteerde situatie dat het stangetje uit de drukregeling van de topstang geen druk uitoefent op mechaniek van de diepteregeling, zodat die niet in het 2e verzet komt. Bedoel de 2e trap bij de stangetjes waar je de hef mee bediend, waar de diepte regeling wel heen kan maar stangetje positie hendel niet.
ge gaffel waar je de topstang aan verbind heb ik ook ruim een cm speling ten opzichte van de diepteregelingsmoer, dat lijkt mij niet goed.
Ik hoef er geen grondbewerking mee te doen maar vraag me af of dit de werking van de hef beïnvloed.
Ben geen techneut maar heb geprobeerd het te omschrijven, hoop dat iemand goede raad heeft.
Groet Anthon
Re: Hefinrichting MF 35
Hallo Anthon,
Als er zoveel speling achter die grote moer zit, dan kan de dikke veer wel gebroken zijn.
Dan zul je dit complete gedeelte moeten verwijderen, reviseren of vernieuwen (origineel of imitatie).
En daarna alles weer monteren en afstellen.
Voor het afstellen van het hefdeksel moet dit deksel gedemonteerd worden en misschien is enige hulp van iemand die hier ervaring mee heeft wel handig.
Voor de afstelling van het gedeelte waar de dikke moer voor zit kan het hefdeksel er op blijven zitten.
Om de grote moer los te draaien moet je eerst een klein borgboutje losdraaien wat aan de rechterkant zit.
Dit is een Engelse inbusbout.
Groeten Wim.
Als er zoveel speling achter die grote moer zit, dan kan de dikke veer wel gebroken zijn.
Dan zul je dit complete gedeelte moeten verwijderen, reviseren of vernieuwen (origineel of imitatie).
En daarna alles weer monteren en afstellen.
Voor het afstellen van het hefdeksel moet dit deksel gedemonteerd worden en misschien is enige hulp van iemand die hier ervaring mee heeft wel handig.
Voor de afstelling van het gedeelte waar de dikke moer voor zit kan het hefdeksel er op blijven zitten.
Om de grote moer los te draaien moet je eerst een klein borgboutje losdraaien wat aan de rechterkant zit.
Dit is een Engelse inbusbout.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Hefinrichting MF 35
Hoi Wim, dank voor je reactie.
Heb je raad opgevolgd en de diepteregeling gedemonteerd, deze kreeg ik niet heel uit elkaar dus maar compleet vervangen.
Heb de gaffel zover op de plunjer gedraaid dat ik de veer nog met de hand kan draaien met wat weerstand, en de grote moer zo strak dat alles net spelingsvrij is. Hierbij had ik het topstang juk er nog niet aan zitten.
Ben nu aangekomen bij de afstelling van de veren die aan de reactie stangen zitten, maar daar loop ik nu klem. zelf als ik de veren oplos heb ik nog steeds 2200 gram nodig om er beweging in te krijgen bij de diepteregeling en bij positie regeling zelfs 2800 gram.
Heb het hefdeksel ondersteboven op de werkbank liggen, de hefarmen max naar boven gestut t.o.v. de werkbank, en de excentrische schijf vrij gedraaid van de nokkenarm. Diepterelingshendel tussen de markeer puntjes en positie hendel tussen de markeer puntjes op fast.
Kan iemand verklaren waarom ik ver boven die 1361 gram zit, of maak ik een fout?
Voor het afstellen van het hefdeksel moet dit deksel gedemonteerd worden en misschien is enige hulp van iemand die hier ervaring mee heeft wel handig.
Wim, deze mededeling is mij niet ontgaan maar eerst zelf proberen
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Groet Anthon
Heb je raad opgevolgd en de diepteregeling gedemonteerd, deze kreeg ik niet heel uit elkaar dus maar compleet vervangen.
Heb de gaffel zover op de plunjer gedraaid dat ik de veer nog met de hand kan draaien met wat weerstand, en de grote moer zo strak dat alles net spelingsvrij is. Hierbij had ik het topstang juk er nog niet aan zitten.
Ben nu aangekomen bij de afstelling van de veren die aan de reactie stangen zitten, maar daar loop ik nu klem. zelf als ik de veren oplos heb ik nog steeds 2200 gram nodig om er beweging in te krijgen bij de diepteregeling en bij positie regeling zelfs 2800 gram.
Heb het hefdeksel ondersteboven op de werkbank liggen, de hefarmen max naar boven gestut t.o.v. de werkbank, en de excentrische schijf vrij gedraaid van de nokkenarm. Diepterelingshendel tussen de markeer puntjes en positie hendel tussen de markeer puntjes op fast.
