gelijkstroomdynamo laad niet bij?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353

gelijkstroomdynamo laad niet bij?

Bericht door Bert353 »

Hallo, als de gelijkstroomdynamo niet meer bijlaad, wat dan?

Aangezien mijn multimeter even op vacantie is moet ik het nu met een testlampje doen.
1) als ik het crokodillebekje op de negative aansluiting zet van de dynamo, en het lampje op de positive, gebeurt er niets. (bij lopende motor.)
2) als ik het crokodillebekje een blank motoronderdeel zet (dus massa) en het lampje op de negative aansluiting van de dynamo brand het lampje.
3) als ik het crokodillebekje een blank motoronderdeel zet (dus massa) en het lampje op de positive aansluiting van de dynamo brand het lampje ook.

in geval 1 heb je + en + =geen spanningsverschil dus geen lampje/laden.
in geval 2 heb je volgens mij een situatie die niet klopt? (een positive stroom op een aansluiting die voor negatieve stroom bedoelt is?)

wat kan ik nu doen om te zorgen dat het toch goedkomt?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Contacteer:

Re: gelijkstroomdynamo laad niet bij?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Positive/negatieve ?. Is dit een franse of engelse dynamo ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353

Bericht door Bert353 »

negatief aan het chassis
Groet, Bert

Geert p

Bericht door Geert p »

Hoi Bert en René,
En de rest van de lezers natuurlijk,

Ik ben wel benieuwd wie hier wat op weet,
Heb zelf een soort gelijk probleem,
Echter is bij mij massa positief.

Groetjes Geert

StefanDeWilde

Bericht door StefanDeWilde »

Zou de dynamo dan niet omgepoold moeten worden?
Daarvan staat hier op de site een handleiding.

viewtopic.php?p=652#p652

mvg.
Stefan
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Bert is niet echt duidelijk of dit nu een engelse of franse dynamo is, gezien hij in frankrijk zit zou bijde kunnen. Een engelse lucas dynamo heeft geen plus en min enkel een veld en uitgaande aansluiting. Het is dus allemaal erg verwarrend zolang je niet weet over welk type en merk 't gaat.

Dus Bert, wat voor rond ding met een poelie hebben we het over ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Bert353

Bericht door Bert353 »

Hihihi, ik ga jullie misleiden... Italië.
niet boos worden aub, maar ik werd gevraagt naar een Someca te kijken die niet bijlaad
omdat ik verder geen antwoorden kon vinden, heb ik het hier gevraagt.
betreffende dynamo is een 24V Fiat dynamo.

vraag me niet waarom, maar een monteur vertelde me dat er vanaf de regelaar een blauw kabeltje komt waarin een 8 amp zekering moet zitten, als die stuk is, laad de dynamo ook niet. dus dat heb ik nagekeken en is goed.
verder gedraagt deze dynamo zich zoals in de eerste post beschreven, en ik heb vanmiddag met motor uit en contact af een 24V plus aan de kleine (Veld wikkeling???) boutje gehouden voor 10 seconden, en er gebeurde niets, geen vonken, ook niet daarna toen ik de motor startte, ook geen laden, meter gaf 23V aan en met lampje gemeten klem aandikke bout lampje aan dunne bout, geen licht. klem aan massa motor lamje aan beide bouten ook geen licht???

Beide polen zijn geisoleerd t.o.v. de behuizing.
IMG_5418.JPG
IMG_5418.JPG (67.79 KiB) 6696 keer bekeken
IMG_5417.JPG
IMG_5417.JPG (65.84 KiB) 6696 keer bekeken
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Je zou lichte vonken moeten hebben als je het veld polariseerd, geen vonken betekend geen stroom. Koppel de dunne eens af en test of er een lamp wil branden (laag wattage, 1 a 2 wat) tussen 24V accu spanning en de veld aansluiting ?.

Ik heb ondertussen ook ervaringen met bosch systeemen die compleet andersom in elkaar steken, als ze dat gecopieerd hebben in Italie wordt 't nog leuk....

Groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

hoi rene, bij deze trekker is de min aan de massa.
bedoel jij dan in de bovenstaande post dat ik een kabeltje met lampje van de positive kant van de batterij naar de (ontkoppelde veldwinding) moet houden?

Ik heb eerder vanavond de draad zoals boven beschreven losgehaalt, en met contact aan gecontroleerd, maar toen gebeurde er niets.
Ik heb toen ook de regelaar gecontroleerd, alles met contact aan, en er is dan alleen een ingaande spanning op de terminal met de "blauwe" kabel die vanaf de zekeringdoos komt, en de twee anderen zijn en blijven spanningsloos.

Die Franse postduiven zijn zeker weer aan het staken? gisteravond de foto's vanaf mijn telefoon naar mezelf gemaild, komen nu, dag later tegen 1200U pas aan????!!!

PS waarom weet ik niet, deze foto staat goed op mijn computer, maar word hier 180* gedraaid gepresenteerd???
regelaar Someca
regelaar Someca
IMG_5446.JPG (56.11 KiB) 6666 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bert353 op vr 17 apr 2020 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Er zijn 3 draden aan deze dynamo ?. Ik kan 't niet goed zien op de foto's, ik wacht af.

Groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

zie boven
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Drie draden aan de regelaar dus. Lijkt mij de normale setup minus de massa aan de regelaar. Om 't zeker te weten echter zul je een weerstands meting moeten uitvoeren. Ik zal me er eens over buigen hoe dat 't beste kan.

Zit de regelaar goed vast geschroefd aan de trekker ?. Het ontbreken van een 4e massa draad zal betekenen dat 't ding massa via z'n bevestigings boutjes zal moeten krijgen denk ik.

Groetjes,

René.

Ps. dat heb je met sommige e-mails....

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Heb jij nog nummers of letters bij de kabelaansluitingen op de dynamo en de regelaar staan?
Om welk merk en type dynamo en regelaar gaat het?
Bij Bosch komt het voor dat bij de ene dynamo/regelaar het veld afregelt via de min en bij de andere via de plus.
Dus de regelaar en dynamo moeten bij elkaar horen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353

Bericht door Bert353 »

kijk eens wat ik gevonden heb?

Alleen die "veer" bij 67 snap ik niet?

schema someca 24V
schema someca 24V
miadlbgifadiepcl.jpg (46.33 KiB) 6578 keer bekeken
Groet, Bert

Bert353

Bericht door Bert353 »

:mrgreen:
Groet, Bert

Plaats reactie