Ik ben het helemaal kwijt pff. Hoe moet ik de startmotor van mijn mf tef 20 diesel aansluiten op het startrelais? En vervolgens het relais op de accu en op de startschakelaar?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Grts Paul
Aansluiten startmotor
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Aansluiten startmotor
Hoi Paul,
Er gaat dikke draad van je accu direct naar het startrelais.
Dan gaat gaat er van de andere schroef van het startrelais een dikke draad naar de startmotor.
Dat zit er een kleine aansluiting op om het strartrelais te bekrachtigen.
Er gaat dikke draad van je accu direct naar het startrelais.
Dan gaat gaat er van de andere schroef van het startrelais een dikke draad naar de startmotor.
Dat zit er een kleine aansluiting op om het strartrelais te bekrachtigen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Aansluiten startmotor
Hello Paul,
Zie het schema :

Legenda :
1 & 2 = 2x 6V accu of 1x 12V accu
3 = start relais (kan op een schot achter het dashbord zitten of op de startmotor geklemd)
4 = startmotor
5 = contactslot (indien niet aanwezig deze doorverbinden)
6 = ampere meter
7 = gloei schakelaar
8 = gloei plug
9 = laadregelaar
10 = dynamo
Groetjes,
René.
Zie het schema :

Legenda :
1 & 2 = 2x 6V accu of 1x 12V accu
3 = start relais (kan op een schot achter het dashbord zitten of op de startmotor geklemd)
4 = startmotor
5 = contactslot (indien niet aanwezig deze doorverbinden)
6 = ampere meter
7 = gloei schakelaar
8 = gloei plug
9 = laadregelaar
10 = dynamo
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: startmotor tef 20 diesel
Bedankt allemaal. Ik heb hem aangesloten en hij draait weer rond.
Maar nu heb ik het volgende. Hij trekt mijn accu snel leeg
Waar zou dat door kunnen komen? Mijn nieuwe accu van 100 amp gaat is ook snel op
Ik heb wel gezien dat de veertjes die de koolborstels op de plaats moeten houden een ongelijke druk geven op de koolborstels. 1 geeft een hoge zeer hoge druk. Kan dit de oorzaak zijn en waar kan ik die veertjes nieuw kopen??
Hoe lang moeten de koolborstels zijn ? Die van mij zijn circa 1,5 cm
Alles bij alles mijn tefje start niet meer; dit is altijd al moeilijk geweest.
Dit is het volgende topic dat ik onder een nieuw kopje ga plaatsen. Maar als je al een idee hebt, graag
Alvast bedankt voor elke info
grts Paul
Maar nu heb ik het volgende. Hij trekt mijn accu snel leeg

Waar zou dat door kunnen komen? Mijn nieuwe accu van 100 amp gaat is ook snel op
Ik heb wel gezien dat de veertjes die de koolborstels op de plaats moeten houden een ongelijke druk geven op de koolborstels. 1 geeft een hoge zeer hoge druk. Kan dit de oorzaak zijn en waar kan ik die veertjes nieuw kopen??
Hoe lang moeten de koolborstels zijn ? Die van mij zijn circa 1,5 cm
Alles bij alles mijn tefje start niet meer; dit is altijd al moeilijk geweest.
Dit is het volgende topic dat ik onder een nieuw kopje ga plaatsen. Maar als je al een idee hebt, graag

Alvast bedankt voor elke info
grts Paul
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Aansluiten startmotor
Hello Paul,
60+ jaar oude kabels en slecht onderhoud, versleten motor etc. Kan allemaal goed roet in 't eten gooien. De dikke kabels worden die warm en of hier en daar warmer dan de rest na even starten ?. Een slecht contact (alles mooi schoon shuren, heel klein beetje vaseline aan smeren en strak in elkaar zetten) of een half door gebroken kabel en je hebt al veel verlies. Eventueel met een paar flinke goede startkabels paralel aan de kabel van accu naar start relais en de massa en zien of 't verbeterd. Alle dikke rode verbindingen in het schema zijn belangrijk voor een goed werkende starter.
En de grootste fout die je kunt maken is iets aannemen. Dus aannemen dat een nieuwe accu goed is.... 't is me al een keer of 4-5 overkomen. Meet de spanning tijdens een start poging nadat je m met een lader hebt vol geladen. Als de spanning onder 10V gaat binnen 10 seconden is 't ding niet ok tenzij je in die 10 seconden ook dingen ruikt die warm worden. Accus testen met apparatuur kan maar ik geloof alleen die testers die voorzien zijn van dikke kabels en serieuze klemmen. Dingen met dunne draadjes en lichte klemmen zijn alleen goed in echt defect spul te vinden.
Groetjes,
René.
60+ jaar oude kabels en slecht onderhoud, versleten motor etc. Kan allemaal goed roet in 't eten gooien. De dikke kabels worden die warm en of hier en daar warmer dan de rest na even starten ?. Een slecht contact (alles mooi schoon shuren, heel klein beetje vaseline aan smeren en strak in elkaar zetten) of een half door gebroken kabel en je hebt al veel verlies. Eventueel met een paar flinke goede startkabels paralel aan de kabel van accu naar start relais en de massa en zien of 't verbeterd. Alle dikke rode verbindingen in het schema zijn belangrijk voor een goed werkende starter.
En de grootste fout die je kunt maken is iets aannemen. Dus aannemen dat een nieuwe accu goed is.... 't is me al een keer of 4-5 overkomen. Meet de spanning tijdens een start poging nadat je m met een lader hebt vol geladen. Als de spanning onder 10V gaat binnen 10 seconden is 't ding niet ok tenzij je in die 10 seconden ook dingen ruikt die warm worden. Accus testen met apparatuur kan maar ik geloof alleen die testers die voorzien zijn van dikke kabels en serieuze klemmen. Dingen met dunne draadjes en lichte klemmen zijn alleen goed in echt defect spul te vinden.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Aansluiten startmotor
De dikke zwarte kabel van de accu naar de startmotor wordt na een aantal keren starten warm. De andere heb ik eigenlijk (nog) niet gevoeld.
Waar zou ik het beste nieuwe kunnen kopen? Er is veel aanbod maar of die goed zijn weet ik niet. Ik ga ook de overige kabels vernieuwen. Dan sluit ik alweer een onderdeel uit
Ik zoek de veertjes die de koolborstels op hun plaats duwen. Deze heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. 1 veertje zit heel strak. Mogelijk dat dit ook een oorzaak is dat de startmotor nogal stroom "vreet" ?? Of vergis ik mij hierin?
Welk onderhoud heeft de dieselpomp nodig? Zitten hier ook zeefjes in?
Wederom bedankt voor jullie info
Grts Paul
Waar zou ik het beste nieuwe kunnen kopen? Er is veel aanbod maar of die goed zijn weet ik niet. Ik ga ook de overige kabels vernieuwen. Dan sluit ik alweer een onderdeel uit
Ik zoek de veertjes die de koolborstels op hun plaats duwen. Deze heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. 1 veertje zit heel strak. Mogelijk dat dit ook een oorzaak is dat de startmotor nogal stroom "vreet" ?? Of vergis ik mij hierin?
Welk onderhoud heeft de dieselpomp nodig? Zitten hier ook zeefjes in?
Wederom bedankt voor jullie info
Grts Paul