Kan iemand verklaren waarom ik ver boven die 1361 gram zit, of maak ik een fout?
Voor het afstellen van het hefdeksel moet dit deksel gedemonteerd worden en misschien is enige hulp van iemand die hier ervaring mee heeft wel handig.
Wim, deze mededeling is mij niet ontgaan maar eerst zelf proberen

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Groet Anthon
Re: Hefinrichting MF 35
Hallo Anthon,
De afstelling moet met een gewicht van 1361 gram zoals jij al aangaf.
Waar het gewicht aanhangt, die kun je afstellen.
Was de veer gebroken of zat er alleen maar ENORM veel speling op het geheel.
Groeten Wim.
De afstelling moet met een gewicht van 1361 gram zoals jij al aangaf.
Waar het gewicht aanhangt, die kun je afstellen.
Was de veer gebroken of zat er alleen maar ENORM veel speling op het geheel.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Hefinrichting MF 35
Hallo Wim,
Ik gebruik een digitale hangweegschaal om die 1361 gram te trekken aan einde reactie stangen. Nou valt dat wel tegen om precies te meten uit de losse hand, iets meer trekken resulteert al gauw in 100 gram erbij. Maar ik zit zover terug gesteld met de borgmoeren dat ik bijna tegen het einde van de geleidingssleuven zit met de reactie stangen en heb dan nog steeds 2200/2800 nodig om er beweging in te krijgen. Zou bijna denken dat er verkeerde/te zware veren in zitten.
Was de veer gebroken of zat er alleen maar ENORM veel speling op het geheel
Veel speling, veel pitroest op de veer, en gaffel kwam niet meer los van de schroefdraad plunjer, dus ook niet meer bij te stellen.
Groeten Anthon
Ik gebruik een digitale hangweegschaal om die 1361 gram te trekken aan einde reactie stangen. Nou valt dat wel tegen om precies te meten uit de losse hand, iets meer trekken resulteert al gauw in 100 gram erbij. Maar ik zit zover terug gesteld met de borgmoeren dat ik bijna tegen het einde van de geleidingssleuven zit met de reactie stangen en heb dan nog steeds 2200/2800 nodig om er beweging in te krijgen. Zou bijna denken dat er verkeerde/te zware veren in zitten.
Was de veer gebroken of zat er alleen maar ENORM veel speling op het geheel
Veel speling, veel pitroest op de veer, en gaffel kwam niet meer los van de schroefdraad plunjer, dus ook niet meer bij te stellen.
Groeten Anthon
Re: Hefinrichting MF 35
Hallo Anthon,
Ik kan niet zien hoe jij de afstelling doet.
Dus ik weet ook niet of jij wat niet goed doet, of dat er wat mis is met het mechanisme. ????
Is er niet iemand bij jou in de buurt die hier ervaring mee heeft?
Wat is het gewicht van een paar hamers of grote sleutels die jij hebt?
Ik heb niet het idee dat het gewicht exact 1361 gram moet zijn.
Misschien een tolerantie van 30 tot 50 gram plus of min???????
Groeten Wim.
Ik kan niet zien hoe jij de afstelling doet.
Dus ik weet ook niet of jij wat niet goed doet, of dat er wat mis is met het mechanisme. ????
Is er niet iemand bij jou in de buurt die hier ervaring mee heeft?
Wat is het gewicht van een paar hamers of grote sleutels die jij hebt?
Ik heb niet het idee dat het gewicht exact 1361 gram moet zijn.
Misschien een tolerantie van 30 tot 50 gram plus of min???????
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Hefinrichting MF 35
Hallo Wim en medeforumers,
Ik snap dat het lastig is als je niet mee kan kijken, probeer te omschrijven (al kan dat vast beter) wat ik aan het doen ben, en hoop zo uiteraard op tips en adviezen van lezers.
Om zo zuiver mogelijk te meten heb ik de opstelling van het hefdeksel veranderd, zodat ik verticaal kan meten, zoals mijn hangweegschaal ook bedoeld is.
Ik snapte er nu nog minder van, had 6kg+ nodig om de reactiestangen te bedienen! Nu zie ik op de foto’s dat mijn weegschaal op lb stond i.p.v. kg, omgerekend dus nog steeds 2700 gram voor de diepteregeling en 2934 gram voor de positieregeling met de stel/borgmoeren op het einde van de draad. Zoals op de foto te zien komt de borgmoer los van de behuizing bij de positieregeling, is dat normaal of hoort de spring loaded guide rod aan de kant van position control differential cam verder naar binnen te schuiven. Refereer nu naar L 10 figuur 15. De rollers b c u zitten bij mij vast maar horen mogelijk te kunnen draaien ? Kan me voorstellen dat er door wrijving meer kracht nodig zal zijn. Probeer een verklaring te vinden waarom ik niet aan die 1361 gram kom, en te voorkomen dat ik luk raak moet gaan vervangen.
Weet iemand hoe lang de veren F van figuur 15 horen te zijn en welke diameter ?
Groeten Anthon
Ik snap dat het lastig is als je niet mee kan kijken, probeer te omschrijven (al kan dat vast beter) wat ik aan het doen ben, en hoop zo uiteraard op tips en adviezen van lezers.
Om zo zuiver mogelijk te meten heb ik de opstelling van het hefdeksel veranderd, zodat ik verticaal kan meten, zoals mijn hangweegschaal ook bedoeld is.
Ik snapte er nu nog minder van, had 6kg+ nodig om de reactiestangen te bedienen! Nu zie ik op de foto’s dat mijn weegschaal op lb stond i.p.v. kg, omgerekend dus nog steeds 2700 gram voor de diepteregeling en 2934 gram voor de positieregeling met de stel/borgmoeren op het einde van de draad. Zoals op de foto te zien komt de borgmoer los van de behuizing bij de positieregeling, is dat normaal of hoort de spring loaded guide rod aan de kant van position control differential cam verder naar binnen te schuiven. Refereer nu naar L 10 figuur 15. De rollers b c u zitten bij mij vast maar horen mogelijk te kunnen draaien ? Kan me voorstellen dat er door wrijving meer kracht nodig zal zijn. Probeer een verklaring te vinden waarom ik niet aan die 1361 gram kom, en te voorkomen dat ik luk raak moet gaan vervangen.
Weet iemand hoe lang de veren F van figuur 15 horen te zijn en welke diameter ?
Groeten Anthon
Re: Hefinrichting MF 35
Lukt me helaas niet om de foto te draaien
Re: Hefinrichting MF 35
Hallo Anthon,
Ik heb geen idee wat er bij jouw fout gaat.
Jij gebruikt het MF werkplaats handboek?
Zijn de schanieren van de positie en diepteregeling bediening wel goed soepel?
Je schrijft dat er rollen vastzitten?
Nogmaals geen idee wat er mis is.
Groeten Wim.
Ik heb geen idee wat er bij jouw fout gaat.
Jij gebruikt het MF werkplaats handboek?
Zijn de schanieren van de positie en diepteregeling bediening wel goed soepel?
Je schrijft dat er rollen vastzitten?
Nogmaals geen idee wat er mis is.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Hefinrichting MF 35
Hoi Wim,
Ik heb de service manual op cd.
Vandaar mijn verwijzing naar L10 figuur 15, wist anders niet hoe uit te leggen welke rollers ik bedoel.
Maar die rollers zitten bij mij vast, kunnen niet draaien(rollen) en dat lijkt mij wel te moeten kunnen,
alleen beschrijft de manual dat niet.
Bedankt voor de reactie,
Groet Anthon
Ik heb de service manual op cd.
Vandaar mijn verwijzing naar L10 figuur 15, wist anders niet hoe uit te leggen welke rollers ik bedoel.
Maar die rollers zitten bij mij vast, kunnen niet draaien(rollen) en dat lijkt mij wel te moeten kunnen,
alleen beschrijft de manual dat niet.
Bedankt voor de reactie,
Groet Anthon
Re: Hefinrichting MF 35
Nu weet ik het niet meer

Re: Hefinrichting MF 35
Kon geen verklaring vinden waarom ik niet kon afstellen op 1361 gram, dan maar uit elkaar halen en hopen dat je wat vind.
Heb hier en daar wat speling en een uitgesleten plek, wat denk ik te veel is. En een verbogen hevel aan de position control link. Hoe komt zoiets nou krom? Met monteren?
De rollers heb ik wel weer gangbaar gekregen en je kan overal goed bij om te ontroesten en schoon te maken.
Moet denk ik op zoek naar wat onderdelen, zie foto’s
Groet Anthon
Heb hier en daar wat speling en een uitgesleten plek, wat denk ik te veel is. En een verbogen hevel aan de position control link. Hoe komt zoiets nou krom? Met monteren?
De rollers heb ik wel weer gangbaar gekregen en je kan overal goed bij om te ontroesten en schoon te maken.
Moet denk ik op zoek naar wat onderdelen, zie foto’s
Groet Anthon